יציבות במחיר משפחתיות, שפל במכוני בדיקה
מחירון הרכב לחודש פברואר של לוי יצחק מגלה: מחירי המכוניות המשפחתיות נותרו ללא שינוי משמעותי. מנגד מדווחים מכוני הבדיקה כי השפל חסר תקדים. מי צודק?
הציפייה להתייקרות מחירי מכוניות חדשות בלמה את ירידת המחירים בשוק המשומשות, בעיקר בדגמים היותר-פופולרים של משפחתיות ומיני, כך עולה ממחירון הרכב המשומש של לוי יצחק לחודש פברואר. המחירון שהופץ אתמול (ד') חושף כי בדגמים המבוקשים של המותגים המובילים, כמו למשל מאזדה, טויוטה, פורד, קיה, יונדאי, פולקסווגן, וסקודה, נשמרה יציבות במחירי מכוניות משומשות בנות שלוש-ארבע שנים, בעוד שבדגמים ישנים יותר נרשמה ירידה של 2-3% בממוצע.
כדאי לציין לחיוב גם דגמים חדשים יחסית - בני שנתיים ופחות - מתוצרת אופל, אשר שמרו על יציבות מפתיעה, כנראה על רקע העברת הסוכנות של המותג ליבואן חדש, מהלך שכלל מסע פרסום נרחב וגרם לשיפור בתדמית המותג. במפתיע, יציבות נשמרה גם בחלק מהדגמים היוקרתיים המאבדים בדרך כלל חלק ניכר מערכם מדי חודש. המותגים הבולטים מבחינה זו היו אודי, לקסוס ומרצדס בדגמי הפאר, פורשה הספורטיבית ומותג הפנאי לנדרובר. יגואר וב.מ.וו מהעבר השני, סובלים מירידת מחירים של 2-3% החודש. בדומה לכמעט כל מותגי הרכב האמריקנים - ביואיק, קאדילאק, דודג, שברולט וקרייזלר.
אלא שאותה יציבות מחירים לא השפיעה כנראה על היקף העיסקות בשוק המשומשות בחודש האחרון. נראה כי הציבור עדיין ממתין להתבהרות המצב, הן בענף הליסינג והן לגבי מחירי מכוניות חדשות, שכן מכוני הבדיקה מדווחים כי במחצית השניה של ינואר נרשמה צניחה חדה של 25-30% בהיקף בדיקות הקניה לעומת סוף 2010, ואפילו לעומת השבועיים הראשונים בינואר.
לדני פישר, מנכ"ל דינמומטר, אין הסבר לתופעה. "בתקופה האחרונה אנו מתקשים לתת הסברים לתנודות בשוק. כל הסבר שניתן, יכול להתפרש לכל הכיוונים", אמר. אהרון רוזנברג, מנכ"ל מ.מ.מ, מדווח אף הוא על שפל בהיקף בדיקות הרכב במחצית השנייה של החודש. "זה שפל שאיני זוכר כמוהו זמן רב, והוא מורגש גם אצל סוחרי הרכב. אין לי הסבר ברור לתופעה, מלבד אולי 'ישיבה על הגדר' של הציבור, כדי להמתין להתפתחויות בשוק".