רואים את החנון הזה? הוא העתיד של הטלוויזיה
מדוע אתם עומדים להתאהב בשעשועון הטריוויה ביוטיוב, היכן אפשר להצביע ולצחוק על התשובות הכי מטומטמות שענו מתמודדים ולמה בקרב בין השעשועון ותוכנית הריאלטי תנצח האינטרנט?
<< אפל משיקה בשקט מקבוקים חדשים
סיימתם את יום העבודה, פתחתם את הטלוויזיה ומה אתם רואים? ריאלטי. הבלונדה רבה עם הג'ינג'ית, הגמד רוקד עם מיקי קם, והנמוך בוכה כי הוא לא קיבל חסינות ועכשיו יעיפו אותו. אתם לא מתגעגעים קצת לימי השעשועונים של פעם? אלו שמציבים זרים אל מול שאלות קשות, ומאפשרים לכם לפרגן להם כשהם מנצחים, ללעוג להם כשהם עונים בצורה מטומטמת, או סתם לגלגל עיניים ולהגיד "נו, ברור שהתשובה היא שלוש".
אבל הקהל לא אהב את השעשועונים רק בגלל ההזדמנות לראות אנשים עונים תשובות מביכות לשאלות פשוטות. לאף אחד לא באמת אכפת אם משפחת כהן תנצח את משפחת לוי, או מה מסתתר מאחורי וילון מספר שתים: הרבה מהצופים פשוט אהבו את השאלות והחידות עצמן.
השעשועון עדיין לא עבר מן העולם, ויש עוד כמה מהם בפריים טיים (מונית הכסף, אחד נגד מאה וכ"ו). אבל משונה שלאחר שז'אנר הריאלטי השתלט על לוח השידורים, לא היגר השעשועון בצורה נרחבת וטוטאלית למדיום שהכי מתאים עבורו: המדיה החברתית באינטרנט. יודעים מה? היום נכיר לכם את שעשועוני העתיד.
TOF: שעשועון יוטיוב אמיתי
לפני שנתיים עלה ליוטיוב ערוץ שנקרא Truth Or Fail, והוא פועל כשעשועון טריוויה שמבוסס אך ורק על ממשק אתר שיתוף הווידאו. מי משתתף בו? כל מי שרוצה. במה זוכים? בכלום. למה לעשות את זה? כי זה סופר כיף, וממכר.
מאחורי הערוץ עומד צמד האחים ג'ון והאנק גרין. השניים מפעילים מאז 2007 את VlogBrothers, בלוג וידאו ביוטיוב שזכה ליותר מ-122 מיליון צפיות. הרעיון של TOF הוא פשוט וגאוני: האנק גרין (וגם צוות של שלל מנחים אורחים) יציג לכם שתי עובדות על שלל נושאים. אילו עובדות? מדהימות למדי. והתפקיד שלכם הוא לבחור מי מהן נכונה, ומי מומצאת. זה לא קל, בגלל ששתיהן נראות מצוצות מאצבע יצירתית במיוחד. את התשובה בוחרים בקליק על הקישור שמוטמע בסרטון.
כל קליק יקח אתכם לסרטון אחר בו יצעק עליכם גרין (או מישהו מהמיניונס שלו) שאתם טועים, או יפרגן לכם בקטנה ויציג לכם שאלה נוספת. אבל השעשועון הוא רק חצי מהכיף: בתגובות לכל סרטון תמצאו עוד שאלות, ויכוחים, מידע על נושא השאלון ועוד.
אהבתם? נסו חידון אחר. יש על עריפות ראשים מפורסמות, מסע בין כוכבים, פנדה, פוקימון, כלבלבים, יום האהבה, מוזרויות של גוף האדם, מוזיקה, משחקי מחשב, ג'סטין ביבר, ועוד. שמענו ש-TOF הוא גם משחק שתיה פופולרי באוניברסיטאות בארצות הברית: חברים יושבים ועונים על שאלות מול המחשב, ומי שטועה - שותה.
לצד TOF אפשר למצוא עוד שעשועונים במדיה החברתית, אבל רובם בנויים בצורת אפליקציות בפייסבוק. הם כוללים רק טקסט, ואין בהם וידאו. מה זה אומר? שאנשים אולי משתמשים בהם, אבל החוויה שלהם אינה עשירה מספיק. עם זאת, חלק מהם מורכבים יותר, וכיפיים במיוחד: Music Challange יבחן את הידע המוזיקלי שלכם, ואת היכולת שלכם לזהות שיר מהתו הראשון שלו. Geo Challange, למשל, יבחן את הכישרון שלכם בגיאוגרפיה עולמית. פייסבוק מלאה במשחקונים חביבים רבים. הם אמנם לא מעבירים תחושה של שעשועון, אבל הם צעד בכיוון הנכון.
SGSA: תשובות מטומטמות זה אנחנו
אבל יש אנשים שפשוט רוצים להצביע ולצחוק. מה לעשות, שכששמים אדם מול מצלמה, ושואלים אותו שאלה חכמה, בהרבה מקרים הוא יתן תשובה מטומטמת. וזה די משעשע. למה אנחנו מתכננים? לזה:
אהבתם? בטח תשמחו לשמוע שאי שם ביווטיוב קיים Stupid Game Show Answers ערוץ שמוקדש כולו לשטויות שפלטו מתמודדים בשעשועונים בארצות הברית. SGSA עלה לאוויר ב-2008, והוא מרכז שלל תשובות מטופשות של משתתפי שעשועונים אמריקאיים, שבראשם ג'פרדי המפורסם.
איזה מקום יש לשעשועון בעידן הרשת החברתית?
אפשר לראות ב-TOF בתור שעשוע חביב, או בתור סנונית ראשונה. בתוכניות הטלוויזיה חסרה החוויה האינטראקטיבית, והן מוגבלות למועד ספציפי (לא לכל ישראלי יש ממיר מקליט חכם). מדיום האינטרנט הוא ללא ספק כלי נוח יותר, בוודאי כשאנחנו גם משתתפים וגם קהל. למרות העלייה העצומה בכמות משתמשי הרשת והשירותים שהם יכולים לקבל, מדורת השבט היא עדיין הקופסה המרובעת בסלון.
על אף הצגת חידושים כמו גוגל TV ואפל TV, גם המאמצים המוקדמים לא ממהרים לאמץ. השילוב בין תוכניות טלוויזיה לאינטראקציה של המדיה החברתית אמנם יעניקו חוויית שימוש עשירה מאין כמוה, אבל יקח עוד זמן עד שהמחירים ירדו, השירותים יהפכו לבינלאומיים, וגם הטלוויזיה תיבלע סופית באינטרנט. עד אז, השעשועון ותוכנית הריאלטי ימשיכו לחיות זה לצד זה בתוך קופסת הפלזמה, ולהתחרות ביניהם על תשומת הלב שלכם.
עלייתו של ז'אנר הריאלטי היתה תהליך טבעי למדי. למעשה, אין יותר מדי הבדל בין עקרון השעשועון לזה של תוכנית המציאות: שניהם מציבים אנשים במצבים מורכבים, ומעמיסים על המשתתפים קשיים, לקול מצהלות הקהל. שניהם לא אינטראקטיביים דיים, וההשתתפות שלנו מתמצה בלגחך כשהמתמודד עונה לא נכון, או בלשלוח סמס כדי שמי שאהבנו יעלה שלב. שעשועוני היוטיוב הם הצצה לעתיד אפשרי, בו אנחנו הכוכבים, הקהל הוא חברינו לרשת החברתית, וכל העולם יכול להציץ ולהשתתף, אם מתחשק לו.
איך אתם מדמיינים גיימר? >>