טויוטה: למרות הריקולים, הרווח יוכפל עד 2015
יצרנית הרכב הגדולה בעולם צופה כי תצליח להגדיל משמעותית את רווחיה תוך שנים ספורות. בין היתר תודות להשקת לא פחות מ-10 דגמים היברידיים חדשים. בהנהלת קונצרן פולקסווגן, המתכנן להפוך לגדול בעולם עד 2018, לא ישבו בחיבוק ידיים
סיבוב ונסיקה. טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, הודיעה אתמול (ד') כי בשנים הקרובות תציג כעשרה דגמים היברידיים חדשים, ותגדיל משמעותית את היקף המכירות במדינות מתפתחות. המטרה: הכפלת הרווח השנתי, שצפוי להגיע לכ-12 מיליארד דולר עד 2015. היעדים שהציגה היצרנית נכללים בתוכנית רב-שנתית, תחת הכותרת "חזון עולמי".
במסגרת התוכנית, אותה הציג בטוקיו נשיא היצרנית, אקיו טויודה, תתמקד טויוטה "בדגמים שיצמצמו את הפגיעה בסביבה, ואשר יותאמו לדרישות שווקים מתפתחים". על-פי הערכות החברה, עד 2015 יימכרו כ-50% מדגמיה במדינות מתפתחות, לעומת 40% כיום. ההתמקדות במדינות מתפתחות כמובן אינה ייחודית לטויוטה, והפכה זה מכבר ליעד עבור כל יצרניות הרכב. הסיבה פשוטה: הצמיחה במדינות אלה - כמו סין, ברזיל והודו - גבוהה לאין שיעור מזו שבמדינות מפותחות.
טויוטה: למרות המשבר - עדיין היצרנית הגדולה בעולם (צילום: איי אף פי)
כחלק מהתוכנית, החליטה הנהלת היצרנית ביפן להעביר סמכויות רבות לחטיבות אזוריות שונות. בטויוטה מסבירים כי "החטיבות האזוריות - הממשק של החברה עם הלקוחות - יחליטו באופן עצמאי איך לשרת בצורה הטובה ביותר את לקוחותיהן". צעד זה אמור לקצר את תהליכי קבלת ההחלטות בחברה, ובכך לשפר את יכולתה להתמודד עם שינויים בשווקים נפרדים.
כבר לא מחפשים נתח שוק?
למרות משבר חמור שחוותה היצרנית בשנתיים האחרונות, במסגרתו פרסמה קריאות לתיקון ("ריקול") לכ-20 מיליון כלי רכב, הצליחה טויוטה לשמור על מעמדה כיצרנית הגדולה בעולם בשנה שעברה, אם כי בפער קטן בלבד מג'נרל מוטורס. עם זאת, בתוכנית שפרסמה אתמול, היצרנית אינה קובעת יעד של נתח-שוק, ומתמקדת בשיפור הרווחיות: מכ-2.9% בשנת 2010 ל-5% עד 2015.
במהלך מסיבת העיתונאים בה הוצגה התוכנית, אמר טויודה כי "אנחנו מתכוונים לבנות בסיס חזק ליצירת רווחים, כך שגם בתנאים קשים - עם שער חליפין של 85 ין לדולר (ין חלש יותר) ומכירות של 7.5 מיליון כלי רכב - נוכל להגיע לרווחיות של 5% ורווח תפעולי של כ-12 מיליארד דולר". לדבריו, אם יושגו היעדים הנכללים בתוכנית, "גם אם נקלע שוב למשבר כלכלי, והמכירות ירדו ב-20%, נוכל להציג רווחים".
ראוי להזכיר כי קבוצת פולקסווגן שואפת לעקוף את טויוטה בכל הנוגע להיקף ייצור ומכירות, ולהפוך ליצרנית הגדולה בעולם עד 2018. בכירים בתעשיית הרכב אומרים כי תחת טויודה, שהחל לכהן כנשיא היצרנית ב-2009, זנחה טויוטה את התמקדותה בנתח השוק שלה, שהיה אחד המניעים העיקריים לצמיחתה בעשור האחרון.
בהתייחסות לדבריו של טויודה, אמר אתמול אנליסט בכיר בטוקיו כי "משקיעים רוצים לראות תוכנית יותר ספציפית. מול תחרות עזה בשווקים בינלאומיים, עם יצרניות כמו יונדאי ופולקסווגן, לא ברור איך בדיוק מתכוונת טויוטה להישאר בצמרת". יש לציין כי התוכנית של טויוטה אינה כוללת יעדי מכירות מדויקים או לוח זמנים מפורט, וקובעת רק כי היעדים שהוצגו יושגו "עד 2015".