היבואניות מציגות: אותיות קטנות, טעויות קטנות
הקטלוגים הצבעוניים שמפרסמות יבואניות הרכב כוללים שלל פרטים ונתונים טכניים, שמתברר כי בחלק מהמקרים אינם מדויקים. כך קרה ליבואניות אופל ורנו, שטעו ברישום קבוצות הזיהום של כמה דגמים חדשים
"אין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמים". האימרה הזו מקבל משנה תוקף בענף הרכב. אתם רוצים לקנות מכונית חדשה, והיבואנית מציגה בפניכם קטלוג יפה ומהודר שבו מופיעים כל הנתונים הטכניים. אמנם אי-שם למטה, באותיות הקטנות, כתוב כי הנתונים אינם מחייבים, אבל הרי אף אחד לא באמת שם לב לזה. ומתברר כי לא סתם דואגות היבואניות לצרף את ההערה הזאת.
כשהגיעו היחידות הראשונות של האופל אינסיגניה, נרשם ברישיון הרכב שהוציאה להן היבואנית החדשה, קבוצת שלמה, כי הן משתייכות לקבוצת הזיהום הגבוהה ביותר - קבוצה 15, לפי שיטת "מיסוי ירוק". אלא שבקטלוגים של היבואנית היא מופיעה דווקא בקבוצת זיהום .14 הנתון הזה, כזכור, לא מציין רק כמה "ירוקה" המכונית, אלא גם קובע את שיעור הטבת המס, שגדלה ככל שהמכונית משתייכת לקבוצה נמוכה יותר - ויכול להגיע ל15- אלף שקל.
אלא שמתברר כי השיטה הישראלית מסבכת את החיים ליבואניות, וזה בדיוק מה שקרה לאינסיגניה: היחידות הראשונות של המכונית שוחררו בתקופת ההתארגנות של היבואנית, ופרטי המכונית לא הועברו למשרד הרישוי, ולכן היא נרשמה אוטומטית בקבוצת הזיהום הגבוהה ביותר.
לאחר שהתעשתו בקבוצת שלמה, התבררה הטעות".אינסיגניה שייכת לקבוצת זיהום 14 והרישיונות שאנחנו מנפיקים היום מציינים ערך זה", מסבירים שם. "לגבי הרכבים שברישיון הרכב שלהם נרשם ציון ,15 כאשר יחדשו את הרישיון יירשם הציון הנכון - 14". אגב, חבלי הלידה של היבואנית התבטאו בטעות נוספת: באתר האינטרנט של החברה נכתב כי לאופל קורסה יש שש כריות אוויר, אך בפועל היא מצוידת בארבע בלבד. לאחר שהסבנו את תשומת לב היבואנית, הטעות תוקנה.
תקלה דומה אירעה לחברת קרסו, יבואנית רנו, עם הסניק והגרנד-סניק החדשות: בקטלוג נרשמה הסניק בקבוצת זיהום ,11 אבל מי שרכש אותה גילה כי ברישיון הרכב רשומה הסניק דווקא בקבוצה .13 "שני דגמי הסניק שייכים לקבוצה ,13 כך שהטעות היא בקטלוג", מסבירים ביבואנית. "מה שרשום ברישיון הרכב הוא הנכון. מדובר בטעות אנוש - שתתוקן." יש לציין כי המס על המכונית חושב לפי הדירוג הנכון, ולכן מחירה לא ישתנה.