נעלי מעצבים בישראל: הדור הבא
עיצוב נעליים הוא עסק לא פשוט ולמעצבים המבטיחים והמוכשרים שנכנסו לאחרונה בתחום מגיע את כל הקרדיט. ראיון עם דור ההמשך של האנשים שמאחורי נעלי המעצבים ועם בוגרת המחזור הראשון של תכנית לעיצוב אביזרים בארץ
סוף הניינטיז ותחילת המילניום עמדו בסימן עלייתם של מעצבי האופנה העצמאיים בישראל. פתאום כל מי שקיבלה מכונת תפירה בירושה מסבתא, עיצבה ליין על שמה ופתחה חנות קטנה בפלורנטין או בגן החשמל. צחוק צחוק, אבל האמת היא שטוב שהם כאן, כי על אף שהאיכות לא תמיד מצדיקה את תג המחיר, כולנו מרוויחים מגיוון והצבע שהם הכניסו לשוק.
- בקרו אותנו בעמוד הפייסבוק של אתר לאשה
כעת, אחרי מעצבי האופנה, התכשיטים והאביזרים, מגיע סוף סוף תורם של מעצבי הנעליים הצעירים לבלוט. יצאנו לשמוע את הסיפור של המצטרפים החדשים לסצנה.
שחור ואלגנטי. שני בר (צילום: רוני כנעני)
מעיצוב אופנה - להנעלה
ניתן לזהות בביצה המקומית שלנו מספר לא מבוטל של מעצבי נעליים מוכרים ומבוססים, שאליהם מצטרפים המעצבים. קאפל אוף, מיכל מילר (וגם ליין הנעליים של דניאלה להבי), הם רק כמה מהם וכעת מצטרפים גם כאמור מעצבים נוספים. שלושה מהנציגים הבולטים בדור החדש של מעצבי הנעליים הם עתליה הושע ("אימומה"), שני בר (36) ועודד ארמה (33), שמזה שנה מעצב נעלי גברים. כולם הגיעו לתחום דרך לימודים בתחום אופנתי אחר.
"למדתי בבצלאל במחלקה לצורפות ואביזרים, ושם לקחתי קורסים שונים בעיצוב אופנה", נזכרת שני בר, שעיצבה את הקולקציה הנוכחית והלוהטת שלה בהשראת המערב הפרוע. "לא ממש תיכננתי על עיצוב נעליים, אבל איך שהתחלתי, נשביתי בקסם של יצירתן. המורכבות של התהליך מרתק בעיניי וגם מאד מאתגר".
הנעליים של בר ניחנות בעיצוב ישראלי מאוד, שמתכתב עם הסגנון שהפך למוכר בקרב מעצבות עצמאיות בארץ. זה בא לידי ביטוי בתיפורים הבולטים, בווייב הווינטג'י ובריבוי המגפונים, שהבנות במחוזותינו כל כך אוהבות. מוצלח? גם אנחנו חושבים.
בר באדום בוהק (צילום: רוני כנעני)
גברים לונדוניים אצל ארמה
לעודד ארמה, בוגר לימודי עיצוב אופנה בשנקר, התשוקה לעיצוב הנעליים בערה עד כדי כך שהוא נסע עד ללונדון להמשך ההכשרה בתחום.
"הלימודים בקולג' אוף פאשן (בית הספר שבו למד ארמה - א.ב) הקנו לי הרבה ידע טכני חשוב בהבנת מבנה הנעל, גימורים ותהליך בניית הנעל", הוא נזכר. "גם המגורים בלונדון, שהיא עיר תוססת שנושמת אופנה, הקנו לי הרבה ידע ומיקוד בתהליך העיצוב".
הנעליים של ארמה מיוצרות בארץ בעבודת-יד, גם כן בדומה לאופן הייצור של נעליים באנגליה.
תגידו שלא מדובר בפלא. הנעליים של ארמה (צילום: אמיר יהל)
שופוני על אימומה
עתליה הושע הגיעה לעיצוב נעליים מלימודי כלכלה. היא פתחה לפני מספר שנים את החנות אימומה והחליטה עם הזמן לעצב גם נעליים בעצמה. עכשיו היא גם האמא הגאה של יריד הנעליים שופוני (יחד עם מעצבת הנעליים מאיה לוי).
"החנות ושופוני חשפו אותי לתהליכי הייצור והעיצוב, לחומרי הגלם השונים, לאופן שבו מכינים את הנעליים, והחלטתי שאני גם רוצה".
אך אם בר וארמה מתפייטים על אמנות ותשוקה, הושע מספרת שהרצון לעצב נעליים מגיע אצלה ממקום מעשי יותר.
"אני באה מרקע ריאלי וכך נראה גם העיצוב שלי. אני קודם כל חושבת על מה שצריך להיעשות כדי ליצור קולקציה נכונה ומגוונת מבחינת המנעד. משם מתפתחים אצלי הרעיונות לעיצוב כל נעל ונעל".
מבעלי חנות לליין לוהט. אימומה (צילום: יח"צ אימומה)
סצנה מתחממת
את ההתחממות שחלה בתחום עיצוב הנעליים בישראל, הושע מרגישה כל הזמן. "כשפתחתי את החנות הייתי צריכה לכתת רגליים כדי למצוא מעצבים חדשים. כיום, בכל עונה מגיעות אליי מעצבות חדשות עם קולקציה ראשונה שלהן".
- האם שופוני עזר בכך?
הושע: "בהחלט. כשייסדנו את שופוני, לא הבנו כמה זה ישפיע לטובה על התחום. אנשים שלא ידעו בכלל שקיים עיצוב נעליים ישראלי, נחשפים אליו בפעם הראשונה, ואוהבים את מה שהם רואים. אני לא מפסיקה להתרגש מהסיפור".
ורק מספסל הלימודים המצב נראה פחות זוהר
מור שוורץ (24) מסיימת בימים אלה את לימודי המקצוע בבית ספר הגילדה, במחזור הראשון בתוכנית המלאה לעיצוב אביזרים בארץ. עבורה, עיצוב נעליים הוא הגשמת חלום ילדות. היא משתדלת לשמור על אופטימיות בכל הקשור לעתיד מעצבי הנעליים המקומיים, אבל בינינו - מתקשה.
"להיות מעצב נעליים פה זה כמו לקפוץ לבריכה ריקה ולקוות שהיא תתמלא עד שתגיע לקרקעית, כי אין כרגע מספיק קהל לקוחות שמעוניין להשקיע בזוג באמת טוב, בלי תווית של מותג-על. נכון לעכשיו, זה מקצוע שאפשר לחיות ממנו במידה והחלטת להקריב הרבה ולהסתכן בצורה טוטאלית. המאמץ בתחום קיצוני, אפילו ביחס לעיצוב האופנה".
עוד בעיה ששוורץ מעלה היא שבדומה לעיצוב האופנה מעצבים יש, אבל יצרנים - לא ממש".רוב אנשי הייצור בארץ כבר מבוגרים וכרגע לא נראה שיש דור שימשיך אותם. למרות זאת, כל הנתונים העגומים האלו רק מדרבנים אותי יותר לעשות את הבלתי אפשרי ולהגיע לעצב נעליים ואביזרים ולהפוך למותג גדול."
מחכים לשנקר
שוורץ תולה את חלק מהאשמה שרק עכשיו מתפתחת סצנה בבית הספר המוביל למקצועות האופנה, שנקר: "העובדה שלא פותחים בשנקר תוכנית לעיצוב אביזרים ושהתחום נלמד רק כחלק מהתואר בעיצוב אופנה, היא פספוס גדול וטעות ביחס לתחום האביזרים והמשקל שלו בעולם האופנה. בסך הכל יותר אנשים לומדים עיצוב נעליים היום אם בארץ ואם בחו"ל וזה תחום מתפתח ואני מברכת עליו". גם אנחנו.
איפה משיגים
שני בר: מקווה ישראל 3, דיזנגוף 151, תל-אביב, טווח מחירים: 600-750 שקלים; עודד ארמה: ניתן להשיג בסקצ', מתחם התחנה, נווה צדק, בראבו, אבן גבירול 46, דיזנגוף 310, אחת אחת, דיזנגוף 226 תל-אביב, לה סקארפה, שדרות ירושלים 43, רמת גן, טווח מחירים: 650-1190 שקלים, עתליה הושע, ניתן להשיג באימומה, דיזנגוף 114, תל אביב, טווח מחירים: 390-500 שקלים.
עוד בערוץ האופנה
בשעה טובה: רונה מלכין בסקר שעונים מיוחד
פיג'מה משהו: יוצאים עם חליפות מפוספסות לרחוב (!)
רוח חדשה בגולברי: מרב פרנק מתלהבת