שתף קטע נבחר

 

"נשים הן חומר יותר מעניין לסרטים מגברים"

בגיל 85 אנדז'יי ויידה עדיין מתעניין בנשים ובמיוחד בקריסטיאנה יאנדה, כוכבת סרטו האחרון "קנה סוף". בראיון לרגל הרטרוספקטיבה בסינמטקים, מדבר הבמאי הפולני על המרץ שנשאר וצופה לעתיד: "אחרי שאתה מת, אתה הופך לגיבור"

בחודש הבא יחגוג אנדז'יי ויידה יום הולדת 85. הבמאי הפולני נחשב לסמל נערץ במולדתו והקריירה המפוארת שלו משתרעת על פי שישה עשורים, במהלכם ליקט הרבה פרסים: אוסקר של כבוד בשנת 2000, פרס מפעל חיים בפסטיבלים של ברלין ובוונציה, "דקל הזהב" בקאן (על "איש הברזל" ב-1981) ועוד ועוד. למרות גילו המתקדם, ויידה מסרב לצאת לגמלאות או להיתקע בהתרפקות על תהילת העבר. הוא עדיין יוצר פעיל ועסוק.

 

 

כשפגשתי את ויידה בפסטיבל ברלין, הוא בחר בסיפור מהמורשת היהודית, כדי להסביר לי מאיפה הכוחות להמשיך במרץ בלי לעצור לרגע: "יש מעשייה חסידית על רבי מאוד מאוד זקן, שעל אף גילו הקשיש הוא עובד קשה ועסוק באופן קבוע - הוא תמיד כותב משהו או קורא. ואז, כשמלאך המוות מגיע ופותח את הדלת של בית הרב הוא רואה שהרבי מאוד פעיל. אז מלאך המוות אומר לעצמו: 'וואו, הוא עסוק נורא, זה לא הזמן המתאים לקחת אותו. אהה, או.קיי אז אבוא בפעם אחרת'. זה סיפור שמעורר בי השראה, ולכן כל חיי אני תמיד עסוק ועובד, ולכן, אני כבר שוקד על סרטי הבא".


ויידה בברלין. יש כבוד (צילומים: GettyImages Image Bank)

 

לכבוד יום ההולדת של ויידה, עורכים הסינמטקים בתל אביב, ירושלים וחיפה, רטרוספקטיבה חלקית של יצירתו לאורך חודש פברואר, בשיתוף המכון הפולני ושגרירת פולין בישראל אגניישקה מגדז'יאק-מישבסקה. הרטרוספקטיבה, במהלכה יוקרנו 14 סרטים מיצירתו ארוכת השנים, תלווה בתערוכה בה יוצגו כרזות של סרטיו.

 

בין הסרטים שיוקרנו בולטים "דור", "קאנאל" ו"פנינים ואפר" (הטרילוגיה שמתרחשת במלחמת העולם השנייה ובזכותה פרץ באמצע שנות ה-50), "קורצ'אק" (על המחנך-סופר-רופא יהודי שהקים בית יתומים בגטו וארשה), "איש השיש" ו"איש הברזל". כן יוקרן סרטו האחרון לעת עתה, "קנה סוף" (2009), שיפתח את הרטרוספקטיבה.

 

מה בקנה?

"קנה סוף" עוסק בקשר הנרקם בין אישה חולנית (בגילומה של קריסטיאנה יאנדה), רעייתו של רופא וורקוהוליסט מעיר קטנה, לבין צעיר כובש, שמשנה את חייה וגורם לה להרגיש שוב צעירה. השנים יוצאים לבלות על חוף הנהר, והטיול מסתיים בטרגדיה.

 

"אחרי שעשיתי את 'קאטין' - סרט אפי שסגר מעגל מבחינתי (הסרט הציג את הטבח שערך יוזף סטאלין בשבויים הפולנים ביער קאטין ב-1940, בו נרצח אביו של ויידה, יאקוב שהיה קצין בצבא הפולני) - רציתי להפיק סרט שלא יהיה פוליטי", סיפר ויידה. "הייתי מעוניין לביים סרט שונה, שיהיה עלינו, על הרגשות שלנו, וגם על עצמי. סרט שישחרר אותי מכל המתחים שהיו כרוכים בעשיית 'קאטין'. זה משהו שהייתי זקוק לו אחרי שעשית סרט כל כך פוליטי ובעל חשיבות חברתית".

 

הטריילר של "קאטין". סגירת מעגל

 

התוצאה של הרצון הזה היא "קנה סוף", המסתמך על סיפור קצר של יארוסלב איבשקביץ', יוצר שלא זר לוויידה, שכבר עיבד בעבר אחדים מספריו. "זהו אחד הסופרים הבודדים שאני מכיר שיכול לתאר נשים, ואני חושב שנשים הן חומר הרבה יותר מעניין לסרטים, מאשר גברים", קובע הבמאי. "בפולין יש שחקניות פנטסטיות, וקריסטיאנה יאנדה היא אחת מהן. אני מכיר אותה כבר משלהי שנות ה-70, כשליהקתי אותה לסרטי 'איש השיש'.

 

"מאז נשארנו בקשר, והפעם, חיפשתי תפקיד עבורה, שיתאים לה, שייתן לה את ההזדמנות לבטא את עצמה ולהראות איזו שחקנית גדולה היא באמת. אני לא חושב שאני יכול למצוא שחקן אחד שהיה יכול לעשות את תפקיד כל כך מורכב ועדין, כמו שקריסטיאנה עושה בסרט".

 

מה הופך נשים למעניינות יותר?

 

"יש להן יותר דמיון והן מצפות ליותר מהחיים. גברים יותר מציאותיים, יותר קשורים לצרכים שלהם. הם אולי יותר פרימיטיביים".

 

ב"קנה סוף", ויידה משלב בתוך העלילה, מונולוגים של יאנדה העוסקים במותו של בעלה אדוארד קלוזינסקי, צלם שעבר מספר פעמים עם ויידה. "אני חושב שיש עכשיו מגמה כללית בקולנוע לשלב קטעים תיעודיים בתוך העלילה הפיקטיבית", מסביר ויידה את הצעד הזה. "זוהי הדרך שבה הקולנוע העכשווי הולך עליה כעת, וגם אני הצטרפתי אליה.


ויידה והשחקנים פאבל שיידה ויאן אנגלרט מ"קנה סוף"

 

"כמו כן, תמיד ראיתי בשחקנים את היוצרים של הסרט, ולא רק מבטאים רעיונות ודיאלוגים של אנשים אחרים. תמיד הקשבתי להם ורציתי לדעת מה הם מנסים לומר לי בזמן העבודה המשותפת. לקריסטיאנה יש הרבה מה לומר - היא כותבת סיפורים ומאמרים ומביימת בתיאטרון. למעשה, לא התחלנו לצלם את 'קנה סוף' בזמן המיועד, בגלל שבעלה היה מאוד חולה. יש סצנה מאוד מרגשת, בה קריסטיאנה מצטטת את בעלה שאמר לה: 'אל תדאגי, אנדז'יי יחכה לך עם הסרט'.

 

רגישות פולנית

ו-ויידה אכן הפגין התחשבות בכוכבת שלו, ודחה בשנה את הצילומים. "זה היה ברור מאליו מבחינתי שנחכה לה. הבטחתי לה שנתחיל רק כשתהייה מוכנה לכך. למרבה הצער ולחוסר המזל זה קרה אחרי שבעלה מת", הוא נזכר, "זה לא היה צפוי שקריסטיאנה תספר את הסיפור שלה. בוקר אחד היא נתנה לי דפים אחדים בהם היא כתבה על מות בעלה. חשבתי שזה מאוד אינטימי, והסיפור הזה, שופע הכאב על הסבל שהם עברו, נועד רק בשבילי.

 

"בהמשך שאלתי אותה: 'את רוצה לקרוא את הסיפור שלך בפני המצלמה?', והיא השיבה בחיוב. מסתבר שהיא היא הייתה זקוקה לכך. הבעיה הייתה איך לעשות זאת, לא רציתי שזה יראה כמו ראיון טלוויזיוני. נזכרתי בציורים הריאליסטים של אדוארד הופר, שהפליא לתאר בדידות של נשים ממתינות בעיר הגדולה. חשבתי שהסגנון שלו יהיה תפאורה מצוינת לשים בה את קריסטיאנה – אישה בודדה שיושבת בחדר מלון זר לחלוטין.

 

יאנדה מככבת ב"קנה סוף"

 

"זאת הייתה שיחה מאוד אישית, ולכן המצלמה הייתה צריכה להיות מאוד עדינה וכמעט לא נוכחת. חשבתי שהקשר בין הצופה לבין המסך והגיבורה יעבוד בצורה ישירה, ועדיף שלא יהיה משהו שיפריע ויחצוץ באמצע".

 

חוזה לך ברח

אחרי שסיים את "קנה סוף", ויידה מנסה בשנתיים האחרונות להרים סרט שיעסוק בלך ואלנסה, מנהיג תנועת ה"סולידריות", חתן פרס נובל לשלום ונשיא פולין בשנים 1990-95.

"זהו סרט שיהיה מאוד פוליטי, בגלל שאני מאוד מעוצבן ממה שקורה עכשיו בפולין", הוא מסביר. "אני גם מרוגז בגלל היחס הנוכחי לאייקונים ולאנשים שאחראים למה שפולין הגיעה אליה עד היום. אני מרגיש שמישהו צריך להגן עליהם. ומי יעשה זאת, אם לא אני?

 

"ואלנסה הוא הגיבור הלאומי שלנו. הוא אולי עשה שגיאות בזמן שכיהן כנשיא, אבל הוא מהאחראים להפיכתה של פולין לחופשית. ופתאום עושים לו דמוניזציה ונוהגים בו בחוסר כבוד. גם בתקשורת יש עיתונאים שנוטלים חלק בתהליך הזה ומספרים עליו שקרים. לכן רציתי לעשות משהו למענו ולעמוד ולהגן על כבודו. הדבר היחידי שגורם לי תקווה, זה שאחרי שאתה מת, אתה הופך בפולין לגיבור, אבל אני יותר מדי צעיר בשביל זה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ויידה. לא עוצר
צילום: GettyImages Image Bank
לאתר ההטבות
מומלצים