שתף קטע נבחר

 

גם עסק וגם חברתי? תתפלאו, זה גם רווחי

יש שקוראים לזה “המגזר הרביעי" ויש המכנים זאת עסק חברתי: עסק לכל דבר שחרט על דיגלו שילוב אוכלוסיות נחשלות במודל הכלכלי-עסקי. אייל הרשטיק הצטרף לקורס ראשון בארץ של המכללה לעסקים חברתיים. לתשומת לב הטייקונים

סיוע לקהילה שגם מביא רווחים זו כבר מציאות. העסקים החברתיים מוכיחים שעם רצון ואכפתיות, זה אפשרי. אז מה זה "עסק חברתי"? התשובה הכי מדויקת היא עסק שיש לו שורת רווחיות כפולה, כלומר עסק שמודד את עצמו לא רק על פי מדד רווחיות אלא על פי עוד מדד והוא ההשפעה על הסביבה.

 

 

עסקים חברתיים מצליחים הם עסקים שמצליחים כלכלית וגם משפיעים ומשיגים מטרות חברתיות וסביבתיות, תוך כדי העשייה. עסקים בקטגוריה זו מייצרים מוצרים או מספקים שירותים ומוכרים אותם בשוק התחרותי הרגיל, בעודם תורמים לשיקום אוכלוסיות מיוחדות כמו נפגעי נפש או פיגור, להעסקה של נוער בסיכון, העסקה של מיעוטים וכו'. בנוסף, הם מביאים רווח לבעלים, שבדרך כלל מושקע בחזרה לטובת פיתוח העסק ולא ללקיחת דיווידנדים.

 

המודל העסקי של חתן פרס נובל

היתרון הגדול בעשייה של עסקים חברתיים והשוני מהעשייה החברתית החשובה של עמותות הוא שעסקים חברתיים משתמשים במודלים עסקיים רגילים לטובת קידום המטרה החברתית. הם אינם נעזרים בפילנתרופיה או מסתמכים על מתנדבים או מעשים טובים ופשוט פועלים על פי תוכנית עסקית מגובשת וידועה מראש.

 

השימוש בכלים מעולם העסקים מייתר את התלות בתרומות  מענקים או כל עזרה מהקופה הציבורית או סיוע אחר.

 

על פי הערכה, קיימים בארץ עשרות בודדות בלבד של עסקים חברתיים, עקב העלויות הגבוהות יותר והקשיים הכרוכים בהקמת עסק שכזה בעיקר בהתאמתו לעובדים ולסביבה.

 

הנושא די חדש באזורינו ונראה כי בעשור הקרוב צפויים לקום בישראל עוד הרבה מאד עסקים שכאלה, בעקבות השינוי המחשבתי והיצירתי בעניין.

 

העסק החברתי המפורסם ביותר בעולם שהחדיר הרבה מאד מוטיבציה להתפתחות הנושא הינו בנק גרמין שאותו הקים פרופסור מוחמד יונוס בבנגלדש.

 

מדובר בנק חברתי שמעניק הלוואות קטנות אך ורק לאנשים שלא יכולים לקבל הלוואות מבנקים גדולים. יונוס קיבל ב-2006 את פרס נובל לשלום אודות הפעילות המרשימה שהועתקה בינתיים לקרוב ל-60 מדינות.

 

אחוז נשירה נמוך במיוחד

בארץ ניתן למצוא יותר ויותר עסקים חברתיים מובילים שהתפתחו בשנים האחרונות כשהיחודיות היא שכל עסק נבנה בצורה ובמודל שונה של הכנסות והוצאות.

 

העסק החברתי הגדול ביותר בארץ הינו "קבוצת שכולו טוב" הכוללת בתוכה לא פחות מ-10 מיזמים שונים ומעסיקה כ-1,600 פגועי נפש, בעבודה יומיומית הכוללת יצירת מוצרים, מכירה ושיווק שלהם בדרכים שונות.


הקורס של המכללה לעסקים חברתיים (צילום: אייל הרשטיק)

 

קבוצת שכולו טוב לא נעזרת בתרומות. 1,600 העובדים פגועי הנפש המועסקים בקבוצה, מגיעים לעבודה מדי יום, מקבלים שכר, מקבלים אחוזים על הצלחות וגם משתקמים תוך כדי עבודה. החברה מדווחת גם על אחוזים גבוהים של הצלחה בתהליך השיקום.

 

עסק חברתי אחר שפועל אף הוא בצורה דומה ומצליח בתחומו הוא "כל יכול" – מוקד טלפוני המספק שירותי מיקור חוץ לחברות שונות ומאויש עלי ידי עובדים בעלי מוגבלויות בלבד.

 

המוקד פעיל מזה 3 שנים וכיום מעסיק כ-160 עובדים שכמעט כולם לא עבדו מעולם לפני זה בגלל מגבלותיהם.

 

בעוד שבענף מוקדי השירות יש בממוצע תחלופת עובדים של 80% בכל שנה, ב"כל יכול" אחוז נשירת העובדים הוא נמוך ביותר - עובדה מדהימה. הסיבה לכך היא שהעובדים מסורים, מוקירים ומאוד אוהבים את עבודתם והסביבה התומכת.

 

עסקים חברתיים נוספים כוללים את קבוצת ליליות , "האב תל אביב" , "מרכז נא לגעת" , "אביליקו" , "עץ בעיר" , goodvision , yalla , abilities ועוד.

 

השראה גדולה לעשייה חברתית

בעקבות המודעות המתרחבת, זה היה רק עניין של זמן עד שקורס המדריך - כיצד להקים ולנהל עסק כזה, יפתח גם בארץ.

 

את הקורס יזמו 4 יזמים חברתיים שונים שהתאגדו לאחרונה לטובת הקמתה של "המכללה לעסקים חברתיים בישראל". החזון הוא לייצר הזדמנות לידע לכמה שיותר אנשים, אודות כלכלה העושה חלוקה צודקת יותר של המשאבים. המכללה החדשה מקיימת שיתוף פעולה עם בית הספר KnowMads בהולנד, המוביל תהליכים דומים

.

לקורס הראשון, הבנוי מ-17 מפגשים בנושאים שונים, נרשמו כ-27 משתתפים עם פרופיל מגוון, כאשר ממוצע הגילאים נע בין 30 ל- 50.  חלקם הגיעו מהעולם העסקי, חלקם מהעולם החברתי של העמותות ומהמגזר הציבורי. חלקם כאלו שמתלבטים ומחפשים את דרכם החדשה והטובה יותר וגם כאלו שכבר מקיימים פעילות חברתית, אך רוצים להכיר עוד ולהצליח בה יותר.  

 

אחד הדברים שמייחדים את הקורס, זה ההשראה הגדולה שהוא מעניק לעשייה חברתית. מדי שבוע מגיעים להרצות מומחים מהשורה הראשונה בתחום היזמות החברתית בארץ ופורשים את משנתם ואת הדרך שלהם להצלחה.

 

כל מרצה מקפיד לסקור את העקרונות שלו ואת המודל העסקי שמאחוריו, כולל הקשיים וההצלחות. בין התכנים הנלמדים: שיווק חברתי, הכרת קרנות שמשקיעות בעסקים מסוג זה, מדידת הצלחה חברתית, הכרת חממות ליזמות חברתית ועוד.

 

במפגשי הקורס נוצרים הרבה מאד קשרים בין המשתתפים ובין העסקים המוצגים וזה כמובן עוד נדבך עיקרי וחשוב מאד בתרומה של הקורס ליזמים החברתיים העתידיים. הקורס הבא צפוי להיפתח בקרוב והוא יתקיים במרכז ליזמות החברתית "האב" תל אביב שהינו עסק חברתי בפני עצמו.

 

אם אתם רוצים גם לעסוק ביזמות וניהול וגם לעשות שינויים חברתיים אתם מוזמנים להצטרף למהפכה.

 

אייל הרשטיק הינו יזם חברתי – סביבתי. הקים את פרויקט "אופניים לכולם" וייסד את חברת "גרין הום".

 

רוצים לזכות באוטו? השתתפו בתחרות הנהג החסכוני בפייסבוק שלנו

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
היצור משלב בעלי מוגבלויות
צילום: רז קורן
מומלצים