שתף קטע נבחר

 

פול גז בניוטרל

ב"מהיר יותר" מנסה דוויין ג'ונסון להתנער מתדמית כוכב סרטי הילדים שדבקה בו ולגלות עצמו מחדש ככוכב אקשן. אבל ביחס הפוך לשריריו המפומפמים, הדמויות בסרט חסרות נפח


"מהיר יותר" (Faster), סרטו החדש של דווין "דה רוק" ג'ונסון, הוא סרט היטהרות כושל. אין הכוונה לעלילה העוסקת ברצונו של הגיבור בנקמה, אלא לניסיונו של ג'ונסון לטהר את עצמו מסרטיו האחרונים: פנטזיית המדע הבדיוני לילדים "המרוץ להר המכשפות" (2009) סרט הילדים האומלל "פיית השיניים" (2010). 

 

צפו בטריילר של הסרט "מהיר יותר"

 

בסרטים אלו הפך הבחור גבה הקומה השרירי והשחום, שחקן פוטבול ומתאבק מקצועי מהשורה הראשונה, לחננה שמוצמדת לילדים. אמנם לג'ונסון יש חיוך סימפטי שאפשר לו לעשות את הקרוסאובר מעולם הטסטוסטרון לביבייסיטינג, אבל אין ספק שהגיע הזמן לחפש את הביצים האבודות.

 

והוא מחפש. הו, כמה שהוא מחפש. סצנה הפתיחה של הסרט עוצבה כתצוגת תכלית ל-"No More Mr. Nice Guy". ג'ונסון הוא אסיר המשתחרר לאחר תקופת מאסר של עשר שנים. האסירים הזועמים מבטיחים נקמה. מנהל הכלא (טום ברנג'ר) מצטט את המשורר חליל ג'ובראן (נוהל שחרור סטנדרטי בבית הכלא האמריקאיים), ואומר עוד כמה דברים לא משמעותיים על הצורך להפוך לאדם טוב יותר.

 

כביש לשום מקום

מחוץ לשערי הכלא האסיר מתחיל לרוץ כאחוז דיבוק עד שהוא מגיע למגרש גרוטאות ענק, שבתוכו מסתתרת מכונית שברולט "שבלה" משופצרת עם מנוע של מליון כוחות סוס ואקדח מוסלק בתא הכפפות. דהרה פראית קצרה, הגעה למשרד שבתוכו הוא צועד בנחישות, התייצבות מול פקיד ממושקף ולמראית עין לא מאיים, וירייה מטווח אפס אשר הופכת את תוכן גולגולתו הפקידותית ליצירת אקספרסיוניזם מופשט המקשטת את קיר המשרד.


ג'ונסון. עמוס טסטוסטרון

 

לגיבור אין שם אלא רק כינוי - "הנהג", על שום שליטתו המוחלטת בכלי הרכב, והעדר היכולת שלו לבצע פניה פשוטה ללא שילוב בין ברקס, הורדת הילוך, סיבוב ההגה בפראות, סחרור של המכונית ולקינוח דהירה ברוורס במהירות של מאה מייל לשעה. כשאין ילדים ברכב אז אפשר להתחרע.

 

עלילת הנקמה מקבלת בהדרגה סוג של פשר. "הנהג" היה חבר בכנופיה בראשות אחיו. לאחר ביצוע שוד כנופיה אחרת פשטה על מקום המסתור, חיסלה את חברי הכנופיה, חתכה את גרונו של האח לנגד עיני "הנהג" ולקינוח קיבל גיבורנו כדור אחד בראש. כמו ב"קיל ביל", גם כאן זה לא עובד. פלטת מתכת בראש, קימה לתחייה, 10 שנים בכלא, ו"הנהג" הפך למכונת חיסול שעובדת עם הרשימה של כל אלו שהיו מעורבים בחיסול אחיו.

 

הנהג הטוב, המחסל הרע והשוטר המכוער

לנקמה זו יש עוד שתי צלעות – "השוטר" (בילי בוב ת'ורנטון המשמר את המראה המוזנח מתפקידו ב"סנטה בשקל"), שנמצא, כמה צפוי, "שבועיים לפני הפרישה". חייו האישיים של "השוטר" בזבל. פרוד מאשתו, מזריק לעצמו סמים, ומנסה לשכנע את בנו השמן כי הוא יכול לשחק בייסבול. הוא מספח את עצמו לבלשית סיסרו (קרלה גוג'ינו) החוקרת את החיסולים של "הנהג", וברור כי יש לו מעורבות אישית במקרה זה.  


"המחסל" נגד "הנהג". מי ינצח

 

הצלע השלישית והתמוהה היא הדמות שכינוייה הוא "המחסל" (אוליבר ג'קסון-כהן) - בריטי צעיר ושרירי, שהתגבר על נכות שהייתה לו כילד, עשה הון ממכירת חברת תוכנה, התנסה בכל סוג של ספורט אתגרי ו"גמר את היוגה" לאחר שהצליח לבצע את סדרת התנועות המורכבת ביותר שיש. הוא גם מחסל-על כתחביב שיעביר לו את הזמן בזמן שהוא מנהל במכשיר הסלולרי שיחות עם הפסיכולוגית שלו. אמינות בעיצוב דמויות היא שם המשחק. "המחסל" מקבל את היעד הבא שלו – ראשו של "הנהג".

 

אין טון אחיד

"מהיר יותר" מתיימר להיות שני דברים – קולנוע ברוטאלי, וסרט מתוחכם. הברוטאליות ניכרת בסדרת מעשי האלימות המוצגת מקרוב, בפירוט גרפי, ובתחושה אותה מנסה הסרט להקנות לדמותו של "הנהג" כמי שאיבד כל חמלה אנושית בדרך לנקמה. אבל לסרט אין טון אחיד.

 

דמותו של "המחסל" שנראה כמו "כוכב קולנוע" (כך נאמר עליו בסרט), עם מכונית הפרארי שלו, מגוון כלי הנשק הנוצצים במזוודות מדוגמות וחברתו הבלונדינית היפה (מגי גרייס מ"אבודים") מוהלים את החספוס הגברי חסר הפשרות במקבץ קלישאות השייכות לסרט אחר לחלוטין.


ג'ונסון. חזר לעולם המבוגרים 

 

התחכום אמור לנבוע לא רק מניסיון לטוות מהלך עלילתי הנשען על שלוש דמות (ויש בסרט כמה רמיזות פתטיות למדי ל"טוב הרע והמכוער" של סרג'יו ליאונה), אלא גם משימוש גולמני במוטיבים דתיים של נקמה, כפרה וגאולה. לא רק ג'ובראן מגויס למשימה, אלא גם דרשות של מטיף נוצרי הנשמעות במכוניתו של "הנהג" בעודו עובר מיעד חיסול אחד לשני.

 

אין פלא שהקליימקס יהיה בכנסיה. בין "השוטר" שאמור לכפר על חטאיו כלפי בני משפחתו, ו"המחסל" שהבטיח לחברתו לפרוש מתחביב החיסולים, ברור כי מישהו דמיין שלסרט הזה יש דמויות ואיזושהי אמירה החורגת מהצגת השרירים המנופחים של "דה רוק". היומרה רק מכשילה את ניסיונו של הסרט להיות בידור אלים וממוצע.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים