שתף קטע נבחר

חשש: 2 תחנות דלק חדשות יזהמו את נחל מהר"ל

מושב הבונים מתכנן להקים שתי תחנות דלק במרחק 20 מטר בלבד מגדות הנחל, שלצידו קיימות מספר שמורות טבע. התוכנית עלולה לחשוף את הנחל לזיהום, לסכן את מי התהום ולפגוע בטבע

תוכנית חדשה שמקדם מושב הבונים, מבקשת להקים שני מתחמי תדלוק חדשים, משני עברי כביש החוף ובמרחק של 20 מטר מנחל מהר"ל. המטרה: להגדיל את הכנסות המושב באמצעות הכנסות מהמתחמים. הבעיה: בעמותת אדם טבע ודין ובמשרד להגנת הסביבה מזהירים כי התוכנית תחשוף את הנחל לזיהום דלק, תסכן את מאגר מי התהום ותגרום לפגיעה בטבע. 

 

התוכנית נמצאת בימים אלה בשלב ההתנגדויות במוסדות התכנון. בהתנגדות שהגישה לאחרונה ראש תחום תכנון בעמותה, יעל דורי, נכתב כי לא ברור מדוע יש צורך בשתי תחנות תדלוק באזור. עוד מצוין, כי התחנות מתעתדות להיבנות מעל אקוויפר החוף, באזור שהוגדר כשטח לשימור.

 

"תחנת דלק בדרך כלל פוגעת ומשנה את נוף האזור, יוצרת מפגעים סביבתיים כגון זיהומי קרקע ומים, יוצרת תנועת כלי רכב במקום, ומהווה תקדים ואפילו הזמנה לפיתוח נוסף בצמוד אליה, בדרך כלל בעל אופי מסחרי", נכתב. 

 

בחוות דעת שגובשה במשרד להגנת הסביבה נכתב, כי בצמוד לתחנות התדלוק המוצעות זורם כאמור נחל מהר"ל - נחל שבאגן הניקוז שלו קיימות מספר שמורות טבע. נחל זה זורם במורדות הר הכרמל, ממערב לדלית אל-כרמל וממזרח לכרם מהר"ל. במשרד ציינו כי המרחק בין גדות הנחל לבין התחנות עומד על כ-20 מטר בלבד.

 

באדיבות יריב רייכר

 

עוד מדגישים במשרד, כי יהיה קשה למנוע לאורך זמן דליפה של דלק לתת הקרקע, וכי תחנת תדלוק אינה שימוש מתאים בקרבה כה גדולה לנחל, גם אם היא מצויה מתחת לגשר. באדם טבע ודין מוסיפים, כי המרחב כולו נחשב לאזור רגיש מבחינה סביבתית ונופית, "שעל אף הכביש הארצי שעובר בו, נשמר זה עשרות שנים ערכו כשטח ירוק ופתוח".

 

המושב יממן: גשר חדש מעל כביש החוף 

מושב הבונים אינו לבד. במשך שנים ניסו מושבים וקיבוצים באזור חוף הכרמל להקים תחנות דלק כדי להגדיל את הכנסותיהם, אך רובן ככולן נפסלו ונתקלו בחומה בצורה של התנגדות סביבתית. מה שהוביל את המתנגדים, ולא פעם גם את גורמי התכנון עצמם, היה החשש מפני פגיעה במרחבים הטבעייים של אזור זה.

 

אלא שבמושב הגו תוכנית מורכבת יותר, שתפתור לטענתם את הבעיה ארוכת השנים: מתחמי התדלוק העתידיים ייבנו מתחת לגשר חדש בכביש החוף, שיחליף את גשר הבונים הישן ויסתיר אותן מבחינה נופית. 

 

"ממילא יהיה צורך בגשר חדש בעתיד, כדי להכיל את התנועה על כביש החוף בעוד כמה שנים ובכל הנוגע לתחנות התדלוק - לא ניתן יהיה להקים אותן בלי גשר חדש, שיוכל להסתיר אותן מבחינה נופית", מסביר בשיחה עם ynet יזם הפרויקט מטעם המושב, יריב רייכר.

 

לצורך קידום פרויקט הגשר והתחנות, המושב מגבש בימים אלה שני הסכמים מול המדינה: האחד מול החברה הלאומית לדרכים והשני מול מינהל מקרקעי ישראל. "ההסכם שאנו מגבשים לבניית הגשר קובע כי החברה הלאומית לדרכים תפקח על התכנון והביצוע שלו ומי שיממן את הפרויקט יהיו אנחנו, מושב הבונים", מסביר רייכר.

 

בשיחה עמו מעריך רייכר כי עלות בניית גשר חדש תהיה לכל הפחות כ-20 מיליון שקל. הוא מאשר כי ההכנסות העתידיות של המושב מתחנות התדלוק שיוקמו - יממנו את המהלך.


ההסכם השני שמתגבש מול מינהל מקרקעי ישראל, נועד לאפשר את השימוש בקרקע ואת הקמת התחנות במסגרת החלטת מינהל מקרקעי ישראל מלפני מספר שנים שמטרתה לאפשר למושבים וקיבוצים ליזום פרויקטים לתעסוקה. "מדובר על הסכם חכירה שיאפשר לנו שימוש מלא בקרקע, תמורת סכום כסף כמובן".  

 

מבחינת רייכר והמושב, הגשר החדש צפוי לפתור את כל בעיות הסביבה. אך בעמותת אדם טבע ודין מתעקשים כי מדובר בפתרון נופי בלבד, וכי הטבע צפוי לספוג פגיעה קשה ומיותרת.

 

"שדרוג גשר הבונים אינו מהווה הצדקה ובוודאי שלא חיוב להצבת תחנות תדלוק דווקא משני צידי הגשר, בשטח של כ-2.5 דונם כל אחת, בצורה המפרה את השטח הפתוח ובולטת גם מעבר לתחומי מבנה הגשר", אומרים בעמותה. "מאחר שתחנות הדלק ימוקמו מתחת לגשר הוא יהיה ארוך פי שלוש מגודלו המקורי ומשני צידיו יבלטו מגרשי חנייה. המכלול הנופי שיפגע קשות ואופיו של השטח הפתוח ישתנה ויהפוך למסחרי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תוכנית גשר הבונים
באדיבות יריב רייכר
נחל מהר"ל
צילום: עודד שורץ
מומלצים