ממשיך לעלות: מחיר הדלק עלה ב-1.68%
הרעש הציבורי סביב האמרת מחירי הדלק בשנה האחרונה לא הצליח לעכב את הגזירה. החל מהלילה עולה ליטר בנזין 95 בתדלוק עצמי 7 שקלים ו-26 אגורות - התייקרות של 1.68% לעומת מחירו בחודש ינואר
למרות המחאות הרבות והשיח הציבורי - הדלק שוב התייקר. בשעה חצות עלה מחירו של הדלק ב-1.68%, וליטר בנזין 95 בשירות עצמי יעלה מעתה 7 שקלים ו-26 אגורות - עלייה של 12 אגורות לליטר.
לפי הודעת המשרד לתשתיות לאומיות, שמפרסם מדי חודש את מחיר הדלק, העליה במחירו נובעת מעלייה במחיר הבנזין בעולם ובעיקר מהתחזקות הדולר מול השקל בחודש האחרון.
על פי נתוני המשרד, מחיר הבנזין הבינלאומי, המהווה 32% ממחיר הדלק בתחנות, עלה בכ-1 סנט לליטר (עלייה של 1.39%). שער החליפין שקל/דולר עלה ב-2.9%, כך שמחיר הבנזין הבינלאומי בתוספת מע"מ עלה בכ-12 אגורות לליטר.
מרווח השיווק, המשקף את הרווח שגורפות חברות הדלק ומהווה 10% ממחירו, נותר ללא שינוי וכך גם שיעור מס הבלו על הדלק, המהווה 43.2% מהמחיר.
יצויין כי בפברואר 2010 עמד מחירו של ליטר בנזין על 6 שקלים ו-56 אגורות. כלומר, מחיר הדלק עלה בשנה האחרונה ביותר מ-10%. זאת בעוד שהדולר דווקא נחלש בחישוב שנתי מול השקל בכ-2.5%. על כן, גם אם התחזקות הדולר מסבירה את העלייה הנוכחית במחיר הדלק, אין בה כדי להסביר את מחירו הגבוה יחסית, אשר נובע משרשרת של עליות בחודשים האחרונים.
לפני כשבוע פרסם מרכז המחקר של הכנסת מסמך שבו נטען כי הפער בין מחיר הדלק בישראל לבין זה שבאירופה נובע מפערי התיווך. כלומר, חברות הדלק לוקחות רווח גדול יותר בישראל על כל ליטר ולכן המחיר גבוה יותר.
בנוסף, בשנה האחרונה החליט משרד האוצר להעלות באופן מדורג את המס עד ל-70 אגורות ב-2012. באוצר טוענים כי העלאת המס על הדלק, כמו גם על מוצרי צריכה אחרים, הכרחית בהתחשב בהפחתת מס ההכנסה והמע"מ.
שלשום (א') הוגשה הצעת חוק לכנסת, לפיה משרד האוצר יהיה חייב לאשר כל העלאת מס על הדלק בוועדת הכספים של הכנסת לפני יישומה.