שתף קטע נבחר
 
צילום: ירון ברנר

אין חלקי חילוף? אפשר לבטל את העסקה

קניתם נגן מוסיקה או מחשב ומאז אתם במרדף אינסופי אחר כבל או חלק אחר? יש פתרון. החוק והתקנות מחייבים יצרנים ויבואנים לדאוג לחלקי חילוף למוצרים מסוימים. יש גם לא מעט דרכים להיפרע ממי שלא עומד בחובת אספקת החלפים

תלונה שהגיעה באחרונה אל שולחן המערכת סיפרה כי לפני כשנה וחצי קנה צרכן נגן MP3 של חברה מסוימת, תמורת למעלה מ-500 שקל. לימים נזקק לכבל, אך לא הצליח למצוא את מה שחיפש בחנויות שאליהן פנה. לכן פנה לשירות התמיכה של אותה חברה, שמנהל היבואן, ואז הוברר לו, שלמעשה אין בישראל חלקי חילוף למוצרי אותה חברה, וכי חלפים אלו ניתן לקנות רק בחנויות הווירטואליות בארצות הברית.

 

אין פלא שהצרכן התרגז. ואז עלתה השאלה: מה הוא יכול לעשות במצב זה? מתברר שלא מעט. קראו, הפנימו – ויישמו.

 

לא מסרת מידע – קבל ביטול עסקה

נפתח בכך, שמאז 1986 – כן, זן אינה טעות – קיימות תקנות הגנת הצרכן (עילות לביטול מכר) (חלקי חילוף), ובהן נקבע במפורש, כי אם בעת שסוחר מוכר מוצר – מתוך רשימה מוגדרת שבה נעסוק בהמשך – שמחירו יותר מ-300 שקל, ואינו מוסר לו – בכתב – מידע האם קיים או לא קיים בארץ מלאי של חלקי חילוף למוצר, מה הם המקומות למכירת חלקי החילוף והמועד האחרון שבו אפשר יהיה לרכשם, וכן באילו מקומות ניתן לקבל שירות למוצר, רשאי הצרכן לבטל את העסקה כולה.

 

מתברר, שכבר אז הבינו במשרד התעשייה והמסחר (שמו של המשרד באותם ימים), כי יבואנים אינם ששים להתעסק ביבוא חלקי חילוף, וכי הדבר עלול לפגוע בצרכנים. לכן נקבעה הסנקציה הדרסטית של ביטול העסקה ככלי שבעזרתו יכול הצרכן להתמודד עם מי שמוכר לו מוצר מן הרשימה בלי למסור לו את הפרטים הללו.

 

אם כן, בואו נראה אילו מוצרים כלולים ברשימה: שעונים דיגיטליים, מצלמות, מכונות תפירה חשמליות לשימוש ביתי, מערבלי מזון ביתיים, שואבי אבק ביתיים, מייבשי כביסה ביתיים, מכונות גילוח, מסחטות חשמליות ביתיות, מפזרי חום, מצנמים, תנורי מיקרו-גל, תנורי נפט, מדיחי כלים, מחשבים אישיים, עגלות ילדים, תנורי בישול ואפייה ביתיים לשימוש בגז, בחשמל, או משולבים, אופניים.

 

מזגני אוויר ביתיים, מברשת שיניים חשמלית, כיריים ביתיים לשימוש בגז, בחשמל או משולבים, כוננים למחשב מכל הסוגים, מוניטורים למחשב, דיסקים קשיחים למחשב, מקלדות למחשב, מדפסות למחשב (כולל ראשי מדפסות וסרטי דיו), סורקים למחשב, מצלמת וידאו, מכונות סריגה, מכשירי טלפון, ואחרונים – מערכות שמע,לרבות מקלטי רדיו, מגברים, רשמי-קול, קומפקט-דיסק, רמקולים, שלט רחוק, מערכות משולבות, פטפונים ומכשירי פקסימיליה.

 

וזה מחזיר אותנו לתלונת הצרכן. נגן MP3 נכנס לקטגוריית מערכות שמע, ומחירו של הפריט שקנה הצרכן היה, כאמור, גבוה מ-300 שקל. לפיכך, ובהנחה שלא נמסר לו בכתב המידע שפירטנו קודם לכן, יוכל הצרכן כעת לבטל את העסקה ולקבל את כספו בחזרה.

 

אספקת חלקי חילוף – גם למוצרים זולים יחסית

אך זה לא הכל. 20 שנה אחרי התקנות הללו באו לעולם תקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה), אשר קובעות את החובות החלות על יצרנים ויבואנים של מוצרים שונים – מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז חדשים, כולל המנגנונים המכניים והחשמליים ברהיטים – שמחירם עולה על 150 שקל.

 

בין השאר נקבעה בתקנות אלו החובה להחזיק חלקי חילוף. ראשית, באופן כללי, חובה על יצרן או יבואן לספק לצרכן חלקי חילוף עד תום תקופת האחריות לאותו מוצר. שנית, כאשר מחירו של המוצר עולה על 300 שקל, חובה לספק חלקי חילוף עד תום שנה לאחר תום תקופת האחריות על המוצר.

 

ושלישית, לגבי שורת מוצרים ספציפיים (כיריים לבישול מגז וחשמל, מקלט טלוויזיה, מכונת כביסה, מדיח כלים, מקפיא, מיקרוגל, מייבש כביסה, תנור בישול ואפייה, מקרר, מזגן מרכזי ומיני מרכזי, וכן תנור הסקה דירתי הפועל בדלק נוזלי או בגז בישול) נקבעו תקופות שונות, כמה שנים כל אחת, שבמהלכן יש לדאוג לאספקת חלפים למוצרים הללו.

 

נוסף על כך קובעות התקנות, כי כאשר מתקנים מוצר בתקופת האחריות, יש להשתמש בחלקי חילוף חדשים ומקוריים.

 

ככה ייעשה ליבואן הסורר

ומה קורה אן היצרן או היבואן אינם עומדים בחובות אלו? אם לא סיפקו חלפים חדשים ומקוריים, עליהם לספק לצרכן מוצר חדש, זהה או מסוג ואיכות דומים ושווי ערך למוצר שתוקן שלא על פי הקבוע בתקנות, או להחזיר לו את כספו – והדבר נתון לשיקול דעת היצרן או היבואן.

 

אולם, מי שלא עומד בחובות אלו גם עובר עבירה פלילית, שבצדה קנס של למעלה מ-200 אלף שקל. וקיימת גם סנקציה כואבת נוספת. נגד סוחר שלא עמד בחובת אספקת חלקי חילוף כנדרש בתקנות ניתן להגיש תביעה לפיצוי לדוגמא עד עשרת אלפים שקל, בלא צורך להוכיח שלצרכן נגרם נזק עקב התנהלות היצרן או היבואן.

 

בקיצור, יש לא מעט אפשרויות כדי לגרום לכך שיצרנים ויבואנים ידאגו לקיומו של מלאי חלפים למוצרים שהם מוכרים, או להיפרע מאלו מהם שאינם עושים זאת. כעת, במקום להסתפק בקיטורים, אפשר להתחיל לפעול למימוש זכויות הצרכנים שנפגעו כיוון שלא קיבלו חלקי חילוף למוצרים שרכשו.

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות ומנהלת פורום צרכנות ב-ynet

 

לעמוד הפייסבוק של ynet כלכלה וצרכנות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים