שתף קטע נבחר

מאבק ציבורי בחיפה: לא לעמודי חשמל בחוף

העירייה והחברה להגנת הטבע הכריזו על מאבק בתוכנית להציב מאות עמודים על קו החוף החיפאי, במסגרת התוכנית לחשמול רכבת ישראל. ראש העיר: "לא אתן לחבל באוצרות הנוף שחיפה התברכה בהם"

המאבק הממושך במוסדות התכנון כנגד תוכנית חשמול רכבת ישראל בחיפה לא צלח. כעת פונה עיריית חיפה למאבק ציבורי, בשיתוף החברה להגנת הטבע. העירייה והארגון הסביבתי יוצאים נגד הכוונה להצבת מאות עמודים על קו החוף החיפאי בטענה, שתיגרם פגיעה חזותית קשה לעיר, ודורשים להעביר את הרכבת בקטע זה במעבר תת קרקעי.

 

"זאת המלחמה על עתידה של חיפה. נעביר את המאבק מחדרי הישיבות הממוזגים במשרדי הממשלה לרחובות העיר", אומר ראש עיריית חיפה, יונה יהב, בהתייחסו לתוכנית. לדבריו, 'חשמול עילי' של הרכבת יהרוג את העיר. "לא אתן לחבל באוצרות הנוף שהתברכה בהם חיפה. קהות החושים של ברוני הרכבת עולה על טמטום המהנדסים שהניחו את מסילת הברזל". 

 

תוכנית חישמול הרכבת של רכבת ישראל, מתקדמת זה זמן רב במוסדות התכנון. לאחרונה, לאחר שהוועדה לשמירת הסביבה החופית דחתה את התוכנית מסיבות סביבתיות בעיקר, הגישה רכבת ישראל ערר שהתקבל. המשמעות היא שהתוכנית צפויה לעבור כעת לשלב ההפקדה ולהיכנס לשלב התכנון האחרונים טרם אישורה הסופי וביצועה.  

 

אורך הקו החשמלי הכולל המתוכנן על ידי רכבת ישראל הוא כ-420 ק"מ, שכ-20 ק"מ מתוכם מתוכננים לחלוף בתחומי העיר חיפה. מתוך קטע זה, כ-7 ק"מ צפויים לעבור בשטחים המוגדרים בעלי רגישות סביבתית ואורבנית. קטע זה עובר בין הנקודה הדרומית ביותר בחוף הכרמל, לאורך קו החוף ושכונות המגורים, עד לגבול השיפוט של חיפה עם הקריות.


תוואי הרכבת בלי עמודי החשמל (צילום: עיריית חיפה)

 


הרכבת אחרי התוכנית (הדמייה: עיריית חיפה)

 

בתוכנית נקבע כי הצבת העמודים מעל הקרקע תעשה במרחקים של בין 60 מטר אחד מהשני בקטעים מישוריים, ל-20 מטר מרווח בקטעים מעוקלים. "מי שמקבל את עמדת הרכבת, שאין תחליף לחשמול עילי בחופי העיר חיפה , זורה חול בעיניי הציבור. אין ולא תהיה פגיעה נופית קשה יותר מיצירת רשת כבלים שתגדר את חופי חיפה. נמשיך לפעול בכל דרך למנוע את האיוולת הזאת", הדגיש יהב.

 

"מחסום נוסף שינתק את העיר מהחוף"

בעירייה ובחברה להגנת הטבע טוענים כי העיר חיפה מנותקת מזה עשרות שנים מרצועת החוף וכי גם במצב הנוכחי מהווה תוואי הרכבת מעין מחסום פיסי בין העיר לרצועת החוף ולשכונות הסמוכות לה.

 

זאת ועוד, בעירייה ובארגון טוענים כי חישמול הרכבת יוריד לטמיון תוכניות פיתוח שונות שמקודמות כיום לעיר חיפה - בהן תוכנית המתאר המקומית של חיפה - המבקשות לחדש את אזור העיר התחתית, לפתוח את הנמל המערבי ולהחזיר את הרצועה לציבור הרחב. "שיקוע הרכבת מהווה הזדמנות חד פעמית לתקן את העוול ולעשות צדק סביבתי-חברתי-כלכלי לעיר המטרופולין הצפונית של ישראל", הם מבהירים. 

 

בהחלטה מחודש אוקטובר, עליה הוגש בסופו של דבר ערר, קבעה גם הוועדה לשמירת הסביבה החופית (הוולחו"ף), כי: "תוכנית החשמול מקבעת את המציאות הקיימת ויוצרת מכשול פיסי וויזואלי משמעותי".

 

באותה החלטה נכתב גם, כי "הוועדה סבורה שקיימות אלטרנטיבות נוספות לביצוע חשמול הרכבת, אשר לא יפגעו בסביבה החופית והמבוססות על שיקוע המסילה... אין מקום להמשיך ולחזק את הפגיעה של הרכבת בקשר בין העיר חיפה והחוף".

 

אלה אלכסנדרי, מנהלת החברה להגנת הטבע בחיפה, הדגישה בנוסף כי "אחד מסמליה של העיר חיפה הם הגנים המרהיבים של הבהאיים והמושבה הגרמנית שלמרגלותיהם. במשך שנים המשכם הקסום במושבה הגרמנית נקטעו בשערי הנמל. כיום, כאשר מקודם פתרון תכנוני לתיקון מצב זה, מעבר הרכבת מעל הקרקע יוביל למחסום פיסי וחזותי".

 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "פרויקט הרכבות החשמליות יאפשר שדרוג משמעותי של כלל מערך הרכבות בישראל. ההסבה לרשת רכבות חשמליות במקטע חיפה המצוי בתחום הסביבה החופית, תיעשה בכפוף להטמעת הוראות והנחיות, שתיקבענה על ידי הועדה לחופים, למזעור של הפגיעה הנופית והחזותית.

 

"משמעות שיקוע המסילה היא הפיכת פרויקט תפעולי פשוט ברצועת הרכבת, לפרויקט מורכב המאופיין ברמת ודאות נמוכה, מחייב תכנית סטטוטורית חדשה, מסובך הנדסית, יקר משמעותית ומחייב הפקעות ופינויים מחוץ לרצועת הרכבת.

 

"בנושא חזות העיר חיפה צריך לפעול, וישנה עבודה רבה לעיריית חיפה בהתקת המפעלים והנמלים, על מנת לשחרר את רצועת החוף ולכן אין כל הצדקה לקשור בין הפרויקטים. החלטה על שיקוע המסילה תביא לכך שחיפה וסביבותיה לא תחוברנה לרשת החשמל ב-15 השנים הקרובות, מערך החישמול יהיה מפוצל וחלקי ויפגע בתועלות למשק ובתועלות הסביבתיות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדמייה
הדמיה: באדיבות עיריית חיפה
מומלצים