שתף קטע נבחר
 

פניה לרשות ההגבלים: יבואניות מסכלות תחרות

משרד התחבורה פנה לרשות ההגבלים העסקיים, בבקשה לבדוק האם יבואניות רכב ותיקות מונעות מחברות חדשות מלייבא מכוניות לישראל. נשיא איגוד יבואני הרכב: אלה טענות מופרכות

משרד התחבורה לרשות ההגבלים העסקיים: יבואניות רכב ותיקות מונעות מיזמים חדשים מלייבא מכוניות לישראל. משרד התחבורה מפרסם היום (א') כי פנה בשבוע שעבר לרשות ההגבלים העסקיים, בבקשה לבדוק חשדות לפיהם גורמים בשוק הרכב מונעים את פתיחתו ל"יבוא מקביל" - יבוא של מותג אחד על-ידי כמה יבואניות מתחרות. במשרד מאשימים כי "גורמים שונים הקשורים ליבואניות רכב" מונעים מיזמים חדשים מלייבא מכוניות לישראל, למשל באמצעות פנייה ליצרניות אותן הן מייצגות בדרישה שלא לשתף פעולה עם אותם יזמים.

 

נשיא איגוד יבואני הרכב, יקי אנוך, דוחה את הטענות שמעלה משרד התחבורה נגד היבואניות הוותיקות. בישיבת ועדת הכלכלה שנערכה היום בעניין הייבוא המקביל, אמר אנוך כי "אין שום אחיזה לטענה שהיבואניות בישראל משפיעות על היצרניות. היבואניות קונות את המכונית מהיצרניות במחיר שהוא נמוך ב-10% ויותר מהמחיר במקומות אחרים בעולם. בייבוא מקביל, המכונית תירכש מסוכן שקונה מהיצרנית - ולכן טבעי שאותו סוכן ירצה להרוויח כ-5%, כך שקשה לייבא לישראל ולהרוויח".


"אין אחיזה לטענה שהיבואניות משפיעות על יצרניות" (צילום: רועי צוקרמן)

 

ברשות ההגבלים אישרו היום כי אכן התקבלה פנייה ממשרד התחבורה ביום חמישי האחרון, וכי הם "נמצאים בקשר עם המשרד בעניין זה". ראוי להזכיר כי כבר לפני שבוע פרסם משרד התחבורה את החשדות נגד יבואניות הרכב הוותיקות, והבטיח כי בכוונת שר התחבורה, ישראל כץ, לפעול בתקיפות נגד יבואניות המסכלות את התחרות בשוק הרכב. אולם, במשרד התחבורה סירבו לבקשת ynet למסור פרטים נוספים אודות החשדות.  

 

משרד התחבורה נגד יצרניות הרכב 

במשרד התחבורה אומרים כי בכוונתם לפנות בקרוב לכל יצרניות הרכב, "בדרישה להסיר את החסמים הקיימים בהתקשרות העסקית בין מפיץ של יצרנית הרכב ובין היבואן המקביל, במטרה להקל על יבוא של כלי רכב". עם זאת, לא ברור מה הבסיס החוקי לפניית המשרד ליצרניות הרכב - וגם לא ברור מה תהיה מידת שיתוף הפעולה שיגלו אותן יצרניות.

 

בהתייחסות עקיפה לבסיס החוקי לפנייה אל יצרניות הרכב, אומר מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל, כי "גם באירופה התמודד האיחוד האירופי במשך שנים מול יצרניות הרכב, שהציבו חסמים בפני יצוא של רכב בין מדינות אירופה, ואף פורסמה תקינה אירופית בנושא". במשרד התחבורה גם מבטיחים כי יביאו בקרוב לאישור ועדת הכלכלה שורת צעדים, שתעודד כניסת יבואניות חדשות לשוק הרכב.

 

אלא שכלל לא בטוח שהלוחמנות שמגלה משרד התחבורה תשא פירות. בכירים בענף הרכב דוחים מזה חודשים ארוכים את טענות משרד התחבורה בעניין הייבוא המקביל. לדבריהם, היעדר כדאיות כלכלית הוא הגורם העיקרי שמונע מיזמים חדשים מלייבא מכוניות לישראל: המיסוי המוטל על מכוניות חדשות, שמגיע לכ-100% במצטבר, מאפשר ליבואניות לרכוש את כלי הרכב מהיצרניות במחירים נמוכים במיוחד. סביר להניח כי יבואניות חדשות, שיירכשו מכוניות ממפיצים - ולא ישירות מיצרניות הרכב - לא יהיו מסוגלות להתחרות במחירים אלה.

 

ראוי לציין כי גם במשרד התחבורה מודעים היטב למצב: בישיבת ועדת הכלכלה היום, אמר מנהל אגף הרכב במשרד, אבנר פלור, כי בגלל שמסי הקנייה בישראל הם מהגבוהים בעולם, היבואניות הרשמיות מקבליות הנחות מיצרניות הרכב.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל משרד התחבורה: "פורסמה תקינה אירופית"
צילום: דובר צה"ל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים