שתף קטע נבחר
 

מי אחראי למחירי הדירות הגבוהים?

מחירי הדירות בישראל הם בלתי נסבלים והאשמה האמיתית היא הממשלה ולא אף אחד אחר. אז אילו צעדים צריכים לעשות, כדי להוריד את המחירים?

ראש הממשלה "זועם" על מחירי הדירות בישראל ומאשים בכך את הביורוקרטיה. לצורך כך הוא יביא לממשלה הצעה להקים ועדה חדשה ושמה בישראל "הוועדה לדיור לאומי".

 

לא צריך לחפש את האשמים מתחת לפנס, אלא צריך לפעול באמת כפי שממשלה סבירה צריכה לפעול. המרכיב העיקרי והחשוב במחיר הדירה הינו מחיר הקרקע, המהווה נטל בלתי סביר. מחיר הקרקע נקבע למעשה על-ידי מנהל מקרקעי ישראל, שכל מטרתו היא למקסם רווחים.

 

גלוי וידוע לכל כי רוב הביקוש לדיור הינו באזור המרכז. כאשר ממשלות ישראל לא טרחו ליצור אלטרנטיבה אמיתית של מערכות להסעת המונים, מכל חלקי המדינה, בפרקי זמן סבירים, אזי אין מנוס, וטבעי הדבר שאדם לא יגור באשקלון כאשר הוא עובד בתל-אביב או בראשון-לציון. לכן, כל האגדות אודות שחרור קרקעות לבניה בפריפריה, הינן בבחינת עצימת עיניים והתעלמות מהבעיה האמיתית - והיא שבתנאים הקיימים היום, רוב הציבור מעדיף להתגורר בין גדרה לחדרה.

 

לכן, יש לטפל בבעיה בשתי דרכים. האחת היא הדרך הקצרה והמהירה - לבלום את מחירי הדיור בטווח הקצר, אם על-ידי בנייה למגורים באזורים אלו, ואם על-ידי הפסקת הספסרות במחירי הקרקעות. הדרך השנייה היא הפעולה לטווח הארוך - הקמת מערכת רכבות אמיתית, שתכסה את כל חלקי הארץ ותביא לחיבור מהיר של הפריפריה למרכז. כאן כמובן יבואו לידי ביטוי הלחצים של חברות האוטובוסים השונות, המובילים למיניהם, שיחששו מפגיעה ברווחיות שלהם. אולם צריך להבין כי כשמדובר על טווח ארוך, צריך לדבר במונחים של מספר שנים קצר ומוגבל ולא במונחים של עשרות שנים, כפי שמקובל במדינת ישראל. חשיבה כזו תהיה המהפכה האמיתית.

 

איך המחיר עולה?

93% מהקרקעות במדינת ישראל הן בשליטת מנהל מקרקעי ישראל, וכשקרקעות במרכז הארץ ובעיקר בתל-אביב נמכרות במחירים גבוהים, ברור שהדבר יגרום לעליית מחירים. הדוגמה הטובה ביותר היא פיתוחה של שכונה חדשה, "נחלת יהודה" בראשון-לציון. המינהל הוציא קרקעות לבניית בתים צמודי קרקע במחירים גבוהים, התחרות העזה גרמה לכך שהמחירים עוד עלו הרבה מעבר למינימום שנקבע במכרז. אם לוקחים בחשבון את עלויות הבנייה, הרי שבית מגורים בשכונה זו ימכר לציבור בסביבות 5 מיליון שקלים. האם זה מחיר נורמלי?

 

בנוסף קיימות הוועדות המחוזיות והמקומיות. אם בוועדה מחוזית אין כוח אדם מיומן, שיטפל בצורה אינטנסיבית ומהירה בתוכניות השונות, וכך אף בוועדות המקומיות, הרי שזהו בדיוק תפקידה של הממשלה לפתור את החסמים הללו, הנמצאים בתחום

 אחריותה. אם שר הפנים, המופקד על הועדות המחוזיות, אינו מסוגל לתגבר את כוח האדם אצלו, ואיננו מסוגל לדאוג לכך שהוועדות המחוזיות יתנו תפוקה השווה לתפוקות שניתנות במדינות מתקדמות, שיחזיר את המפתחות ויילך הביתה.

 

יש מספיק אנשים במדינת ישראל המסוגלים לקדם ולנער את המערכת המאובנת הזו, עם חשיבה לא מסורתית, אלא חדשנית ומקורית. צריך למצוא את האנשים המסוגלים "לעקור הרים" ולא להקים עוד ועדה, שתלך בסופו של דבר בדרך בה הלכו כל הוועדות הממשלתיות מאז ומתמיד.

 

חמי דורון משפטן בהשכלתו, כיהן כחבר הכנסת ה-16 מטעם שינוי ,כיו"ר הוועדה הממונה בעיר טייבה וחבר מועצת העיר ראשון לציון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אתר בנייה. ארכיון
צילום: מאיה קופרמן
צילום: אתר הכנסת
חמי דורון
צילום: אתר הכנסת
מומלצים