שתף קטע נבחר
 

אחד מתוך מיליארד - כך מגייסים עובדים בסין

קורות חיים מרשימים והמלצות חמות? אם אתם מתכוונים לגייס בקרוב עובדים בסין כדאי שתיקחו את כל המידע הזה בעירבון מוגבל. סין היא ארץ ענקית ולא פעם מתקשים המעסיקים לברר פרטים של מועמדים ממחוזות מרוחקים. איך תעשו זאת נכון?

אחד המפגשים הראשונים שלי עם גיוס עובדים בסין היה לפני מספר שנים, כאשר השתתפתי בתהליך של איתור מהנדס פיתוח בתחום החומרה באחת מערי הדרום בסין. לאחר בחינה וראיון של מספר מועמדים, בלט מועמד אחד, אדם צעיר ונמרץ שהגיע ממחוז מרוחק בסין ובשל כך היה צריך לעזוב את מקום עבודתו הקודם. למועמד זה היה רקורד מרשים של ניסיון בחברת יצור חומרה שבה עבד והתקדם קודם לכן.

 

 

לפני שקיבלה החלטה, הרימה המנהלת טלפונים לממליצים, כולם מנהלים בחברה הקודמת שבה עבד. לאחר שתיאמה את השיחות איתם באימייל. היא שמעה מהם המלצות גורפות אודות המועמד. היא וידאה שהפרטים שהם מוסרים לה תואמים את אלה שניתנו על ידי המועמד, ושפרטי הקשר של הממליצים כמובן נכונים.

 

נותר רק להזמין את המועמד ולהגיש לו הצעת שכר, כאשר אחד הסינים המעורבים בתהליך החליט לבדוק את זהותה של החברה שבה עובדים הממליצים. הוא פנה אל הרשויות, הציג להם את שמה וגילה פרט מעניין: החברה בה כביכול עבד אותו מועמד קודם לכן ושבה עובדים המנהלים הממליצים, למעשה אינה קיימת.

 

סיפורים מעין אלה יש לא מעט. סין היא ארץ ענקית שקשה לברר ולאמת בה פרטים הנוגעים למחוזות מרוחקים. קשרים חברתיים הם דבר חשוב ואנשים המחויבים אליך יעשו הכול על מנת שתצליח (כולל שאילת זהות בדויה לצורך מתן המלצות). התרבות הסינית מחייבת מחשבה קדימה, היערכות מראש ועשיית "שיעורי בית" עד הפרטים הקטנים ביותר. כל אלה מהווים אתגר לאיש משאבי האנוש המגייס עובדים בסין למען החברה שלו.

 

צח ליכטבלאו, בעל משרד עורכי דין בשנחאי, אשר ליווה תהליכים רבים כאלה בסין, הן כמעסיק והן כעו"ד מייעץ, יודע לספר כי מועמדים רבים מגיעים אל הראיון לאחר שלמדו את צרכי וציפיות החברה המראיינת. הם מגבשים טקטיקה, מתייעצים ומכינים טקסט שיגרום להם להופיע כמי שעונה על צרכי החברה, מה שהופך בדרך כלל למעין נאום שהוא מצפה לשאת ברגע בו ישאלו אותו שאלות על עצמו. מראיין שיקשיב לאותו נאום וירשום לעצמו פרטים ימצא את עצמו נסחף אל המשחק של המועמד.

 

להתקיל את המועמד בשאלות

בהחלט ניתן להתמודד עם אותה היערכות מראש. בכל מקום בעולם על המראיין להיות זה שמוביל את ראיון העבודה, אך בסין דבר זה נכון באופן מיוחד לנוכח מה שתואר. מומלץ בשלב הזה לקטוע את דברי המועמד ולהתקיל אותו עם שאלות מתחומים אחרים על מנת לבחון כיצד הוא מתמודד עם מה שלא נכלל בחזרות המקדימות. יש לכך שתי משמעויות: זה מאפשר לבחון את פרטי המועמד והידע שלו במתכונת אמינה ולא ערוכה מראש על ידו, אבל בנוסף לכך זה גם מאפשר למראיין לבחון את התגובתיות של הסיני.

 

גיוס עובדים הוא אחד מהמקרים הקריטיים בהם הצלחה בפעילות עסקית תלויה בהבנת התרבות המקומית. התרבות הסינית מדגישה את המשמעת, התכנון והתיאום ולכל אלה יש כמובן חשיבות תפעולית רבה. אולם כל אלה באים על חשבון לקיחת היוזמה ויכולת החשיבה העצמאית. האם התפקיד המיועד דורש חשיבה עצמאית ולקיחת יוזמה? אם כן, מומלץ לבחון זאת בתהליך הראיון. ניתן ללמוד הרבה מהדרך בה המועמד הסיני מגיב להפתעות, וכדאי מאוד להטיל עליו משחקי סימולציה בעת הראיון, סימולציות של מתן פתרון לבעיות מתחום התפקיד.

 

אסור להמעיט בחשיבות הנקודה הזאת. מארק הול, מנהל הפעילות של סוכנותKelly Services בסין, סיפר בראיון לכתב העת EuroBiz כי לאחר שנים של עבודה בסין הוא יכול להצביע על כך שככלל העובדים הסיניים ניחנים בדרך כלל, לצד היתרונות שלהם, בקשיי תקשורת, קשיים בלקיחת החלטות, מתן פתרונות לבעיות, ובהיעדר יצירתיות. את כל אלה כמובן חיוני לברר כבר בשלב הראיון. המלצה של מנהל קודם (גם אם הוא אמיתי) לא תוכל לסגור את הפינה הזאת.

 

צריך גם לאתר את המועמד. בסין מעטים הם המקורות לאיתור ולהצגת מועמדים, הנושא לא מבוסס כמו במערב שבו מדורי חיפוש העבודה של עיתונים דוגמת ניו יורק טיימס או סאנדיי טיימס מהווים כיכר וירטואלית שבה כולם רואים ונראים. בסין אתרים או עיתונים יכולים להוות ציר מוגבל של איסוף מידע ואיתור אנשים, ובדרך כלל האיתור היעיל באמת נעשה מפה לאוזן.

 

חבר מביא חבר

צח ליכטבלאו מצביע על כך שנקודה זאת יכולה להיות חרב פיפיות, האדם שמפנה אליך מועמד מהווה סוכנות מודיעין אשר בסין, עקב המשמעות של הקשרים הבין אישיים, אין חשובה ממנה, אבל באותו זמן הקשרים האישיים של נותן ההפניה גם יכולים להביא אותו להפנות אליך חבר טוב שלו גם אם הוא מועמד לא מתאים, וזה יגיע אל הראיון לאחר שעשה שיעורי בית בידי חברו הטוב שיש לו מידע מבפנים.

 

עובד בסין שהגיע למשרתו בשיטת "חבר מביא חבר" גם יהיה פעמים רבות מחויב ונאמן לזה שהביא אותו יותר מאשר למנהל שמעליו, במיוחד אם המנהל הוא זר. בועז דניאל, נציג של סוכנות "ורד השרון" בסין ושניהל עובדים בסין ובטייוואן כאחד, יודע לציין כי הנאמנות וההשתייכות קובעות חלק משמעותי מהדרך בה מתנהלת העבודה, עובדים שמוצאם מאותה עיר או פרובינציה יעבדו בדרך יחד בתיאום טוב במיוחד, עקב ההבנה ההדדית, אבל הם גם עלולים ליצור קואליציה של נאמנות הדדית העולה על הנאמנות למקום עבודה, וכל אלה צריכים להילקח בחשבון בעת הוספתם של עובדים נוספים לחברה.

 

חשוב לגזור מתוך כל מה שנאמר כאן שכמו בתחומים אחרים של פעילות בין אישית, גם בגיוס עובדים יש להיכרות עם התרבות המקומית חשיבות עצומה. גיוס והשמת עובדים בסין לא מתבצעים כמו במערב ודורשים הכנה מראש על מנת להגיע אל האדם הנכון. מאוחר יותר ניצבים גם אתגרים בתחומים של שימור העובדים וקבלת תפוקה. גיוסו של עובד רק מתחיל את התהליך, ולא מסיים אותו.

 

טל רשף הוא יועץ ומרצה לתרבויות ועסקים באסיה , מאמן עובדים ומנהלים לרילוקיישן . מרצה לתרבויות בחברות ובחוגי בית .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
(ארכיון)
צילום: index open
טל רשף
מומלצים