שתף קטע נבחר

 

מומחית להוראת מתמטיקה: המורים הפכו זן נכחד

במכתב לשר החינוך, התריעה ד"ר הגר גל כי המדינה עלולה לשלם מחיר כבד בגלל המחסור החמור במורים למתמטיקה ופיזיקה. "אנו מצויים לאחר שעת האפס"

משוואת אי שיוון פשוטה – הרבה תלמידים לעומת מעט מורים מקצועיים+משכורת נמוכה: דו"ח של המועצה להשכלה גבוהה, שנחשף ב-ynet, הצביע על שפל חדש ברמת המתמטיקה בבתי הספר התיכוניים. ראש החוג להוראת מתמטיקה ופיזיקה במכללה האקדמית דוד ילין בירושלים, ד"ר הגר גל, אינה מופתעת מהנתונים וטוענת שהסיבה העיקרית לכך היא מחסור חמור במורים מקצועיים.

 

 

"לבתי הספר אין ברירה, אלא להשתמש במי שיש, וכך נוצר מצב, בו מורה לספרות, למשל, מלמד מתמטיקה את תלמידי התיכון", הציגה בשיחה עם ynet את המצב והתריעה מפניו.

 

במכתב חריף ששלחה לשר החינוך, גדעון סער, הסבירה ד"ר גל כי המורים המקצועיים למתמטיקה ופיזיקה הפכו להיות בשנים האחרונות "זן נכחד" וקראה לפעול מייד בנושא. "כבוד שר החינוך אנו מצויים לאחר שעת האפס. בהיעדר נקיטת צעדים המתאימים תשלם מדינת ישראל מחיר כבד, אולי כבד מנשוא, כבר בשנים הקרובות. זה הזמן לעצור את ההידרדרות, למען תלמידי ישראל ולמען ההווה והעתיד של מדינת ישראל.

 

"כראש החוג להוראת מתמטיקה אני מפצירה בך לעשות את כל הנדרש כדי לעודד צעירים עם נתונים גבוהים ללמוד את מקצוע הוראת המתמטיקה והפיזיקה ולצורך כך יש להעניק למורים במקצועות הללו הטבות כספיות משמעותיות. כמו כן הקיצוץ במתמיד בתקציבים להוראה גרם להפחתת שעות הלימוד ולהיעלמותם של נתחים משמעותיים מתוכנית הלימודים".

 

משכורת של 5,500 שקל 

בשיחה עם ynet ציינה ראש החוק למתמטיקה ופיזיקה כי את המחזור האחרון סיימו 15 בוגרים בלבד ולטענתה, במצב הנוכחי אין סיכוי להדביק את הפער במחסור המורים. היא הסבירה שאחת הבעיות לכך, היא שהיעדר התחרות על מקומות

לימוד, יצרה תחושה שכל אדם עם תעודת זהות יכול להיות מורה למתמטיקה, ללא קשר לכישוריו המקצועיים.

 

"המצוקה הקריטית במורים שלמדו מתמטיקה והוכשרו להוראת מתמטיקה גורמת לכך שלבתי הספר אין ברירה, אלא להשתמש במי שיש, וכך נוצר מצב, בו מורה לספרות, למשל, מלמד מתמטיקה את תלמידי התיכון".

 

ד"ר גל הוסיפה: "העובדה העצובה היא כי מספר המועמדים הרוצים להכשיר עצמם למקצועות אלה הוא זעום. חלק ניכר של המורים המלמדים מתמטיקה בבתי הספר היסודיים והתיכוניים לא עברו הכשרה לכך, אינם רוצים ללמד מתמטיקה ואולי גם אינם מסוגלים לכך".


"מה הפלא שהתלמידים נכשלים" (צילום: רויטרס)

 

המומחית להוראה גם הדגישה כי לאותם מורים אין בכלל את הכלים ללמד את התלמידים מתמטיקה ופיזיקה ולכן "אין פליאה שתלמידי ישראל נכשלים פעם אחר פעם במבחנים הבינלאומיים".

 

לפי נשיא מכללת אורנים להוראה, הפרופסור למתמטיקה יאיר קארו, בסופו של דבר זה הכל עניין של כסף. לטענתו, אנשים בעלי כישורים מתמטיים נמנעים מלהשתלב במקצוע ההוראה בגלל השכר הנמוך. "אדם המסוגל ללמוד מתמטיקה או פיזיקה ברמה של תואר ראשון לא מייעד עצמו לעבוד בשכר התחלתי של 5,500 שקלים", אמר פרופ' קארו, "לכן גם אלה שהתקבלו כמורים לפיזיקה או מתמטיקה נמצאים תחת לחצים כבדים לעבור לשוק הפרטי ולהתפרנס בכבוד במקצועות אחרים הדורשים מיומנויות מתמטיות".

 

לדבריו, "כבר היום אנו נמצאים במחסור חריף של המורים והפניות אלינו מבתי ספר רק גוברות עם השנים, כך שאנו נאלצים לשחרר סטודנטים איכותיים כבר במהלך לימודיהם למלא משרות פנויות ואין ספק שהמגמה הזו תלך ותחריף עם השנים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר גל. "מורה לספרות מלמד מתמטיקה"
צילום: באדיבות המכללה האקדמית דוד ילין
מומלצים