והרי הודעה עצובה: הספורט המוטורי צועד במקום
משרד התרבות והספורט הודיע היום (ב') בגאווה, כי הלכה למעשה אין מניעה מקיום אירועי ספורט מוטורי חוקיים בישראל. אלא שלמרבה הפלא, הצהרה זו אינה מגובה בעובדות כלשהן. הלכה למעשה, דווקא לא ניתן לקיים כלל מירוצים
חמש שנים אחרי ההבטחה הגדולה וההצהרות היומרניות - עדיין אין מירוצים בישראל. "משרד התרבות והספורט השלים את מלאכת חקיקת 'חוק הנהיגה המוטורי' והלכה למעשה, ניתן כיום לקיים אירועי ספורט מוטורי חוקיים בישראל", כך הודיע היום (ב') משרד התרבות והספורט. נשמע אמנם מבטיח, אלא שעיון בתוכן ההודעה מעלה כי מחברי ההודעה סמכו כנראה על ציטוט הכותרת, ולא יותר מכך.
שכן תוכנה מעלה כי למרות השנים שעברו מאז אושר החוק ב-2005, הוא עדיין אינו ניתן ליישום. אבן הנגף המקורית, היעדר חברת ביטוח שתיאות לקחת על עצמה ביטוח אירועי ספורט מוטורי בישראל, לא הוסרה עדיין. ולכן, בדיוק כמו בעבר, לא ניתן לקיים מירוצים חוקיים בישראל.
- מישהו הבטיח מירוצי מכוניות בישראל?
פטר סולברג עם סובארו ב-2008. למה אי אפשר אצלנו? (תצלום: AP)
ספורט מוטורי בישראל: כרונולוגיה
2005: "היסטוריה, החוק עבר"
2008: "באחריות, מירוצים עוד השנה"
"הלכנו בעצם לאחור"
און יעקבסון, מבכירי העוסקים בספורט המוטורי בישראל, ונציג הציבור בוועדה המייעצת לשרת הספורט בנושא, אינו מופתע. "באופן אירוני, דווקא לאחר שעבר חוק הספורט המוטורי ותוקנו התקנות, העיסוק בתחום הפך לפלילי. הלכה למעשה צעדנו לאחור בכל הנוגע למירוצים על אדמת ישראל. אם בעבר הייתה המשטרה מאשרת תחרויות מוטוריות באופן לא-רשמי, מעלימה לעתים עין ומכירה בהתרחשות מהצד, היום פועלת הזרוע האוכפת כדי לחסל את המירוצים, באופן נמרץ מאי-פעם. מארגנים מוזהרים מבעוד מועד כי אם יעזו לקיים אירוע ספורט מוטורי, הם צפויים לענישה מהירה וכואבת, בעוד שבעבר איש לא דיבר עמם, ורק לעתים רחוקות הייתה המשטרה מתערבת באירוע".
יעקבסון מסביר כי בעוד שהחוק מאפשר להתחיל בניסיונות למיסוד אירועי ספורט מוטורי, הוא גם העניק למשטרה את כל הסיבות שבעולם לחסל כל אפשרות למירוצים. "בשנתיים האחרונות כמעט ולא התקיימו אירועים בארץ. כל מי שניסה לארגן אירוע שבעבר היה מתנהל ללא כל בעיה, בידיעה ברורה של המשטרה, זוכה היום לשיחת טלפון מבעוד מועד, המוציאה כל רוח אפשרית מהמפרשים. במשטרה החליטו שהמירוצים היחידים עליהם ישמעו בציבור, יהיו משחקי מיאוץ מטופשים בין נהגים על הכביש הציבורי, אותם הצליחה המשטרה לתעד".
"המשוכה העיקרית"
במשרד התרבות והספורט מסבירים היום כי המשוכה העיקרית שמונעת קיום מירוצים, היא חסרונה של חברת ביטוח המוכנה ומסוגלת להתחייב על ביטוח אירועי ספורט מוטורי. להערכת אנשי המשרד, חברת ביטוח שתהיה מעוניינת להשתתף באירוע ספורט מוטורי, תתחייב בתשלום של עד 50 מיליון שקל. סכום זה, כך המשרד, מונע מחברות אפשריות השתתפות. כן מבשרים שם כי יש "מגעים רציניים עם חברה מסחרית המעוניינת בהעמדת כיסוי ביטוחי נדרש למירוצי קרטינג".
אלא שהודעה זו של המשרד מפתיעה, שכן אינה מחדשת דבר. הבעיה הביטוחית הייתה הסיבה העיקרית שבגללה עברו חמש שנים מאז עבר החוק, זמן שבו תוקנו 14 תקנות, בין היתר בעזרת שלושה עובדים במשרה מלאה, ותקציב מיועד של 14 מיליון שקלים בשלוש השנים האחרונות.
"נציגי משרד הספורט הבהירו לחברי הוועדה (החינוך, ה.פ) כי המשרד פועל בזהירות יתרה בכל הנוגע ליישומו של החוק, ובשל העובדה כי מדובר בספורט מסוכן, והן בשל היותו חלוצי בעולם, אין לו אח ורע בעולם", כך נוסחה במקור ההודעה לעיתונות. יוסי ניסן, מנהל הרשות לנהיגה ספורטיבית, טוען כי אכן מדובר בספורט מסוכן, וכי הבעיה העיקרית היא הקהל הישראלי שאינו מורגל במירוצים. "אני חייב לומר שהחשש שמישהו יפגע חלילה במירוץ, מדיר שינה מעיני", אמר היום ל-ynet.
כאשר נשאל אם מוכר לו מקרה בו צופה נפגע מרכב מירוץ במהלך עשרות השנים האחרונות, אמר שאינו מכיר אירוע שכזה.