הרב אבינר על קצב: השופט גוי, התקשורת לחצה
הרב שלמה אבינר, שחתם על מכתב התמיכה בקצב, הסביר לתלמידיו את עמדתו בפרשה. "אנחנו יודעים מהרבה מקרים שהשופטים נכנעים לתקשורת", טען בשיחה שהקלטה ממנה הגיעה לידי ynet. הוסיף: "זה נראה תפור"
מכתב התמיכה של הרבנים למשה קצב הפך לשיחת היום - וגם לתעלומה גדולה - בבתי הכנסת, בריכוזי המגזר הדתי ובישיבות. אחרי חשיפת המכתב עצמו, מפרסם ynet לראשונה גם את הסבריו של הרב שלמה אבינר - אחד מבכירי הרבנים שחתמו - כפי שמסר אותם לתלמידיו בישיבת "עטרת ירושלים".
בשיחה שקיים הרב עם תלמידיו לאחר הרשעת קצב בשני מעשי אונס, מעשים מגונים והטרדות מיניות, הסביר את עמדתו הסלחנית בפרשה, בין היתר, בזהותו הדתית של אחד השופטים, בלחץ התקשורתי שפעל על חברי ההרכב ובדיני הראיות של המשפט הישראלי, שלדעתו אינם מאפשרים בירור אמת ועשיית צדק.
הרב אבינר, מהרבנים הבולטים בציונות הדתית וממנהיגי חוגי "הר המור", שאיתם מזוהים חותמי המכתב, דחה בימים האחרונים כל בקשה להסביר את עמדתו בכלי התקשורת. השיחה עם תלמידיו - שארכה למעלה מחצי שעה - התקיימה במהלך ארוחת הצהריים בישיבת "עטרת כהנים", כמה ימים לאחר הרשעת הנשיא לשעבר, ולפיכך אין הוא מתייחס בה למכתב התמיכה עצמו שפורסם ב-ynet בשבוע שעבר.
שופטים לפי משפטי הגויים
את השיחה פתח הרב אבינר כך: "האם להאמין לבית המשפט שהחליט שהנשיא לשעבר פשע וחטא'? תשובה - לא. וזה לא אומר שכל דבר שבית המשפט מחליט זה
לא נכון, אבל לא כל דבר שהוא מחליט זה כן".
בדבריו, הביע הרב אבינר הסתייגות ממערכת המשפט הישראלית ככלל, ומהשופט ג'ורג' קרא בפרט בשל דתו: "אמות המידה של בירור האמת הן לא אמות מידה חמורות כמו שיש אצלנו (בדיני התורה - ק.נ), שצריך ראיות מאוד מאוד חזקות ולא אומדנא (הערכות)... גם יהודים ששופטים על פי משפטי הגויים זה נקרא ערכאות של גויים... ובמקרה שלנו בכלל: שופט אחד היה גוי, ערבי נוצרי, אז זה בכלל ערכאות של גויים לגמרי.
"באופן כללי, בתי משפט בארץ פוסקים ש-99% מהנאשמים מורשעים. זה לא יכול להיות. בכל מדינות המערב זה נע בין 65 ל75 אחוז (אלא אם כן נגיד שבכלל ישראל יש יותר רשעים). גם כשיש ערעורים, במדינת ישראל כמעט כולם מחזקים את בית המשפט הקודם, במדינות אחרות, 20% מהערעורים גבוה מבטלים. משהו לא תקין במערכת הזו. זה לא ייתכן".
מפחדים מהתקשורת
לטענת הרב אבינר, המתבונן בפרטי פרשה מגלה ש"זה לא נראה אמת שהוא אשם, אלא מפחדים מהתקשורת - וכבר היו דברים מעולם, גם אצלנו וגם אצל הגויים". כדוגמה לכך ציין
הרב את משפט דרייפוס ואת הרשעתו בטעות של עמוס ברנס.
"אנחנו יודעים מהרבה מקרים שהשופטים נכנעים לתקשורת, אחרת התקשורת תעשה להם צרות, אז הם מפחדים", טען הרב, "לכן, או באופן מודע או באופן לא מודע - הם מוטים. היו הרבה מקרים ששופטים פסקו נגד התקשורת, נגד הפסק של התקשורת, ואחר כך הם סבלו כל החיים. כלומר, הרבה פעמים עושים לינץ' ציבורי לבנאדם, ולכן זה לא אמין מה שהם (השופטים - ק.נ) אומרים.
"מהרגע שהוא התמנה לנשיא הוא נרדף על ידי התקשורת. מיום שהוא התמנה אמרו בעיתונות 'זה היום הכי שחור למדינה'. אז מה אתה רוצה? אי אפשר לסמוך על דבר כזה. במיוחד שכל הסעיפים שהוא הואשם – עד הסעיף הכי קטן - הוא יצא חייב. זה לא יכול להיות הדבר הזה. מה, לא היה איזה פיפס קטן שזה היה סתם? זה לא יכול להיות. זה נראה כזה תפור".
עוד הוסיף הרב: "באופן כללי, במשפטים על הטרדת נשים, התקשורת היא תמיד בעד האישה. למה? איש חשוב הטריד אישה - זה חדשות מעניינות. אישה שסתם העלילה על אדם חשוב, סתם אישה פשוטה - זה לא מעניין, זה לא חדשות. לכן התקשורת היא תמיד בצד הזה, אף על פי שזה לא נכון. יש גם מקרים לא נכונים".
חילול השם
הרב אבינר נתלה גם באילנות משפטיים גבוהים כדי לחזק את עמדתו בפרשה. "שופטים
אחרים - גם שמאלנים וגם חילונים - אמרו שהפסק הזה זה בושה וחרפה, והם מבינים עניין", טען. "אי אפשר לומר שהם מוּטים (בגלל השקפת העולם - ק.נ)... כל הסיפור הזה לא נראה לי. טעות". הרב הוסיף כי השופטים מושפעים מדעות אישיות ולכן "נראה ברור שנעשה עוול".
את שיעורו סיכם הרב בדברים שכתב רבו, הרב צבי יהודה קוק, כי "המדינה היא קידוש ה', אבל במדינה יש גם חילול ה'. המשפט - זה חילול ה', והחינוך - חינוך של כפירה, מבולבל. זה חילול ה'".