משרד התחבורה: אנחנו לא מעודדים דו-גלגלי
כיצד קרה ששר התחבורה מחליט ל"שקול בחיוב" אישור שימוש לקטנועים ואופנועים בנתיבי תחבורה ציבורית, ובאותו זמן אומר הדובר כי אותו משרד אינו מעודד נסיעה בדו-גלגלי ממונע? מישהו התבלבל כאן, או שמא זו עמדת המדינה הרשמית?
בשבוע שעבר התראיין דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, לאחת מתחנות הרדיו האזוריות. הנושא - באופן טבעי בימים אלה - היה עליית מחירי הדלק. וכמה מפתיע היה לשמוע את עובדיה אומר במפורש כי "אנו לא מעודדים אופנועים וקטנועים". יתירה מזו, עובדיה אמר כי "אנו מתנגדים לשימוש בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) על-ידי רכב דו-גלגלי".
- כנסו לאתר הדו-גלגלי החדש של טל שביט
וזה כבר מפתיע, שכן הוא אמר זאת זמן קצר לאחר ששר התחבורה הודיע כי הוא מסכים לשקול ניסוי התרת השימוש בנת"צים לרוכבי קטנועים ואופנועים. היתכן כי הדובר חולק על השר הממונה עליו? כדי לברר אם לא טעינו, או שמא מעד הדובר בלשונו, פנינו אליו ישירות. ואכן, הדובר הוותיק אישר בשיחה טלפונית כי "עמדת המשרד היא שאנו לא ממליצים לאפשר לרכב דו-גלגלי שימוש בנת"צים". מעניין.
ומה על ההכרזה כי המשרד אינו מעודד כלי רכב דו-גלגלי, סליחה, דו-גלגלי ממונע? שכן באותה שיחה, אמר עובדיה שאופניים מומלצים דווקא כאלטרנטיבה לרכב פרטי. מעניין אם הדובר המנותק מעם ימשיך להמליץ על אופניים, אחרי שידווש מהוד-השרון לרמת החייל, נניח, הלוך וחזור מהבית לעבודה, בחודשי הקיץ. ובאותו עניין, מעניין אם הדובר ימליץ גם על תחבורה ציבורית לחבריו, לאחר שיתנסה פעם אחת באותה דרך עם אוטובוס. סליחה, ארבעה אוטובוסים, שהנסיעה בהם אורכת ארבע שעות.
אפשר בהחלט להבין את ההמלצה על אופניים, שכן מדובר בפעילות מבורכת, ובאותה מידה בלתי פרקטית בעליל לרוב המכריע של אזרחי המדינה. אפשר גם להבין את ההמלצה על תחבורה ציבורית בטוחה יותר, שחוסכת זיהום וגודש תנועה, ובאותה מידה בעלת יעילות שערורייתית. בראיון הרדיו הזכיר עובדיה אוטובוסים בעלי קיבולת גבוהה, רכבת קלה בירושלים ותל אביב. מעניין באיזה עולם חי הדובר.
בדבריו מתעלם עובדיה מהזכות הבסיסית של אזרחי המדינה לאיכות חיים, שפירושה בין היתר, הזכות להגיע למחוז חפצם במהירות וביעילות. תפקיד אותו ממלא מצוין רכב דו-גלגלי קטן וזול. הדובר שכח משום מה ש"תחבורה" היא מארג סבוך של כלי רכב מסוגים רבים. לכולם יש אמנם זכות קיום, אך כאשר מדברים על נוחות וחסכון, אי אפשר להתעלם מיתרונות הקטנוע והאופנוע.
במקום "לא לעודד", מוטב שמשרד התחבורה ימצא דרכים להפוך את השימוש ברכב דו-גלגלי לנפוץ יותר, בטוח יותר. למשל בעזרת הקטנת (או ביטול, חלילה וחס...) המיסוי על ציוד וביגוד מגן. הגיע הזמן שגם במשרד התחבורה יבינו, שכלים דו-גלגליים אינם צרה שמוטב לה להיעלם, אלא ברכה לחלק ניכר של האוכלוסיה - במצב הדברים הנוכחי, עם עליית מחירי הדלק, זיהום האוויר וגודש התנועה, יותר מאי פעם.