העולם כולו מצחיק, אז צוחקים
הפעם מועדון הסרט המופרע מרחיק לכת: יצאנו למסע מסביב לגלובוס וליקטנו עבורכם מרוסיה, טורקיה, צרפת ושבדיה קטעים מקומדיות שהצחיקו גם אותנו. הומור קולנועי - לא רק באנגלית
מדי חודש אנחנו מביאים לכם את סיפורם של האנשים ששינו את העולם בקומדיות שלהם. לעתים סיפור חייהם של היוצרים מצחיק ומפתיע לא פחות מהקומדיות עצמן. מכל עשרים המועדונים שנערכו עד היום, רק לואי דה פינס לא דיבר בשפה האנגלית.
G.O.R.A - שגעון בחלל בגירסה הטורקית
עם זאת בעולם נוצרו כמה קומדיות חד-פעמיות ומצחיקות מאוד, שלא כולן תוצרת ארצות הברית. ברשימה נועזת זו ננסה להציץ לכמה קומדיות יוצאות דופן. נתחיל באחת באנגלית, שיהיה קל.
הסוג המוזר
אל ינקוביץ' "המוזר" ידוע בעיקר מהגרסאות הפארודיות שהקליט לשירים מוכרים והקליפים שייצר להם (למשל, "I'm Bad" של מייקל ג'קסון הפך ל-"I'm Fat"). הוא חשב על כל הרעיונות לקליפים בעצמו, למעט השיר "Like A Surgeon" ("כמו מנתח"), שיצא בתגובה לשאלת מדונה: מתי יהפוך כבר את "Like A Virgin" לפרודיה.
ינקוביץ' כיכב בסרט אחד בשם "UHF" - קומדיית פולחן, שנמכרת היטב גם כיום ב-DVD (בארץ קראו לזה כמובן: "תחנת שידור לקריינים מתחילים"). קומדיה מופרעת זו מספרת על בחור שמנסה להציל תחנת טלוויזיה כושלת מלאה בלוזרים ולהילחם ברשת טלוויזיה גדולה על הרייטינג.
ינקוביץ' ב"UHF"
במהלך הצפייה תיתקלו בקטעי פרודיה מוזיקלית, קולנועית וטלוויזיונית, שצוחקים על נושאים מגוונים – מ"אינדיאנה ג'ונס" ועד ל"גלגל הדגים", פרודיה על גלגל המזל, שצולמה עם דגים אמיתיים ומצחינים שנקנו בשוק בבוקר יום הצילום.
גלגל המזלות, גירסת ינקוביץ'
בסרט כיכב לצידו של ינקוביץ' שחקן אנונימי ומוזר לא פחות בשם מייקל ריצ'ארדס. שם נולדה לראשונה דמות השרת שמנחה תכנית ילדים, דמות שהתפתחה מאוחר יותר כקריימר מהסדרה "סיינפלד"
לידתו של קריימר - עוד לפני סיינפלד
נופלים בין הכיסאות
ברוסיה הסובייטית חי סופר ומחזאי ידוע בשם ולנטין קטאייב. היה לו רעיון לקומדיה, אבל לא היה לו חשק וזמן להפוך אותו לספר. אז הוא פנה לאחיו ולחברו, ליף ופטרוב, ואמר להם: יש לי רעיון לסיפור על יהלומים שמוחבאים בתוך כיסא. אם תכתבו את זה, נוציא את הספר בשם שלושתנו ונתחלק ברווחים.
שני הסופרים הצעירים שמחו מאוד, אבל קטאייב השאיר אותם מאחור ומדי פעם היה מקבל מברקים נואשים מהשניים, שביקשו להתייעץ איתו לגבי התפתחות הקומדיה החדשה שלהם. הוא היה עונה להם: "תחשבו לבד" ובהמשך התעלם. כשחזר למוסקבה, דפקו השניים על דלת ביתו עם שישה עמודים מודפסים ראשונים של סיפור בשם "12 הכיסאות".
העלילה מספרת על "קיטי" - פקיד סובייטי, שאמו מגלה לו על ערש דווי, שכל תכשיטי המשפחה הוסתרו מהבולשביקים בתוך אחד מתריסר כיסאות בחדר האורחים. לצערו הוא מגלה שכל הכיסאות נמכרו במכירה פומבית. יחד עם שותפו הם יוצאים למסע מטורף ברחבי רוסיה כדי לאתר את הכיסאות האבודים, לפרק מהם את הריפוד ולמצוא באחד מהם את האוצר.
קטאייב חשב שזה רעיון לאחת הקומדיות הטובות ביותר שעוד לא נכתבו, והבין שלצערו אין כבר קשר בין הרעיון שלו לסיפור שהולך ונרקם לנגד עיניו. העיבוד הקולנועי הראשון לקומדיה המטורפת הזו היה שיתוף פעולה פולני-צ'כי ב-1933. שלוש שנים אחר כך כבר נוצרה גרסה בריטית ובה שבעה כיסאות בלבד. ב-1938 הופק בגרמניה עם 13 כיסאות. שמות הסופרים, שהיו ממוצא יהודי, כלל לא הוזכרו.
ברוקס ב"12 הכסאות"
הקומדיה הופקה מחדש מאוחר יותר באיטליה, בשבדיה, בארצות הברית, בברזיל ואפילו בקובה, שם הפכה לקלאסיקה מקומית. אחת הגרסאות המפתיעות היא של מל ברוקס. סרטו השני הוא "12 הכסאות" מ-1970. הגרסה המצליחה ביותר של הסרט נולדה רק ב-1971 בברית המועצות ונחשבת בעיניי רבים לקומדיה הרוסית הטובה ביותר בכל הזמנים (כל מדינה וה"גבעת חלפון" שלה). הגרסה האחרונה שמוכרת לנו הופקה בגרמניה ב-2004.
להרוג טורקי, ולצחוק
הקומדיה הטורקית המצליחה ביותר בכל הזמנים היא סרט מדע בדיוני פרוע בשם "G.O.R.A" הרעיון עלה במוחו של צ'ם יילמאז, סטנד אפיסט טורקי, שסיפר באחת מהופעותיו בדיחה על הטורקי הראשון בחלל. הקהל צחק ויילמאז חשב שאת הרעיון הטפשי הזה של טורקי בחלל אפשר לפתח למשהו גדול יותר, או אפילו גדול הרבה הרבה יותר. כעבור כמה שנים מצא עצמו משחק (כמה דמויות במקביל) בסרט היקר ביותר בהיסטוריה של טורקיה, וגם מביים אותו.
מדובר בפארודיה שמספרת על מוכר שטיחים טורקי שנחטף על ידי חייזרים. הסרט מגולל את מסעו בחלל וניסיונותיו להימלט בחזרה לכדור הארץ, וצוחק על סרטים אמריקניים כמו "המטריקס", "מלחמת הכוכבים", "האלמנט החמישי" ועוד כמה שלא נוצרו עוד כשייצרו את "שגעון בחלל". נשמע הזוי? ובכן, רבותיי שוחרי הקומדיה האמריקנית, כדאי שתעיפו מבט לשכנתנו מצפון כי כך נוצרה אחת ההצלחות הקולנועיות הגדולות ביותר בכל הזמנים.
רצה ה-G.O.R.A ויש סרט
כדי לצלם את קומדיית המדע בדיוני הטורקית הראשונה, הוקם סט התפאורות הגדול ביותר שנוצר אי פעם בתעשיית הסרטים הטורקית. בעלות של חמישה מיליון דולר הוקמו ב"אולפני אנטליה" 24 סטים שונים על שטח של 8,000 מטרים רבועים. הצילומים נמשכו שלוש שנים, וזאת התוצאה. הסרט הכניס יותר מ-20 מיליון דולר ברחבי העולם וזכה אף לסרט המשך בשם "A.R.O.G", בו מוכר השטיחים הטורקי מושלך לאחור בזמן עשרת אלפים שנה.
בונד אפטיט
הידעתם כי לצרפתים היה ג'יימס בונד משלהם? קראו לו OSS 117 והוא התקיים שנים לפני שאיאן פלמינג המציא את דמותו של המרגל הבריטי הנודע. הספר הראשון על המרגל הצרפתי יצא לאור ב-1949 (ארבע שנים לפני בונד). אחריו יצאו עוד תשעים ספרים נוספים שמגוללים את סיפורו של הסוכן, שהיה יורה ברעים ומתעסק עם נשים. אז איפה הקומדיה?
עם השנים הבינו הצרפתים שהמרגל הלאומי שלהם קצת מיושן תמים ופתטי. ובשנת 2006 חזר OSS 117 למסך הקולנוע, בסדרת פארודיות על סרטי ריגול ובמיוחד אלו של ג'יימס בונד.
ג'יימס בונד, גירסת צרפת
דמות הסוכן הפכה לטיפוס יהיר ולא כל כך חכם, שמצליח להשכיב נשים, ללעוג למצרים ולנצח את הנאצים, ממש כמו פעם. הסרט מצליח להצחיק את כל מי שראה את שון קונרי בחליפה. בגרמניה, אגב, תרגמו את שם הסרט ל"המרגל שאהב את עצמו", מחווה ל"מרגל שאהב אותי" מסדרת ג'יימס בונד.
פאבלו, למה לא?
גם במקרה הזה התחיל הכל ברעיון שצץ במוחו של השחקן השוודי גוסטה אקמן. הוא השתעשע במחשבה לכתוב ספר הדרכת טיולים על מקום שלא ביקר בו מעולם. הוא אמר שהדבר דומה לכתיבת ספר ביוגרפיה על אדם, שמעולם לא פגש. הוא בחן בתחילה את הרעיון ליצור סרט ביוגרפי מפוברק על חייו של ישו (על רעיון כזה חשבה גם חבורת "מונטי פייתון", עם "בראין כוכב עליון"), אחר כך על מוצרט, ולבסוף על הצייר המפורסם פאבלו פיקאסו.
כך נולדה הקומדיה הביוגרפית "1001 שקרים על פיקאסו", שאמורה הייתה לסקור את חייו של הצייר פיקאסו. הסרט מכיל בעיקר כמה שיותר עובדות מטופשות על חייו של פיקאסו מרגע לידתו ועד לסיבות שגרמו לפרוץ מלחמת העולם השניה.
לו היטלר היה צייר מצליח?
הסרט הצליח כל כך, עד ששנים לאחר מכן, כשאקמן הסתובב בחופשה בבודפשט, הוא שם לב שאנשים מביטים בו בצורה מוזרה. לבסוף שאל אותו אחד המקומיים: "האם אתה באמת פיקאסו?". מאוחר יותר גילה אקמן שהסרט המשיך להציג בבתי קולנוע בהונגריה, שנים אחרי שירד מהמסכים בשוודיה.
"1001 שקרים על פיקאסו" היא הקומדיה שתוקרן השבוע במועדון הסרט המופרע. לפני ההקרנה יסופרו סיפורי קומדיות פולחן חד-פעמיות - מ"הלזאפופין" ועד"צוללת צהובה" של להקת החיפושיות. לכל אחת מהן סיפור מיוחד משלה וקהל רב שיודע לדקלם את הבדיחות בעל פה.
החיפושיות ב"הצוללת הצהובה"
אלון גור אריה הוא במאי ותסריטאי קומדיות ומנחה אירועי "מועדון הסרט המופרע" ברחבי הארץ. ביום חמישי, 17 בפברואר, יוקדש האירוע בסינמטק ירושלים לקומדיות פולחן מסביב לעולם עם הקרנת הסרט "1001 שקרים על פיקאסו". האירוע יגיע לסינמטק תל אביב ביום שבת, 26 בפברואר. מפגש "החבובות" (ג'ים הנסון ופרנק אוז) יערך בסינמטק שדרות ביום ראשון, 20 בפברואר עם הקרנת "חנות קטנה ומטריפה".
בסינמטק ראש פינה יערך ביום רביעי, 23 בפברואר, ספיישל רובין וויליאמס עם הקרנת "אלאדין". בסינמטק חיפה יערך ביום חמישי, 24 בפברואר מפגש על חלוצי הקומדיה הקולנועית עם הקרנת קומדיית הפולחן "הלזאפופין". מופע "היפופוטם" והקרנת הקומדיה הישראלית "המוסד הסגור" יערכו ביום שישי 25 באוקטובר בסינמטק תל אביב.
רוצים לזכות באוטו? השתתפו בתחרות הנהג החסכוני בפייסבוק שלנו