שתף קטע נבחר
 

תאונת הרכבת ב-2009 - רק בגלל תקלה בקשר?

כשנה וחצי לאחר ירידת הרכבת מהפסים, מפרסם משרד התחבורה דו"ח חמור שהגישה ועדת הבדיקה למנכ"ל המשרד. בדו"ח מואשמת הרכבת באי שיתוף פעולה עם החוקרים, בהסתרת מידע חיוני ובתחזוקה לקויה. הרכבת: מפתיע שמשרד התחבורה בחר להעביר דו"ח חלקי וראשוני ללא תגובתנו

מי שומר על נוסעי הרכבת? האשם בתאונת הרכבת בכפר מנחם - מכשיר קשר לא תקין, כך טוען דו"ח צוות הבדיקה של משרד התחבורה, אשר הוקם לאחר ירידת שלוש קרונות הרכבת מהפסים ב-9.9.2009 ליד כפר מנחם, אירוע בו נפצעו כ-20 מנוסעי הרכבת. לטענת ועדת הבדיקה שמינה שר התחבורה מיד לאחר האירוע, הבעיות שהובילו לתאונה המסוכנת החלו כ-10 ק"מ לפני מקום ירידת הקרונות מהפסים.

 

  • כועסים על הרכבת? דברו על זה בדף הפייסבוק של ynet

 

"במשך קרוב ל-10 דקות היו דפיקות רעידות וטלטולים". פקח שהיה על הרכבת ניגש אמנם לנהג כדי להתריע על כך, אך זה המשיך בנסיעה ללא שינוי מהירות, למרות שהרגיש כי "הרכבת לא סוחבת". לדבריו, "כל הקו שם עם ויברציות. אם הייתי צריך לעצור על כל ויברציה, הרכבות כולן היו מגיעות באיחור של שעה", כך מצוטט הנהג, עופר סוויסה, בדבריו לוועדת הבדיקה.

 

 

מה באמת קרה שם?

רק כארבעה קילומטרים לפני הנקודה בה ירדו הקרונות מהפסים, הבחין מפקח מפגש כי מהרכבת הדוהרת במהירות של 120-130 קמ"ש, עולה "עשן לבן" ו"חצץ עף באוויר". המפקח ניסה מיד להודיע על-כך לנהג הקטר, כדי שזה יבלום את הרכבת עם מאות הנוסעים. אלא שמכשיר הקשר לא היה תקין והמהירות לא רק שירדה, אלא הרכבת אף האיצה עד 140 קמ"ש.

 

הנהג החל להאט רק כאשר זיהה רמזור מהבהב המורה לו - בטעות, עקב כשל טכני - לבלום את הרכבת הנוסעת. אילו היה מכשיר הקשר תקין, והמפקח היה מדווח לנהג הקטר על שראו עיניו, לא היו יורדים הקרונות מהפסים, בתאונה שתוצאותיה עלולות היו להפוך לחמורות הרבה יותר.

 

ועדת הבדיקה של משרד התחבורה, אשר כללה גם שישה בכירים ברכבת, בהם חוקר תאונות ראשי, מנהלי אגפים (נייד, נוסעים ותפעול, תנועה), מהנדס מסילות ומשפטן, קבעה כי רכיבי הקרונוע (קרון הרכבת) כשלו, ובעיקר החוגון - מערכת הגלגלים של הקרונוע. לפי הוועדה, כשלי המתכת בחלקים שונים גרמו לסדקים, שברים, ניתוקים של חלקים זה מזה ולבסוף אף לנשירתם לקרקע. כתוצאה מכך התפתחו רעידות קשות (עליהן דיווח המפקח לנהג הקטר כאמור), ורכיבי קרונוע שנשמטו פגעו בקרקע וגרמו לירידת הרכבת מהפסים.

 

קרונות ישנים ועייפים

הוועדה חושפת גם כי מדובר בקרונות שעד רגע התאונה צברו כ-2 מיליון ק"מ של הסעת נוסעים, אך אחת הנקודות המטרידות ביותר שעולה מהדיווח, כי רק יומיים לפני התאונה "הוחלף חלק שבור במוסך בדימונה". הוועדה מודה כי לא הצליחה לקבוע האם מדובר בעייפות חומר או אחזקה לקויה. עוד אומרים שם כי העובדה שהרכבת נוהגת לחקור את עצמה, מהווה ניגוד עניינים, ו"נעשית באופן שיש בו כדי להטיל ספק במהימנותה".

 

לסיום ממליצה הוועדה על דיון עקרוני בדרג הגבוה ביותר, באשר להמשך שירות הקרונות המשומשים בקווי שירות. כזכור, מאז התאונה נרשמו מספר אירועי בטיחות בהן עלה חשד לאיכותם ורמת תחזוקתם של הקרונועים, לרבות המקרה האחרון בו עלו כמה מהם באש, באזור יקום. כדאי גם להזכיר כי בעקבות אירוע זה, הושבת לאלתר כל מערך הקרונועים של הרכבת, תוך גרימת נזק אדיר לחברה ולציבור הנוסעים, במטרה לבדוק את הסיבה שגרמה לכשל. בעקבות הבדיקה אמר מנכ"ל הרכבת כי יתכן ויהיה צורך לבצע רכש חדש של קרונות חליפיים.

 

תגובת הרכבת: פרסום תמוה

ברכבת ישראל לא אהבו את פרסום דו"ח ועדת הבדיקה היום. לטענתם, הדרך בה פורסם מעלה תהיות באשר לכוונות משרד התחבורה, שכן מדובר בדו"ח חלקי, המעלה טענות שזכו זה מכבר לתשובות הולמות. כך במקרה של מידע שהוועדה לא קיבלה לכאורה, או לבדיקות שאמורות היו להתבצע ולא בוצעו. ברכבת טוענים כי ב-22.12.2009 הגישו למנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, תגובה מפורטת לכל טענה שעלתה בדו"ח ועדת הביקורת.

 

ברכבת הודפים למעשה את כל טענות ועדה הבדיקה של משרד התחבורה, אחת לאחת. בין היתר מבהירים כי נתונים המופיעים בה אינם מדויקים, ולעיתים אף מוטעים. עדויות פקח הרכבת והנהג צוטטו שלא כהלכה, וכי הטענה כאילו מכשיר קשר תקין יכול היה למנוע את התאונה, נובעת מחוסר הבנה של נהלי התקשורת.

 

יש להניח כי הציבור מעוניין היה לקבל תשובות לשאלות הנוגעות ישירות למשרד התחבורה, הגוף המפקח על רכבת ישראל, ואשר בכוחו ובסמכותו לנקוט בצעדים דרסטיים, במקרה שנראה כי חיי הנוסעים נמצאים בסכנה.

 

החשובות שבהן:

 

  • הדו"ח המתפרסם חמור, ומטיל על הרכבת אחריות קשה. החל מהשלבים שקדמו לאירוע - תשתית, תחזוקה - וכלה ביכולת למנוע את תוצאותיו. מדוע רק כעת רשאי ציבור המשתמשים ברכבת להיחשף לבעיות החמורות?
  • יעקב גנות נחשב למנכ"ל ביצועיסט ורציני, אשר זכה (ואף זוכה) למחמאות מפי ראש הממשלה מפעם לפעם. ראוי היה כי לאור ממצאי הדו"ח, ינקוט בצעדים למנוע אפשרות של הישנות מקרים שכאלה. מדוע לא עשה דבר?
  • אם תיעדה ועדת הבדיקה עדות ממקור ראשון (נהג ותיק בקו) כי קיימות בו בעיות תשתית הגורמות לרעידות בקרונות, אשר עשויות להשפיע על מצבו התחזוקתי והבטיחותי של הקרון, מדוע לא דאג משרד התחבורה כי יעשה דבר מה בעניין?
  • לפי הדו"ח, מצב הקרונות המשומשים של הרכבת אינו ברור. לא רק שעדויות מעלות כי הם עלולים שלא להיות כשירים לחלוטין, אלא שהרכבת לא העבירה מידע רלוונטי לגבי מצבם. אם אכן כך, מה עשו עם המידע (ועם הסירוב לכאורה להעברת חומר רלוונטי) החמור במשרד התחבורה?

 

תגובת משרד התחבורה לשאלות: "מנכ"ל משרד התחבורה הפורש, יעקב גנות, ביקש לבצע מספר השלמות לעבודת הוועדה ולכן הדו"ח התעכב. מיד עם קבלת הדו"ח, החל מנכ"ל משרד התחבורה לטפל בליקויי הדו"ח", לשון התגובה. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אירוע השימוט בכפר מנחם - פינוי הנוסעים
צילום: צפריר אביוב
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים