למה צריך לקצץ 300 מיליון שקל?
כדי לממן הוזלה לתחבורה הציבורית הציע שר האוצר קיצוץ בתקציב. באוצר מסבירים ש-50 מיליון שקל יופנו להוזלת כרטיס חופשי חודשי, 75 מיליון להוזלת הנסיעה בפריפריה ו-180 מיליון ליצירת כרטיסי מעבר מוזלים בין ערים שונות
הממשלה דנה הבוקר (א') בהצעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ, לקיצוץ של 150 מיליון שקל לשנה בתקציב המדינה. מדובר בקיצוץ רוחבי של 1% בתקציבי הקניות (התקציבים הניתנים לשינוי, לא כולל שכר והוצאות קבועות) של משרדי הממשלה, למעט הביטחון, החינוך והרווחה. 150 מיליון שקל נוספים אמורים להילקח מפרוייקטים עתידיים של השקעה בתשתיות תחבורה, כמו כבישים ורכבות - אם כי מספר פרוייקטים אסטרגיים, כמו תוכנית נתיבי ישראל, הוחרגו ממנה ולא יקוצצו. בסך הכל, יקוצצו, איפוא, 300 מיליון שקל.
מטרת כל הקיצוצים הללו היא לממן הוזלה של תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית. נתניהו הצהיר במסיבת העיתונאים שקיים לפני שבוע וחצי כי "התחבורה הציבורית תוזל ב-10%".
אלא ששטייניץ תיקן אותו כבר באותה מסיבת עיתונאים עצמה כי לא מדובר בהוזלה כוללת אלא בהוזלה של 10% במחיר כרטיס חופשי חודשי בלבד, וכן, בסכום דומה, במחירי התחבורה הציבורית בפריפריה - מבלי להגדיר מה היא הפריפריה: האם היא כוללת, לדוגמא, את אזורי חיפה, אשדוד ואשקלון, או רק את הגליל ואת הנגב?
מאוחר יותר התברר שלא מדובר בהוזלה של כל התחבורה הציבורית בפריפריה אלא אך ורק בהוזלה של כרטיסי אוטובוס שנוסעים מהפריפריה למרכז. כלומר: הקווים בתוך הפריפריה לא יוזלו, קווי הרכבות מהמרכז לצפון ולדרום לא יוזלו, אלא רק קווי האוטובוס.
"אפילו עדיין לא יודעים מה זה פריפריה"
ממשרד האוצר נמסר כי מרבית הכסף - כ-180 מיליון שקל - יופנה לשינוי במבנה הכרטיסים לאוטובוסים בתוך הערים הגדולות. חברות האוטובוסים יחוייבו למכור כרטיסי מעבר שיאפשרו לנוסעים לנסוע בזול יותר בין הפרוורים למטרופולינים (בין תל אביב ושאר ערי גוש דן), ויחוייבו להרחיב את כרטיס חופשי-חודשי באופן שיכסה ערים שונות.
50 מיליון שקל נוספים יופנו להוזלת כרטיס חופשי חודשי, מהם 10 מיליון שקל בלבד ברכבת והשאר באוטובוסים.
רק חלק קטן מהכסף - 75 מיליון שקל - יופנה למטרה המוצהרת והמקורית שלו - הוזלת התחבורה הציבורית בפריפריה. ההוזלה תהיה אך ורק באוטובוסים ולא ברכבות, הגדרת הפריפריה תכלול את הגליל, הגולן, עמק יזרעאל, הנגב, הערבה, אילת והשומרון.