כשלי טויוטה: הממשל מזכה את היצרנית
הממשל האמריקני קבע כי בעיות ההאצה בדגמי טויוטה לא נגרמו כתוצאה מכשל אלקטרוני. בנוסף, מומחי הרשות מבהירים כי ניתן היה לבלום את המכוניות בהן נתגלתה תקלה במנגנון ההאצה, אילו הנהגים היו מתפעלים את דוושת הבלם כראוי
נושמים לרווחה בטויוטה. צוות משולב של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (NHTSA), יחד עם אנשי סוכנות החלל האמריקנית (NASA), קובעים באופן רשמי – ההאצות הבלתי מתוכננות בדגמי טויוטה ולקסוס השונים, נגרמו עקב שטיחי רצפה לא מתאימים ומנגנון מצערת כושל, אך לא בשל בעיות אלקטרוניות כלשהן. בנוסף קובעים החוקרים כי נהגי המכוניות אמורים היו לבלום ללא בעיה, אילו תפעול מערכת הבלמים היה מתבצע כהלכה. מסקנה זו התפרסמה לאחר שהצוות המשותף חקר את פרשת ההאצות של דגמי טויוטה השונים.
- נחשול הריקול: טויוטה משלמת קנסות נוספים
- משרד התחבורה בארה"ב: נהגי טויוטה לא בלמו
- מורשע בתאונה עם טויוטה שוחרר מהכלא
בדיקת דוושת תאוצה במכונית טויוטה (צילום: AFP)
ברשות לבטיחות מציינים כי ההאצות הבלתי מתוכננות נגרמו עקב שתי בעיות מכאניות המוכרות בינתיים לחוקרים ולאנשי טויוטה, אשר בעקבותיהן הוזמנו למעלה מ-10 מיליון מכוניות לתיקון יזום במוסכי החברה. הראשונה היא בעיית השטיחים שהוסטו ממקומם עקב שבירת חלקי פלסטיק שאמורים היו למנוע זאת, ומנגנון מצערת שלא חזר למקומו במהירות הראויה (או לא חזר כלל), לאחר שהופעל. אנשי הרשות מציינים כי עקב שתי בעיות אלה הזמינה טויוטה שבעה מיליון כלי רכב לתיקון. יש לציין כי מאז התפוצצה הפרשה, הזמינה טויוטה באופן רשמי כ-16 מיליון מכוניות שונות לתיקון, עקב חשש להאצה לא מתוכננת של המכונית.
נקודה חשובה אותה העלו אנשי הרשות, עשויה לסייע לטויוטה להתמודד טוב יותר עם מגוון תביעות פיצויים המתנהלות נגדה ברחבי ארה"ב. לטענת המומחים, למערכות הבלימה במכוניות טויוטה השונות שהוזמנו לתיקון, לא הייתה בעיה להתגבר על כל האצה לא רצונית, כולל במצב בו דוושת התאוצה לחוצה עד הסוף. כן מציינים שם כי עוצמת הבלימה עלולה הייתה לרדת, לדוגמה בעת שימוש תכוף בבלמים. בעיה שכזו עלולה הייתה למנוע אפשרות לעצור את הרכב.
סוכנות החלל האמריקנית, אשר התמקדה בבדיקת דוושת התאוצה האלקטרונית, לא מצאה בעיות בתוכנה של המערכת. בנוסף מציינים אנשי NASA כי המנגנון מצוייד במערכת בטיחותית שמגבילה את האצת המכונית בעת תקלה. כמו-כן שללו את הקשר בין קרינה אלקטרומגנטית גבוהה להאצות כלשהן.
לטענת המומחים, במרבית התלונות על האצות בלתי רצוניות ממצב נייח או מהירות נמוכה, נטען כי מערכת הבלמים לא עבדה כראוי. במרבית המקרים היה הנהג אשם - לחיצה על דוושת תאוצה במקום על דוושת הבלימה. כך עולה מחקירת תאונות שאירעו ב-2010. עם זאת, לחיצה שגויה על דוושות אחראית למספר מועט יחסית של תאונות במהירות גבוהה, שנגרמו ככל הנראה משטיחי רצפה שאינם מתאימים ודוושות תאוצה "דביקות".
טויוטה פרסמה בתגובה כי תוצאות החקר שבוצע על-ידי מדענים אמריקניים מובילים, יביא לחיזוק האמון בבטיחות כלי הרכב של טויוטה ולקסוס. "אנו מקווים כי המחקר החשוב יעזור להשכיח את ההשערות הבלתי מבוססות על בעיות במערכת ההאצה האלקטרונית. עם פרסום תוצאות החקירה, זינקה מניית טויוטה בחמישה אחוזים בבורסה היפנית בטוקיו, לערכה הגבוה מזה תשעה חודשים.