חינוך רע: כסף לסיוע לעולים הלך לשיעורים אחרים
משרד החינוך מעביר מדי שנה לבתי הספר מיליוני שקלים לטובת שיעורי תגבור לתלמידים עולים. אלא שבדיקה העלתה כי ב-60% מהיסודיים מעדיפים להשתמש בו לצרכים אחרים
כסף לקליטת העולים במערכת החינוך יש, אבל לבתי הספר יש ככל הנראה סדר עדיפויות שונה. דו"ח חדש שפרסם אתמול (יום ב') מרכז המחקר של הכנסת מציג תמונת מצב מדאיגה, שלפיה ב-60 אחוזים מבתי הספר היסודיים מתועל התקציב שהוקצה לתגבור לתלמידים שלא נולדו בארץ למימון צרכים אחרים.
הדו"ח נערך לבקשת ועדת העלייה והקליטה של הכנסת, לקראת דיון שעסק ב"קליטת תלמידים עולים במערכת החינוך". לפי הנתונים מסוף 2010, למדו במערכת החינוך 103,025 תלמידים שאינם ילידי ישראל. במשרד החינוך הקצו לבתי הספר שבהם לומדים העולים שעות סיוע מיוחדות לפי קריטריונים שונים, ובהם מועד הגעתם ארצה ומספר העולים בכיתה.
בסך הכל, נאמדת עלות הסיוע במיליוני שקלים בשנה, כשלפי התוכנית הוא נועד להקנות לעולים את השפה העברית ולסייע להם בלימודים בשעות תגבור. חוזר מנכ"ל בנושא קובע איסור להשתמש בכסף למטרות אחרות, אבל ביקורת מדגמית של המצב בשטח העלתה כי ב-60 אחוז מבתי הספר היסודיים וב-40 אחוזים מחטיבות הביניים לא זוכים התלמידים העולים לכל מכסת שעות התגבור שנקבעה ומומנה.
במקום לסייע לתלמידים העולים להשתלב בחברה הישראלית, עלה מהנתונים כי אותן שעות תגבור נוצלו לטובת הוראה רגילה ולמטרות נוספות. שיאני החריגות היו מחוזות ירושלים, המרכז, הדרום והמגזר הממלכתי-דתי.
בעקבות הנתונים הקשים, החליט יו"ר ועדת הקליטה, ח"כ דני דנון מהליכוד, לפנות למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס. דנון הסביר כי דרישתו היא לחקור את "הקומבינה שנעשתה על חשבון הילדים העולים", באחריות מנהלי בתי הספר.
הוא אף ביקש ממנו לבדוק האם עולים מהמקרים חשדות לפלילים, בכל הקשור לאי-סדרים בהתנהלות התקציבית של בתי הספר שנבדקו.
"המנהלים עשו שימוש בוטה במיליוני שקלים שהוקצבו כדי לאפשר נקודות זינוק לילדים עולים. בהחלטתם האיוולת, הם הביאו לכך שהעולים יהיו תמיד בתחתית הטבלה", אמר ח"כ דנון.
במשרד החינוך מסרו כי הם "מייחסים חשיבות רבה למענה הייחודי שיש להעניק לתלמידים העולים, ולפיכך הוקצו שעות ייעודיות לצורך מטרה זו. יצוין, כי בעקבות ביקורת שערך המשרד בנושא ניצול השעות, הוחלט להגביר את האכיפה מול בתי הספר ואף לנקוט אמצעים משמעתיים במקרה הצורך".