הצפון קורע
סונג ביוק שערק מצפון קוריאה הכריז על מלחמת חורמה ברודן קים ג'ונג איל. בית משפט הניו יורקי מארח עברייני גרפיטי שהפכו ליוצרים מחונכים. בחוץ מצפים למבקרים ורדי ענק. תמונת עולם
המזרח התיכון בוער. האנשים הפשוטים מתעוררים באמצעות פייסבוק, טוויטר ושאר הרשתות החברתיות, בעוד המנהיגים נרדמים בשמירה ונופלים. בצפון קוריאה בוודאי היו מסתכלים אלינו מלאים קנאה, לו רק היה ברשותם חיבור לאינטרנט. אבל במדינה הסגורה והמסוגרת שבמזרח אסיה אין חלון פתוח לשאר העולם, אפילו לא בדמות ווינדוז. האמן סונג ביוק מנסה לעשות זאת עבור בני עמו המסכנים באמצעות חלון ממוסגר משלו - ציוריו.
סונג ביוק. זאת צפון קוריאה שלו
ביוק הצליח להמלט מצפון קוריאה ולחצות את הגבול לדרום קוריאה - קרוב כל כך אך רחוק מזרועותיו של קים ג'ונג איל. מהצד הדרומי של הגבול הוא תוקף את הרודן המושמץ באמצעות יצירותיו, המתכתבות בציניות עם פולחן האישיות שלו. בתערוכה שפתח בסיאול, הוא מנצל את כל כוח האש האמנותי העומד לרשותו כדי למחות על משטרו של הדיקטטור.
סונג ביוק ו"חביבו" קים ג'ונג איל
"חופש הביטוי חסר משמעות בצפון קוריאה", העיד ביוק על המציאות במדינה. "כאן בדרום קוריאה, אנשים יכולים לצייר מה שהם רוצים. כך שכל ציור משקף את אישיותו הייחודית של כל אמן". לפי העיקרון החוזר שבעבודותיו של ביוק, נראה כי ציוריו דווקא מתעקשים לשקף את אישיותיו הייחודית של קים ג'ונג איל.
ובינתיים, קים ג'ונג איל בכבודו ובעצמו יצא לסיור בגלריה מנסודיי בבירת צפון קוריאה, פיונגיאנג, כדי להתענג על אמנות מקומית ממסדית וממושמעת. כזו הנענית לסטנדרטים הנוקשים שהוא מכתיב ליוצרים, בהתאם לעקרונות המשטר שלו.
קים ג'ונג איל כמבקר אמנות
אגב, בעודו מסייר בין התמונות בגלריה, הוצאו להורג בגבול עם דרום קוריאה שני אזרחי המדינה. הפשע החמור שביצעו היה ללקט חומר תעמולה שפיזרו פעילים מהצד השני של הגדר. חייל מקומי ואישה בת 45, שעשו את הטעות ואיימו לקרוא את הפליירים, נורו בתגובה. לכו תבנו מהפכה.
שיפוט מהיר
אפשר להגיד הרבה דברים רעים על ארצות הברית, אבל גם אלו נראים הרבה יותר טוב ביחס למה שמתחולל בצפון קוריאה. הדברים בולטים במיוחד כשבוחנים את מערכת בתי המשפט. השופטים האמריקנים אולי נוטים לאבד את שיקול הדעת, להחמיר עם הנאשמים ולא פעם גוזרים עונשי מוות, אולם לפחות הם לא עושים זאת בתנאי שדה - ככה סתם.
השופט אלקינס מארח עבריינים לשעבר ויוצרים לעתיד
בבית המשפט לענייני משפחה בברוקלין, הפגין השופט לי ה. אלקינס מקוריות מפתיעה, כשנדרש לדון במקרים של עברייני גרפיטי שהואשמו בהשחתת רכוש באמצעות הספריי שלהם. השופט אלקינס הוא העוגן בשיתוף הפעולה עם התוכנית "Paint Straight", שגיבש ראלף פרז, אמן קעקועים שהואשם בעבר בעבירות ונדליזם. התוכנית השיקומית מסבה עברייני גרפיטי לאמני גרפיטי, תוך הבהרת החשיבות של הקפדה על שטחים מותרים ואופי היצירה שלהם.
קרנבל בבית המשפט. ההורים הגאים של היוצרים המשוקמים
כאות הערכה ליוזמה הברוכה, אירח אלקינס כמה נציגים של התוכנית שהציגו את יצירותיהם על קנבסים. עד כה השתתפו בתוכנית כשבעים נערים, ולפי השופט מדובר בהצלחה גדולה. "רציתי שהנערים יוכלו לבוא לכאן ולראות את הערך של היצירתיות שלהם ושהחלל הזה שייך להם, ממש כמו שהוא שייך לאזרחי מדינת ניו יורק", אמר אלקינס.
מה פסק הדין? אלקינס שופט - את היצירה
ומה אומרים הנערים עצמם? "אף אחד לא לימד אותי לצייר בילדותי", סיפר חסוס מרסד בן ה-16, "פשוט סמכתי על עצמי. עכשיו, יש מישהו שבאמת ידריך אותי, שישפר אותי ושיוביל אותי בדרך הנכונה. לא שוויתרתי על גרפיטי, רק שעכשיו אני לא עושה את זה בניגוד לחוק".
אל תקנה לי ורד, בעטיפה של פיברגלס
וזוהי גם אמנות רחוב ניו יורקית - בלב לבו של המטרופולין, בסנטרל פארק. שם בין המדשאות העצומות, מתקני הספורט וגני הפרחים, זוחלים להם רמשים למיניהם. האמן וויל ריימן עשה להם מגניפיקציה והקים 38 מיצגים גדולי ממדים בשם "The Roses" ("הוורדים") ועליהם בין השאר חיפושיות ענק.
ריימן שותל ורדים לתושבים
מראה מלבב בסנטרל פארק
אין מה להיבהל, הוורדים, כמו החיפושית עשויים פיברגלאס ואינם חיים, כך שאפשר לנצל את עלי הכותרת סביבם לישיבה - יש סברה שלשם כך הם נועדו והוצבו במקומות שונים בין הרחובות ה-57 וה-67. בין הוורדים ששתל ריימן בעיר, גם אחד בגובה 7.5 מטרים. הפרויקט כולו מוערך בכמיליון דולר.
ניו יורק פורחת באמצע החורף
"עם הוורדים הללו רציתי לעשות משהו שהוא גדול מהחיים ותלוי מקום", אמר ריימן. "בעבודה שלי אני תמיד מנסה לשלב מציאות ודמיון. במקרה של 'הוורדים' ניסיתי להעביר איכויות ניו יורקיות גדולות מהחיים באמצעות יצירת פריחה שהיא מרתיעה, מצחיקה ואני מקווה שגם יפה".
(צילומים: AP, AFP, רויטרס)