ב-2012: כרטיס חכם משותף לתחבורה הציבורית
הממשלה תשלים עד סוף השנה את ההכנות הנחוצות להעברת התחבורה הציבורית לשימוש בכרטיס חכם משותף, שיאפשר מעבר בין כל הקווים וכל המפעילים תוך שימוש בכרטיס אחד. במועצה להגנת הפרטיות מתריעים מפני שימוש אסור במידע האישי שנשמר בכרטיסים
המעבר לשימוש בכרטיסים חכמים בתחבורה הציבורית יושלם עד סוף שנת 2011. כך מסר אתמול (ב') לוועדת הכלכלה רפרנט תחבורה במשרד האוצר. הוודעה דנה אתמול בהצעת חוק ממשלתית לתיקון פקודת התעבורה, שנועדה להסדיר את רישוי המפעילים בתחבורה הציבורית, וכן את השימוש בכרטיס חכם, שאמור לאפשר מעבר בין כל המפעילים תוך שימוש בכרטיס אחד.
אולם, מאחר שהכרטיס מכיל מידע אישי רב, יכולה פרטיות הנוסעים עלולה להיפגע. בדיון אמר בוועדה יו"ר המועצה להגנת הפרטיות, יהושע שופמן, כי המועצה אמנם מברכת על הצעת החוק אך אין בה הגנה מספקת על הפרטיות. לדבריו, הכרטיס כולל מידע אישי רב שבו, למשל, נתונים לגבי זכאות המשתמש לקצבאות ביטוח לאומי, וכן מידע על נסיעות שמאפשרות לעקוב אחרי בעל הכרטיס. "מה שצריך לעשות הוא לעצב את המערכת כך שתגן על הפרטיות", אמר שופמן.
היועץ המשפטי של הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע, עו"ד עמית אשכנזי, הצטרף לדברים אלה, וטען כי משטרת ישראל כבר עשתה שימוש במידע שעל גבי הכרטיס החכם, כדי לאתר חוסות שנמלטו ממוסד לחולי נפש. הממונה על הפיקוח הארצי במשרד התחבורה, שלמה כץ, השיב לטענות אלה, ואמר כי "המשרד רואה בשמירה על הפרטיות ערך חשוב. התחלנו לעבוד בצמוד לנציגי משרד המשפטים, כדי לספק פתרונות לנושא. זה אינטרס עליון שלנו לשמור על פרטיות הנוסע, כי ללא השמירה על הפרטיות אף נוסע לא ירצה להשתמש בכרטיס". לדבריו, הנושא יובהר בתקנות שיוגשו לוועדה.
מנתונים שהציג נציג משרד האוצר עולה כי בגוש-דן הופקו עד היום יותר מ-500 אלף כרטיסים חכמים ("רב-קו"). השלמת התהליך, שיאפשר לבעלי הכרטיסים שימוש בכל הקווים של כל המפעילים, מחייב לדבריו הסדרה מקיפה, שכוללת בין היתר הקמת מסלקה משותפת.