מפגינים חסמו ציר ראשי בירושלים בגלל הרכבת
עשרות תושבים וסוחרים חסמו את ציר אגריפס, שמתקשה להכיל את התנועה מאז החלו נסיעות המבחן של הרכבת הקלה. "אנחנו מוחים נגד הסכנה הבטיחותית", אמר בעל מסעדה בשוק. "זה מוות לשוק", הסביר סוחר אחר. שני מפגינים נעצרו
המחאה נגד הפגיעה בעסקים בעקבות העבודות על הרכבת הקלה מסלימה. עשרות מפגינים חסמו בצהריים (יום ג') את ציר אגריפס בירושלים, הסמוך לשוק מחנה יהודה, במחאה על הנזק שנגרם לדבריהם לעסקים בעקבות העבודות על הרכבת הקלה. המשטרה עצרה שניים מהמפגינים, הקוראים קריאות מחאה. לאחר זמן קצר פתחה המשטרה את הכביש לתנועה.
סוחרי השוק, תושבי האזור וסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נשאו שלטים "ביבי, שטייניץ וכץ, הרכבת מתעכבת והפרנסה קורסת", וגם "תעלת בלאומילך 2011". בנוסף, הם מוחים על אוזלת ידה של העירייה עקב הסדרי התנועה החדשים של הרכבת הקלה, וטוענים כי פתיחת הרחוב לתנועה דו כיוונית מסכנת אותם ואת העוברים והשבים במקום.
מוחים על הזלזול באזרח. המפגינים ברחוב אגריפס (צילום: גיל יוחנן)
"אנחנו מוחים על הזלזול באזרח הקטן", אמר ל-ynet קובי פריג', תושב השכונה וסוחר בשוק שהפגין במקום. "יש כאן סכנה גדולה מאז שסגרו את רחוב יפו והעבירו יותר מאלף אוטובוסים ברחוב אגריפס". יצחק גיל, בעל מסעדה בשוק, הוסיף: "אנחנו מוחים נגד הסכנה הבטיחותית העצומה שנוצרה פה, העירייה נכנסה כאן למצב של חלם והיא לא יודעת איך לצאת ממנו".
מוות לשוק ולאזרחים שנפגעים מאוטובוסים
לדברי המפגינים, הם מוחים לא רק על בעיות התחבורה, אלא גם נגד המדיניות החברתית-כלכלית של הממשלה שגורמת ל"מוות בשוק". "הבעיות התחבורתיות הן רק דוגמא לזלזול הכולל באזרח", אמר אחד המפגינים, "ההשלכות הן מוות בשוק, מוות לרחוב אגריפס ומוות בפועל של אזרחים כאן שנפגעים מאוטובוסים מאז פתיחת ציר אגריפס בצורה דו כיוונית של אוטובוסים".
חלק מהתושבים באו בטענות לשוטרים שפיזרו את ההפגנה. "הם צריכים להתנגד בעצמם למה שקורה פה", אמרה נורית שדה, תושבת שכונת נחלאות שהשתתפה בהפגנה."הם צריכים ללכת ללשכת ראש העיר ולומר שמדובר כאן בסכנת נפשות".
"חלם בעירייה", הפרנסה נפגעה בשל הרכבת הקלה (צילום: גיל יוחנן)
שמוליק אלגרבלי, דובר תוכנית אב לתחבורה בירושלים, מסר בתגובה כי הוא "מבין את הכאב של התושבים, אבל מדובר בהסדר תנועה זמני עד להפעלת הרכבת הקלה באוגוסט, ואולי אף מוקדם יותר מכך באפריל". לדבריו, כאשר תופעל הרכבת יפחת מספר קווי האוטובוס במרכז העיר באופן משמעותי, "מה שיוביל לשגשוג מחודש של רחוב אגריפס ויפו". בתגובה לטענות על הסכנה הבטיחותית ברחוב, אמר אלגרבלי כי "האוטובוסים נוסעים לאט ברחוב אגריפס, וגם הולכי הרגל מתבקשים לנקוט במשנה זהירות".
הסדרי התנועה החדשים גרמו לבעיות
בתחילת השנה נכנסו לתוקפם הסדרי התנועה החדשים בבירה, על רקע התחלת נסיעות המבחן של הרכבת הקלה. אלא שזמן קצר לצורך כך נסגר רחוב יפו לתנועת כלי רכב. בעקבות השינוי הזה התברר כי בשל כך רחוב אגריפס אינו מסוגל להכיל את האוטובוסים העוברים בו,
וכי אוטובוסים דו-מפרקיים נתקעים בעת הפנייה אליו מרחוב כי"ח.
מדובר בפנייה צרה מאוד, ונהגי האוטובוסים נזקקים לתמרון ארוך כדי לצלוח אותה, כך שהם גורמים עיכובים לתנועה בכיוון הנגדי. האוטובוסים נאלצים לעלות על המדרכה, ולסכן הולכי רגל. מהנדסי העירייה ערכו שינויים בצומת הזה ביום שישי, והוצבו בו פקחים ושוטרים, אבל הפנייה עדיין קשה לצליחה.
בנוסף, כניסת רכבי חילוץ והצלה לאזור הרכבת הקלה בעייתית עד בלתי אפשרית, בשל קווי מתח גבוה שנמתחו מעל מסלול הרכבת, ומונעים אפשרות גישה לכלי רכב גבוהים. כניסת כלי רכב אחרים מחייבת תיאום מוקדם לצורך ניתוק זרם החשמל במקום.
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי מדובר בהסדר זמני בלבד, שהכרחי כדי להשלים את ניסויי הרכבת הקלה. "ביוזמת
ראש העיר קוצר זמן ההסדר החלופי משבעה חודשים לחודשיים וחצי בלבד", אמרו בעירייה. "עיריית ירושלים נקטה את כל האמצעים הנדרשים על מנת להבטיח תחבורה בטוחה ומעבר בטוח להולכי הרגל ברחוב אגריפס".
עוד נמסר מהעירייה, כי היא פועלת בשיתוף פעולה מלא עם ועד הסוחרים במרכז העיר ובשוק, כדי לשפר את המצב ככל הניתן, וכי המאמצים הביאו לעלייה בפדיון הסוחרים. כמו כן, לדברי העירייה, נעשו התאמות שונות, ככל הניתן בתיאום עם הסוחרים.