מייסד EA נגד נינטנדו ואפל
משחקים ב-Wii ובאייפון שלכם? אתם נהנים, אבל מפתחי משחקים והבכירים שבהם מתלוננים שהחברות הרסו את השוק
<< המשחק הבא של Bungie: המוני?
כנס מפחתחי המשחקים, GDC, הביא בימים האחרונים מבול של הכרזות על משחקים חדשים, חדשות בנוגע למשחקים קיימים ושלל הפתעות נוספות. נראה שאחרי החדשות הטובות, הגיע הזמן לקטר. רשת CNN מדווחת כי מפתחי המשחקים התבטאו נגד נינטנדו ואפל במהלך הכנס, וטענו ששתי החברות "הרסו את השוק".
טריפ הוקינגס, ממקימי חברת Electronic Arts ואחד מוותיקי התעשייה, היה זה שהביע את הביקורת בצורה הכי מפורשת בפאנל שהוא העביר במהלך הכנס.
הוקינגס פתח והתלונן נגד חנות האפליקציות של אפל, שלטענתו נותנת מיצג שווא של הזמדנות עסקית. לטענת הוקינגס, ריבוי האפליקציות בחנות הופכות את התחרות ביניהן לקשה מאוד, ולאפליקציות מוצלחות רבות "ללכת לאיבוד" בין אלפי היישומים. לטענתו, אפליקציה ממוצעת מצליחה להרוויח כ-4,000 דולרים - "סכום שאפילו לא מספיק לשולחן כדורגל "foosball" איכותי".
את נינטנדו האשים הוקינגס בכך שהיא ייסדה את פרקטיקת הרשיונות. עד בואה של נינטנדו, כל חברה יכלה לפתח משחקים ברצונה לכל פלטפורמת משחקים, ללא צורך ברכישת ערכות פיתוח יקרות, תשלום תמלוגים וקבלת רשיון מהחברה שייצרה את החומרה לה יועד המשחק. נינטנדו שינתה את התמונה, והתחילה לגבות כספים ממפתחי המשחקים - פרקטיקה עסקית שאומצה מאוחר יותר גם על ידי סוני, מיקרוסופט וגם אפל.
"היה לנו פעם שוק פתוח וחופשי, ואז נינטנדו הגיעה והציג משהו שנקרא הסכמי רשיונות", הוא אמר. הוקינגס אולי נזכר בנוסטלגיה בימים בהם שוק המשחקים נראה אחרת, אך לא ציין שמבחינה עסקית, מצבו של שוק המשחקים לא היה טוב באותה תקופה: בימי ה"אטארי" שקדמו לקונסולות של נינטנדו עמדה תעשיית המשחקים בפני פשיטת רגל, בדיוק בגלל אותן הסיבות שמנה מייסד EA: ריבוי משחקים "זבליים" שהציפו את השוק וגרמו למפולת הגדולה של שנת 1983. בשנת 1985, כאשר יצאה לראשונה קונסולת ה-NES של נינטנדו, תעשיית המשחקים חזרה למסלול הרווחיות בעיקר בגלל כותרים איכותיים שהיו תחת פיקוחה של נינטנדו.
גם בנוגע לאפל, הוקינג לא ציין שמשחקים רבים מצליחים להרוויח כסף רב, ושעלות הפיתוח קטנה משמעותית מפיתוח של משחק לפלטפורמות אחרות.
מצעד המשחקים הטובים בהסטוריה >>
נינטנדו - חושבים שהיא הרסה
צילום: רותם פלדנר
מומלצים