פרסום ראשון: להתנתק מהספקית בלחיצת כפתור
תכירו את Netek, אתר שמאפשר לכם להתנתק מספקיות התקשורת שלכם בלי לחכות לנציגי שירות, לחכות שוב לנציגי שימור או לענות לשאלות מעליבות כמו "למה אתם רוצים להתנתק?"
היום (ג') בשעה 11:59:59 הושק רשמית נתק, אתר שמאפשר לכם להתנתק מספקיות שירות בלי לדבר עם אנשי שירות, מבלי לחכות שיחזרו אליכם משימור לקוחות, ובלי לבזבז את הזמן שלכם בעצבים מיותרים. האתר מגייס את החוק לצדכם: הוא שולח הודעת ניתוק מחייבת לספקיות השירות. לאחר מכן, או שינתקו אתכם, או שיהיו חייבים לכם לא מעט כסף. כמה כסף? ובכן, עד עשרת אלפים שקל ללא הוכחת נזק.
אהבתם? תנו לייק בפייסבוק שלנו
כדי להתנתק מהשירות עליכם לגלוש לאתר ולעבור שלושה שלבים לא מורכבים: עליכם לבחור ממי להתנתק, למלא פרטים אישיים ולבסוף לאשר בסמס שליחה של פקס לספקית השירות. (כן, פקס).
אחראים למיזם נתנאל וכשטיין, יזם אינטרנט וסלולר (מנגונט), עו"ד יהונתן קלינגר, מומחה לדיני רשת ויוזם של פרויקטי רשת שונים (tlvapartments), ושותף שלישי, שבחר להשאר בעילום שם.
"לכל אחד יש ברזומה מלחמת התשה אחת מול חברה שהוא מנסה להתנתק ממנה", אמר ל-ynet עו"ד קלינגר. ועם זאת המלחמה הזאת לא הכרחית: באוקטובר 2008 נכנס לתוקפו תיקון לחוק להגנת הצרכן, שלפיו כשצרכן מודיע על ביטול עסקה מתמשכת, כמו מנוי לשירות אינטרנט או קו טלפון – החברה מחוייבת לנתק אותו תוך שלושה ימי עסקים. אבל רוב הצרכנים לא מודעים לחוק הזה. "גם אני שכחתי מהחוק לגמרי", אמר קלינגר, "עד שחיכיתי במשך זמן רב לניתוק מאחת החברות הסלולריות. חשבתי שאולי אפשר לעשות עם זה משהו, ואז פניתי לנתי. גם נתי, וגם השותף השלישי, התלהבו מהרעיון".
רגע, אבל למה פקס?
התיקון לחוק נותן לצרכן כמה דרכים להודיע על ניתוק השירות: בדואר רשם, באימייל או בפקס. באופן תיאורטי ניתן גם לבקש להתנתק בעל פה בטלפון. "מי שעונה לטלפון במוקדים לא מוסמך לנתק אתכם – רק למכור לכם שירותים", אומר קלינגר, "ואילו מי שכן מוסמכים לנתק אתכם, איתם אי אפשר לדבר. לכן הפקס הוא דרך שימושית יותר".
למקרה שאתם תוהים, הפקס הומצא במאה ה-19 אבל הפופולריות שלו מתוארכת רק לשנות השמונים של המאה הקודמת. זהו סוג המכשירים שהייתם מצפים שלא יהיה בכל בית ואתם צודקים. בעולם של אימיילים ותקשורת לווינית, למה שמישהו יחזיק את המכשיר הזה? זו הבעיה שהאתר נתק בא לפתור. בנוסף להיותו כלי שהחברות לא יכולות להתעלם ממנו, שליחת הפקס מספקת לכם מסמך שיכול לשמש כהוכחה משפטית לכך שאכן בקשתם לבצע את הניתוק, וחשוב לא פחות – הודעת פקס מכילה את תאריך השליחה המדויק.
השלב הבא: תביעה
נתק, כמובן, לא אחראית על הניתוק עצמו. אתם אחראים לוודא שהחברה ביצעה את הניתוק ובמידה ולא, זו האחריות שלכם לקחת את זה לשלב הבא - תביעה. מה שנתק כן מנסה לעשות הם שני דברים. ראשית להקל על הניתוק עצמו. שנית, למנוע מכם את הלחץ וההתקפות מצד שימור הלקוחות עם מבצעים “אטרקטיביים” שמביאים את כולנו להשאר עם אותה החברה. “הבעיה שזו חברה שאתה לא נהנה מהשירותים שלה”, מזכיר נתי, “אתה לא רוצה להיות איתה, אבל בסוף השיחה אתה מוצא את עצמך ממשיך להיות גם לקוח וגם כבול לתקופה נוספת”.
יהיה מעניין לעקוב אחרי האתר ולראות איך יאמצו אותו המשתמשים. אם הוא יהפוך להצלחה, נתק יוכל לעשות הרבה יותר מלנתק אותנו. כמות המידע הסטטיסטי שהוא יצבור תהייה עצומה והיזמים לא פוסלים מצב בו הם יציגו מדי חודש את מדד הניתוקים - מדד שבוודאי יהיה די משעשע. .
איך מתנתקים?
בשלב הראשון תמצאו את החשודים העיקריים: סלקום, פלאפון, אונרג’, מירס, אינטרנט רימון, 012 סמייל, 013 נטוויז’ן, 018 אקספון, בזק, בזק בינלאומי, הוט ויס. לחצו על הלוגו של אחת החברות ותעברו לשלב השני.
השלב השני הוא המורכב ביותר בתהליך. טופס הפרטים כולל את שמכם, ת.ז, אימייל, וכתובתכם. כמו כן תמצאו תפריט בו תוכלו לבחור את סוג השירות ממנו אתם מבקשים להתנתק. אם בחרתם בהוט, אולי אתם רוצים לנתק את שירות הכבלים? או רק את הטלפון שלהם? כמובן שאתם יכולים לבחור לנתק פשוט את כל השירותים. לבסוף יש להזין את ארבע הספרות האחרונות של אמצעי התשלום. כל הפרטים האלו לא נשמרים באתר. הם נדרשים כחלק מתהליך הזיהוי מול ספקית השירות ממנה אתם מבקשים להתנתק.
השלב השלישי הוא שלב שליחת הפקס. המערכת תציג לכם מספר אליו יש לשלוח הודעת סמס. ההודעה הזו משמשת אישור לשלוח עבורכם את בקשת הניתוק. עלות הסמס היא שקל - זה, למעשה, התשלום ל-Netek. לאחר שתשלחו את ההודעה תקבלו אל האימייל שלכם העתק בקובץ PDF של המכתב שנשלח. פרטיכם לא נשמרים במערכת אחרי יצירת הפקס.
עדכון: ומה עם מי שעדיין נמצא בתקופת התחייבות? למרבה הצער, החוק לא חל על מי שמצא בתקופת התחייבות. זו תזכורת מצויינת למדוע עדיף לספוג מחירים גבוהים יותר כדי לא להיות מחוייב לאף חברה.