עסוק בלדחות דברים למחר? יש פיתרון
רבים מאיתנו מיישמים התנהלות לפיה מה שאפשר לא לבצע היום, יכול להידחות למחר. קוראים לזה דחיינות והיא נובעת מפחד מהצלחה, פחד מכישלון ופחד מהתמודדות. בפנים תמצאו טיפים למניעת התופעה שעולה לנו בזמן ובבריאות
אחת המילים הפופולאריות בספרדית היא – "מניינה"- כלומר, "מחר". ואכן, רבים מאיתנו מיישמים התנהלות לפיה מה שאפשר לא לבצע היום, יכול להידחות למחר. הבעיה היא שאותו המחר אף פעם לא מגיע. הזמן הוא המשאב החשוב ביותר שיש לנו.
- הצטרף לדף הפייסבוק של ynet
- מה מתרחש בשוק העבודה? קרא בקריירה
לכולנו יש 24 שעות ביממה; אך בפרק זמן זהה חלקנו ישיג יותר, יספיק יותר ויהיה יותר יעיל; וחלקנו נבוא בטענות שאין מספיק זמן. מכירים את אלו שמכינים רשימות "עשה" מפורטות ומושקעות ובסוף היום מוחקים בקושי משימה אחת? הם יודעים עד כמה ההרגשה של ללכת לישון בסוף היום עם רשימה חדשה הכוללת דברים ישנים.
רובנו מכירים את הנטייה לדחות התמודדות מול מצבים הנתפסים כ"מאיימים" – שיחות במקום העבודה, הצבת גבולות מול לקוחות, בדיקה רפואית ועוד ועוד ועוד. לנטייה המעיקה הזו יש שם עברי – "דחיינות". הרבה פעמים אנו בוחרים להימנע מלקבל החלטות ובעצם מעדיפים לא להתמודד. הבעיה נותרת בעינה ולעתים אף מתעצמת.
מעבר לחוסר המעש עצמו, והבעייתיות של משימה שלא התבצעה, הדחיינים אף משלמים מחיר נפשי יקר. מה הכוונה? שלוותם טרודה, הם יודעים שהבעיה עדיין קיימת, ולכך מתווסף הכעס העצמי על חוסר המעש שלהם. התוצאות: עייפות, חרדות, ירידה בביטחון העצמי וחוסר הערכה עצמית.
למעשה, הדחיינות יושבת על משבצת עמוקה שעליה כתוב – "פחד". איזה פחד? פחד מהצלחה, ואולי פחד מכישלון. אומנם שניהם סוגים שונים של פחד, אך הם נובעים מאותו מקור.
כך תתגבר על דחיינות:
- צמצמו "גנבי זמן": רק שעה בלבד נדרשת כדי ליצור שינוי עמוק בלוח הזמנים שלכם ובמידת ההצלחה שלכם. שימו לב, רובנו מקדישים בממוצע לפחות כ-3 שעות ביום לצפייה בטלוויזיה, אינטרנט, שיחות טלפון וגנבי זמן נוספים. אם תצמצמו בשעה אחת בלבד את ההתנהלות מולם, תרוויחו עוד שעה לטיפול בעניינים דוחפים. שעה זו, באם תכפילו בימי השנה נותנת, לכם עוד כשבועיים של עבודה להשלים מטלות.
- זכרו, פעולות קטנות הנעשות בהתמדה יוצרות ניסים: התמידו בדברים קטנים אך משמעותיים. התחילו בדברים הקלים ביותר ואט אט הוסיפו דברים חדשים. גם אם בא לכם לברוח, לדחות את ביצוע המשימה, חייבו את עצמכם להירתם ולהתחיל, אפילו בקטן.
ממש כמו שהליכה רגלית מתחילה בצעד אחד קטן, ורב מכר מתחיל בסופר שקם כל יום חצי שעה מוקדם מהרגיל וכותב מספר עמודים.
- "פנקס הזמן": האם אתם יודעים באופן הכי כן וברור לאן זולג הזמן שלכם? נסו לבצע מעקב אובייקטיבי של לפחות שלושה ימים. רשמו בפנקס את כל מה שאתם עושים משעת ההשכמה ועד לשעת השינה, החל בארוחת בוקר של 20 דקות, דרך שיחת טלפון של 10 דקות ועד צפייה בטלוויזיה לחצי שעה. אל תדלגו על יום העבודה - רשמו אותו בלי להיכנס לפירוט.
הרעיון ליצור מלאי זמן קיים אשר יונח בצורה הכי ברורה מול עיניכם, שיאפשר לכם להקצות את הזמן באופן יעיל יותר. אתם עלולים לגלות שהזמן שאתם מקדישים למטלה שאינה נמצאת גבוה בסדר העדיפויות שלכם, גבוה מזה של מטלה חשובה יותר שהייתם יכולים לבצע בפחות זמן.
- ארגנו רשימה לפי סדר עדיפויות נכון למשימות שלפניכם: זכרו מה שאמר מרק טווין – "אם עליך לבלוע שתי צפרדעים, אל תבלע קודם את הקטנה". התחילו במשימות החשובות, גם אם הן קשות יותר, ומשם המשיכו.
- מושלם מול אופטימלי: משימות לא חייבות להתבצע באופן מושלם. לדברים רבים בחיים מספיק ביצוע שהוא משביע רצון. זכרו שבזמן שייקח לכם להפוך משהו מ-90% ל100%, תוכלו להספיק מטלה נוספת.
ומה אם עוד פעם תכננתם, אך ביצעתם רק מעט ממה שקבעתם לעצמכם? הזמן הוא סלחן ומחר תמיד יש יום חדש, אך הפיקו לקחים מהיום הקודם. אף פעם לא נספיק את כל מה שרצינו, אך תמיד אפשר להספיק לעשות את הדברים החשובים באמת. ועכשיו הוא הזמן הנכון.
הכותבת היא מנכ"ל התמרה - תהליכים בעיצוב חיים , המעבירה סדנאות והרצאות לקידום ארגונים, פרטיים ונשים.ניתן לפנות אליה בדוא"ל .