שתף קטע נבחר

 

השר כץ יבקש לחייב את אל על לאבטח מתחרות

ביום ראשון תידרש הממשלה להחליט אם לחייב את חברת התעופה הגדולה ביותר להמשיך לשלוח מאבטחים לטיסות ארקיע וישראייר. מנכ"ל אל על שקדי מאיים להפסיק את סידורי האבטחה כבר בסוף החודש, משרד התחבורה מתנגד: "היא מקבלת החזר מלא עבור הוצאותיה"

בצעד חריג, עשויה הממשלה להכריח את אל על לאבטח את טיסות המתחרות. שר התחבורה, ישראל כץ, יביא לאישור הממשלה ביום ראשון הצעת החלטה המורה לחברת התעופה להמשיך את סידורי האבטחה הקיימים בארקיע ובישראייר.

 

 

השר כץ הכריז עוד בנובמבר על הקמת רשות ממלכתית לאבטחת התעופה, שתסיר את הנטל מאל על, אולם מאז לא נרשמה התקדמות רבה במימוש התוכנית. מנכ"ל החברה, אליעזר שקדי, הודיע עוד בסמוך למועד ההכרזה כי אם המהלך לא יצא לפועל, תפסיק החברה לשלוח מאבטחים למתחרותיה החל מסוף אפריל - ובשבועות האחרונים הבהיר כי בכוונתו לממש את האיומים מוקדם מן המובטח, עוד בסוף החודש.

 

"פתרון של הקמת רשות אבטחה ממלכתית ללא מימון מלא מצד מדינת ישראל, אינו מספק מענה לחלק משמעותי מטענותיה העיקריות של אל על, ואין בו כדי לתקן את העיוות הכלכלי והתחרותי הקיים כיום", ציין שקדי. "אין כל צידוק או היגיון בדרישה כי תעמיד שירותי אבטחה לחברות התעופה האחרות".

 

מהלך שכזה מצד אל על עלול לעורר קשיים עבור ארקיע וישראייר, ואף לסכן את טיסותיהן המתוכננות, שכן לחברה ישראלית אסור לבצע טיסות בינלאומיות ללא מאבטחים על המטוס. גם במשרד התחבורה התרעמו על דבריו של שקדי, וציינו בדברי ההסבר להצעת ההחלטה שתובא בפני הממשלה, כי "אל על מחייבת את ישראייר וארקיע בגין הוצאות האבטחה, ובהתאמה להנחיות השב"כ, כך שהחברה מקבלת החזר מלא עבור הוצאותיה בהפעלת מערך האבטחה".

 

ארקיע: מהלך ביריוני של אל על, פועלת כמונופול

לפי משרד התחבורה, הסדר זה נמשך עוד משנת 72', אז הייתה החברה ממשלתית, וכעת הם מבקשים לחייב את אל על להמשיך לקיימו מתוקף המניה המיוחדת של המדינה בחברה: "אנו מחליטים להורות לאל על להמשיך ולקיים את מערך האבטחה בחו"ל לישראייר ולארקיע עד לסוף השנה או עד לקבלת החלטה ממשלתית אחרת ויישומה, לפי המוקדם", נכתב בהצעה.

 

במקביל להחלטת הממשלה, מסרה רשות ההגבלים העסקיים כי היא בוחנת

נקיטת צעדים נגד אל על כדי למנוע ממנה להפסיק את אספקת שירותי האבטחה לארקיע ולישראייר.

 

בארקיע כבר עתה מברכים על היוזמה, המסכלת לטענתם מהלך ביריוני של אל על, שנועד לחסל את המתחרות. "ארקיע ידעה לאורך כל הדרך כי המדינה לא תפקיר את ביטחון נוסעיה", ציין המנכ"ל, גדי טפר. "אני מודה לשר התחבורה ולמנכ"ל משרדו על כך שהם פועלים כדי למנוע מאל על, שלוחת המדינה לעינייני הביטחון בתעופה, הפועלת בתחום זה כמונופול, להחזיק את חברת ארקיע כ'בת ערובה' בנושא זה".

 

באל על העדיפו שלא להגיב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נטל כלכלי או חובה לאומית?
צילום: צביקה טישלר
שקדי. ההסדר לא הגיוני
צילום: יונתן בלום
השר כץ. האיומים לא מקובלים
צילום: הלל פוסק
מומלצים