בעל אופנוע אספנות? האוצר מטעה אותך ביודעין
בעלי אופנועי אספנות שמשתמשים במחשבון הביטוח של משרד האוצר, עלולים לגלות כי התעריפים המוצגים בו נמוכים משמעותית מהתעריפים בפועל שגובה "הפול". במשרד האוצר אומרים כי הם פועלים לתקן את התקלה בהקדם - למרות שהיא מוכרת כבר יותר משנה
חישוב מוטעה. המפקח על הביטוח נוהג מעת לעת לקרוא לציבור הנהגים המבקשים לחדש או לרכוש ביטוח חובה, להשתמש במחשבון שפיתח משרד האוצר ומופיע באתר אינטרנט. אלא שמתברר כי אותו מחשבון, שמשווה את תעריפי הביטוח בין כל החברות, מציג בחלק מהמקרים נתונים שגויים.
כך למשל, אם בעל אופנוע אספנות ירצה להסתמך על נתוני המחשבון, צפויה לו עוגמת נפש: הנתונים שיופיעו בו מוטעים ומטעים. חמור מכך - במשרד האוצר מודעים להטעיה ולטעויות, הנמשכות כבר יותר משנה, אבל לא אצה להם הדרך לתקן את העיוות.
ובמה בעצם מדובר? אם אתם בעלי אופנוע אספנות, ותשתמשו במחשבון של האוצר כדי לקבל נתונים משווים על עלות הביטוח לאופנוע שלכם, אל תמהרו לשמוח מהתוצאה. הנתונים המופיעים זולים במאות שקלים ממה שתדרשו לשלם בפועל ל"פול" - מאגר הביטוח לרוכבים - שבסופו של דבר מבטח את הכלים האלה, ולכן קובע את התעריפים.
כך למשל, התעריף האמיתי של הפול לביטוח אופנוע אספנות בנפח 500 סמ"ק הוא 1,370 שקל. אבל בתעריף המופיע במחשבון של משרד האוצר הוא 1,207 שקלים בלבד.
פנינו למנכ"ל הפול, יעקב אלחדיף, כדי להבין את הפער, אך גם הוא הופתע לשמוע שבכלל יש פער שכזה. לאחר בירור קצר חזר אלחדיף עם ההסבר: אופנועי אספנות משלמים תעריף ביטוח שהוא 25% בלבד מהתעריף שמשלם אופנוע בנפח מנוע מקביל. לפיכך החליטו באוצר שאין מקום להעניק הנחות נוספות לנהגים זהירים ו/או מבוגרים - כך שהתעריף הוא אחיד לכל הגילאים, ולנהגים זהירים או עתירי תביעות.
הנחות נוספות כאלה ניתנו לנהגים זהירים ומבוגרים עד לפני קצת יותר משנה, אז החליט המפקח על הביטוח על שינוי המדיניות והפסיק להתחשב במשתנים האישיים של המבוטחים. אלא שבאוצר שכחו לעדכן את המחשבון, וזה ממשיך להתחשב בנתוניו האישיים של המבוטח. אלחדיף אומר כי נתוני המחשבון אינם מחייבים את הפול, וזה נוהג בהתאם להנחיות המפקח ואינו מתחשב בנתונים האישיים של המבוטחים.
ולמרבה הצער - הוא צודק משפטית. אמנם התעריפים שמופיעים במחשבון הם של משרד האוצר, אבל אין להם תוקף חוקי. ומה אומרים על כך במשרד אוצר? "אנו מודעים לבעיה במחשבון לגבי אופנועי אספנות ופועלים להסדירה בהקדם". זאת, להזכירכם, למרות שהבעיה קיימת כבר יותר משנה.
ומדוע אין מתחשבים בנתוניו האישיים של מי שמבקש לרכוש ביטוח לאופנוע קלאסי? באוצר אומרים כי ההנחה בתעריף מגלמת בתוכה גם את מאפייני הנהג. אלא שהסבר זה אינו נכון: ההנחה ניתנת לסוג הכלי, משום שאופנועי אספנות כמעט ואינם נעים בכבישים, אלא נשמרים אצל בעליהם לארועים מיוחדים, ולכן כמעט אינם מעורבים בתאונות. אין לכך כל קשר לגילו של הנהג או לעובדת היותו נהג זהיר.