שתף קטע נבחר

 

קרב אווירי על האבטחה: אל על נגד העולם

עקב העלויות וההתמהמהות בהקמת רשות אבטחה, הודיעה אל על שלא תאבטח טיסות מתחרותיה. משרד התחבורה: לא מקובל

התנגחות בין חברת התעופה אל על למשרד התחבורה, מאיימת לפגוע בעשרות טיסות בינלאומיות של חברות ארקיע וישראייר, כבר מסוף החודש. הסיבה: הצהרת השר ישראל כץ בנוגע להקמת רשות אבטחה ממלכתית שתחסוך מאל על לאבטח את טיסותיה וטיסות מתחרותיה – בינתיים לא מתממשת.

 

 

לפני כחמישה חודשים הצהיר שר התחבורה כץ כי במהלך השנה הנוכחית תקום רשות אבטחה ממלכתית שתאגד את סידורי האבטחה בחברות התעופה הישראליות.


מי ישמור על ארקיע וישראייר? (צילום: סער יעקב, לע"מ) 

 

בחברת אל על, שמאבטחיה משמשים גם בטיסות של ארקיע וישראייר, היו מרוצים וכמה שבועות לאחר מכן, פנה המנכ"ל האלוף במיל' אליעזר שקדי לכץ והפציר בו לקדם את המהלך. במקביל, הודיע שקדי כי לנוכח עלויות האבטחה הכבדות, המסתכמות במיליוני שקלים בשנה, תפסיק החברה לשלוח מאבטחים למתחרותיה, החל מסוף מרס.

 

בנוסף, בשבוע שעבר מסר מנכ"ל אל על לשר התחבורה כי "פתרון של הקמת רשות אבטחה ממלכתית ללא מימון מלא מצד מדינת ישראל, אינו מספק מענה לחלק משמעותי מטענותיה העיקריות של אל על, ואין בו כדי לתקן את העיוות הכלכלי והתחרותי הקיים כיום".

 

לדברי שקדי, "אין כל צידוק או היגיון בדרישה כי תעמיד שירותי אבטחה לחברות התעופה האחרות. אנו חוזרים על הודעתנו, כמצוין במכתבנו מיום 14 בנובמבר 2010 בדבר הפסקת שירותי האבטחה לחברות התעופה הישראליות האחרות".

 

"התנהגות ביריונית"

במשרד התחבורה הסבירו כי בכוונת השר לגבש עד סוף החודש את מבנה הרשות הממלכתית, וציינו כי בחודש ינואר הוגשה למזכירות הממשלה הצעת מחליטים בנושא. כמו כן, במשרד הבהירו באופן חד משמעי כי "עוד בהיותה של אל על חברה ממשלתית הוטל עליה לאבטח את טיסות כל החברות הישראליות, מטלה שעליה לבצע עד שתקום הרשות החדשה".

 

בנוסף, במשרד התחבורה דחו את דבריו של שקדי ובמכתב ששלח לו מנכ"ל המשרד האלוף במיל' דן הראל, כתב: "הודעתך החד צדדית לא מקובלת. כל עוד לא הוקמה הרשות המיועדת – לא יהיה שינוי בסידורי האבטחה המתקיימים לעת

הזו".

 

בינתיים, בארקיע ובישראייר מנסים להתמודד עם הצרה החדשה ובוחנים דרכים לפיתרון למשבר. מנכ"ל ארקיע גדי טפר הפנה אצבע מאשימה ישירה לאל על: "התנהלותה בנושא הביטחון בתעופה הישראלית היא התנהגות ביריונית שכל מטרתה להביא לחיסולן המסחרי של ארקיע וישראייר ולמנוע תחרות".

 

טפר הוסיף: "אל על טענה לאורך הדרך כי הלחץ שהיא מפעילה על המדינה נועד לקבלת שיפוי למקרה בו היא תאלץ לשאת בעלויות לנזקים שייגרמו לה כתוצאה משירותי הביטחון שהיא מעניקה. ארקיע תמכה בה על המהלך, אך כעת מסתבר שהיא הולכה שולל. בשום מדינה מתוקנת לא היו מאפשרות הרשויות לחברת התעופה הגדולה ביותר לנכס לעצמה את תשתיות הביטחון של המדינה מצד אחד ולקחת את החברות הקטנות כבנות ערובה".

 

בעקבות הודעתה של חברת אל על, נפגש שר התחבורה היום עם נציגי חברות ארקיע וישראייר והודיע כי בתוך 24 שעות יחליט על הצעדים שיש לנקוט כדי לפתור את הבעיה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שקדי. "אין היגיון"
צילום: יונתן בלום
כץ. "לא מקובל"
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים