טיסות לילה בבג"ץ: 'אל על לא טסה בשבת? שקר'
שנים נהנתה אל על מאישור לטוס בחמישי בלילה, כדי לא לחלל שבת, אך היום הודו במשרד התחבורה בפני בג"ץ: "לא מוצאים את האישור". עיריית חולון, שעתרה נגד רעש המטוסים בלילות: "אל על גם ככה טסה בשבת דרך 'סנדור' והסכמי קוד שייר"
שופטי בג"ץ דנו היום (ג') לראשונה בזווית שנויה במחלוקת במסגרת העתירה שהגישה עיריית חולון נגד משרד התחבורה ורשות שדות התעופה, בנושא הרעש שגורמים מטוסים הטסים בלילה בשל פרויקט הענק לשדרוג המסלולים בנמל התעופה בן-גוריון. הרעש הזה עלול להימשך בשנים הקרובות.
לפני כמה חודשים הוציאה השופטת מרים נאור צו ביניים, האוסר להעניק אישורים לטיסות בין 01:40 בלילה ל-04:50 לפנות בוקר. העותרים, באמצעות עו"ד נרי ירקוני, טענו כי הפרשנות של אל על לצו, לפיה אישור שקיבלה החברה ממשרד התחבורה בשנת 1998 לטוס בימי חמישי בלילה ובערבי חג כדי להימנע מחילול השבת, אינה נכונה. הסיבה לכך לפיהם: למשרד התחבורה אין כל מסמך רשמי שביכולתו להציג, לפיו המשרד אישר באותה שנה לאל על לטוס במועדים אלה בשעות הלילה.
הוויכוח בבג"ץ החריף כשעו"ד ירקוני, ראש רשות התעופה האזרחית לשעבר, טען כי בכל מקרה חברת אל על טסה בשבתות, בין שבאמצעות חברת הבת שלה "סנדור" ובין שעל-ידי חברות זרות, באמצעות הסכמי קוד שייר. השופט אליקים רובינשטיין דרש מהמדינה תשובות בנושא בתוך שבוע. כידוע, בהחלטת ממשלה היסטורית, עוד לפני שאל על הופרטה, נאסר עליה לטוס בשבת.
"מי שאומר שאל על לא טסה בשבת, משקר את עצמו", טען עו"ד ירקוני בדיון, והזכיר כי לפי תשובת אל על לבג"ץ מדובר ב-48 טיסות בחודש בממוצע. "מלבד הסכמי הקוד שייר, בהם קוד הטיסה הוא של אל על אבל המטוס עצמו שייך לחברה זרה, יש מטוס של אל על שטס בשבת, שקוראים לו 'סנדור'. אם נשאל את אנשי המטוס מי המעביד שלהם, הם יאמרו שאל על משלמת את שכרם".
אל על: אין נייר אישור, יש פרקטיקה ותכתובת ענפה
מנגד, טען עורך הדין של אל על, יצחק וינדר, שהחברה אינה מבצעת טיסות סדירות בשבת, אך רמז כי עובדיה עובדים בשבתות: "אל על לא מבצעת טיסות סדירות בימי שבת ובחגי ישראל. זה החל בהחלטת ממשלת ישראל שאסרה זאת, וזה נמשך עד היום. אף אחד לא אמר שבאל על לא עובדים או שחברת בת לא עושה את זה, אבל אל על מבצעת את ההחלטה שהתקבלה באופן וולנטרי, כי אל על נושאת על גבה את דגל ישראל, והיא לוקחת על עצמה את הדין לא לבצע טיסות בשבת".
לדבריו, "הטיסות שבקוד שייר אינן של אל על, וזאת כדי שיהודי בניו יורק לא ייפגע מחברה שדגל ישראל מונח על
גבה". בהתייחס לטענה כי הטיסות בלילות חמישי הן בגדר המצאה וניתנו ללא אישור רשמי, הודה בא כוחה של אל על: "אם ירקוני מתכוון לכל שאין לנו נייר בעניין הזה, זה נכון. אך מה שיש לנו זה פרקטיקה שנהוגה 13 שנה, ויש תכתובת גדולה עם הרבה גורמים, כולל עיריית חולון".
בפארסת האישור שלא קיים הודה גם בא כוחה של המדינה, עו"ד יצחק ברט: "אנחנו יודעים שהטיסות מתקיימות זה שנים רבות. נעשו ניסיונות רבים אצל גורמים נוספים לאתר את המסמכים ולא הצלחנו", אמר. השופט אליקים רובינשטיין מתח ביקורת על אי מציאת האישור, ממנו נהנתה אל על במשך שנים רבות: "בדרך כלל הדברים האלה מסודרים מאוד, יש דברים וארכיונים".