שתף קטע נבחר

התחבורה הציבורית הוזלה. ומה עם השירות?

הממשלה אישרה היום (א') את הוזלת תעריפי התחבורה הציבורית, אלא שספק אם היא תשפיע על בעלי המכוניות לוותר על האוטו. הסיבה: מי שיכול להרשות לעצמו, ימשיך להעדיף את הנוחות, ולהמנע מבעיות השירות

כך תעודד המדינה מעבר מהמכונית הפרטית לאוטובוס? הממשלה אישרה היום (א') הוזלה בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית, שנועדה לדברי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להקל על השכבות החלשות ולעודד את השימוש ברכבות ואוטובוסים. עיקר ההוזלה תחול במחירי כרטיסי מנוי, כמו "חופשי-חודשי" ו"חופשי-שבועי", וכן בתעריפי הנסיעה בין ישובים בפריפריה וערים סמוכות. התוכנית שאושרה כוללת שלושה צעדים:

 

  • הוזלת כרטיסי מנוי: כרטיסי "חופשי-חודשי" באוטובוסים יוזלו ב-10%, וכרטיס דומה ברכבת יוזל ממחיר של כ-26 נסיעות רגילות למחיר של כ-23 נסיעות. הוזלה דומה מתוכננת בכרטיסי "חופשי-שבועי".
  • הנחות לתושבי הפריפריה: יעודכנו תעריפי התחבורה הציבורית בפריפריה, כך שהנסיעה בקווים בין הפריפריה והמטרופולינים תוזל בשיעור ממוצע של כ-10%.
  • רפורמה בתעריפים במטרופולינים: יונהגו "כרטיסי מעבר" בקווים המחברים בין מרכזי המטרופולין והערים הסמוכות, כך שיתאפשר מעבר בין קווים שונים ללא תשלום נוסף, בפרק זמן של שעה וחצי. בנוסף, יורחבו אזורי הנסיעה הכלולים בכרטיסי חופשי-חודשי.

 

  • הממשלה אישרה קיצוץ רוחבי בסך 300 מיליון ש'

 


ותרו על המכונית הפרטית, סעו באוטובוס (צילום: רועי צוקרמן) 

 

הוזלה ב-1 באפריל

ההוזלה עליה החליטה הממשלה היום, מגיעה לאחר שבתחילת השנה חל ייקור בתעריפי הנסיעה באוטובוסים ורכבות, בשיעור ממוצע של 3.5%. בנוסף, הרפורמה בתעריפי הנסיעה במטרופולינים, עליה הכריזו היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ, מתוכננת מזה תקופה ארוכה, ויישומה אף החל בכמה מהערים הגדולות. ראוי גם להוסיף כי הרפורמה אמורה לכלול ייקור של תעריפי חלק מהנסיעות העירוניות - למשל, בתוך תל-אביב - בשיעור של כ-6%.

 

במשרד התחבורה מסבירים היום כי הוזלת התעריפים לתושבי הפריפריה תחול בקווים בינעירוניים, הנוסעים בין יישובים בפריפריה והמטרופולין הקרוב. בנוסף, במשרד אומרים כי הוזלת תעריפי כרטיסי המנוי "חופשי-חודשי" ו"חופשי-שבועי" בקווי האוטובוסים וברכבת ישראל, תיכנס לתוקף ב-1 באפריל 2011.

  

כחלק מתוכנית לשיפור השירות באוטובוסים, מתכוון משרד התחבורה גם להתקין בשנתיים הקרובות "קוראי כרטיסים" בכל הקווים העירוניים. המכשירים נועדו לאפשר לבעלי כרטיסים אלקטרוניים - "כרטיסים חכמים" - לעלות לאוטובוס גם מהדלת האחורית, ובכך לקצר את זמני העצירה בתחנות.

 

נוסעים שבויים באוטובוסים

במשרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר הסבירו היום כי מטרת הצעדים היא "לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית ולקדמה כאלטרנטיבה לרכב הפרטי". אולם, למרות היעד השאפתני, רבים בתחום התחבורה סבורים כי גם אם הוזלת התעריפים היא צעד ראוי - הוא אינו מספק. הבעיה העיקרית היא רמת השירות הנמוכה בתחבורה הציבורית: צפיפות גבוהה בחלק מהקווים, היעדר שילוביות בין אמצעי תחבורה ומפעילים שונים, ותדירות לא מספקת בקווים ראשיים.

 

מצבה הבעייתי של התחבורה הציבורית בישראל מוכר היטב לכל משרדי הממשלה. סקר שנערך לפני מספר שנים קבע באופן ברור כי בעלי אמצעים, שיכולים להשתמש ברכב פרטי, אינם עושים שימוש קבוע או אפילו מזדמן באוטובוסים. על-פי נתוני סקר שנערך לפני כמה שנים, הרוב המוחלט של הנוסעים באוטובוסים הם כאלה שאין ביכולתם לנסוע במכונית פרטית: ל-56% מהם כלל אין רישיון נהיגה, ול-48% אין מכונית זמינה. "רק 3% מבין הנוסעים באוטובוס במטרופולין תל-אביב אינם נוסעים שבויים", קבע הסקר, שנערך עבור משרד התחבורה.

 

אמנם הצעדים עליהם החליטה היום הממשלה עשויים להקל במעט על חלק מאותם "נוסעים שבויים", אך ספק רב אם יגרמו לבעלי רכב פרטי לוותר על הנוחות והזמינות של המכונית לטובת תחבורה ציבורית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כמה עולה?
צילום: אביאל מגנזי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים