אפקט גליאנו: הסלבס לא באו לתצוגה של "דיור"
לאחר שמעצב העל ג'ון גליאנו פוטר בשל פליטת הפה האנטישמית, רוב הידוענים נמנעו מתצוגת "המוכן ללבישה" שנוצרה תחת עינו הבוחנת. לעומת זאת, כאלף מאנשי תעשיית האופנה הגיעו לתצוגה
אם דוגמנית הולכת על המסלול ללא ידוענים בשורה הראשונה - זו עדיין תצוגה של "כריסטיאן דיור"? בעקבות פליטת הפה האנטישמית של מעצב העל ג'ון גליאנו, שפוטר מבית האופנה היוקרתי, נמנעו רוב הידוענים מלהגיע לאחת התצוגות החשובות ביותר של חברת "כריסטיאן דיור" שנערכה היום (יום ו') במסגרת שבוע האופנה בפריז.
נפילתו של גאון האופנה - כל הדיווחים:
- גליאנו התנצל - אך יועמד לדין: "ניסו לפגוע בי"
- סופו של כל אנטישמי? גליאנו פוטר מ"דיור"
- פורטמן: "גליאנו מגעיל אותי. גאה להיות יהודייה"
-
"ג'ון גליאנו הזמין מוחיטו - וקרא לי זונה יהודייה"
-
הצטרפו לפייסבוק של ynet
תחת אבטחה גבוהה מהרגיל, ובאווירה עגומה למדי, התצוגה של קו האופנה ה"מוכן ללבישה" לסתיו-חורף 2011-2012 נפתחה בגנים של מוזיאון אוגוסט רודן בעיר האורות. עיתוני האופנה בעולם דיווחו כי הידוענים היחידים שהראו פניהם בתצוגה היו שבע שחקניות צרפתיות שכמעט ואינן מוכרות בישראל, למעט אולי מלאני לורן, ששיחקה בסרט "ממזרים חסרי כבוד".
ייגמל מאנטישמיות? גליאנו מגיע לחקירה במשטרת פריז (צילום: AP)
ג'ון גליאנו עצמו, כמובן, לא העז להראות את פניו בתצוגה, אולי משום שהוא צפוי לעמוד לדין בגין אנטישמיות. גליאנו פוטר השבוע מבית "דיור" בעקבות
הפצת סרטון בו הוא נראה ספק-שיכור מהלל את אדולף היטלר ומודה כי הוא מעריץ אותו, זמן קצר לאחר שזוג מפריז התלונן שהתנפל עליהם, קילל אותם וכינה אחד מהם "אסייתי מלוכלך" ואת זוגתו "זונה יהודייה". לפי דיווחים שונים גאון האופנה נמלט מצרפת ואשפז עצמו במכון גמילה באריזונה שבארצות הברית. בבית "כריסטיאן דיור" סירבו להתייחס לדיווחים אלו.
במקביל, דובר חברת האופנה של גליאנו עצמו, אשר פועל בנפרד מבית האופנה של "דיור", ציין כי החברה מבטלת את תצוגת הקולקציה הצפוייה שלה, ותסתפק בתצוגת תכלית צנועה בפני עיתונאי האופנה ואישים נבחרים. הוא אמר כי מועד תצוגת התכלית, מיקומה ורשימת האורחים שלה טרם נקבעו.
'הידיים הקטנות' זכו לתשואות
לרוב, התצוגות של גליאנו לבית "דיור" הן בין המדוברות ביותר בשבוע האופנה, והמקומות בהן קשים להשגה. הפעם, רק 1,000 יודעי ח"ן מעולם האופנה הגיעו לצפות ביצירות שעוצבו תחת עינו הבוחנת של האיש שכרגע כולם אוהבים לשנוא. מנכ"ל חברת "כריסטיאן דיור", סידני טולדנו, פתח את התצוגה בדברים שנשא על המסלול, בהם הצר על "הסיטואציה הכואבת, הקושרת את שמו של בית 'דיור' עם הצהרות מבישות כל כך, המיוחסות למעצב הבית שלנו".
תצוגה עשירה בפרטים. עיצוב של גליאנו מ-2008 (צילום: רויטרס)
טולדנו ניסה להעביר את מוקד תשומת הלב ליצירות האופנה עצמן, שיצרו "'הידיים הקטנות' - ליבו של בית 'דיור'. מה שתראו, הוא תוצאה של עבודתם האדירה". עשרות התופרים והמעצבים, שהם "הידיים הקטנות",
העלו תצוגה עשירה בפרטים, בסגנון בוהמייני, שופעת פרוות סינתטיות ואבני חן, בצירוף כובעים רחבי תיתורת, על רקע תפאורה בגוון כחול-קרח, המציגה עיבוד של דירות הבורגנות הצרפתית. אין ספק כי נוכחותו של גליאנו, גם בהיעדרו, הורגשה.
כל הקהל עמד רגליו בתום התצוגה והריע דקות ארוכות לעשרות אנשי "הידיים הקטנות", שעלו כקבוצה למסלול בתום התצוגה, לבושים בבגדי מעבדה לבנים ופשוטים - בניגוד מוחלט למנהגו של המאסטרו שלהם, גליאנו, אשר היה עולה לבדו בתום כל תצוגה בתלבושת המפוארת והשערורייתית ביותר בקולקציה, כדי לספוג את הערצת הקהל לגאוניותו.