קרח לאסקימוסים, הגרסה המשודרת
"לעוף על המיליון" נמכרה לשידור בארה"ב. איך בדיוק תוכנית שמורכבת מאלף אחרות שכבר ראיתם זוכה לכזו הצלחה? מי חשב לרכוש את "הבורר" אחרי "הסופרנוס"? והאם הישראלים יצליחו למכור לשידור כל תוכנית שיש? המומחים מנסים להסביר
מי שייקלע לפסטיבל מיפ, אירוע הפורמטים הגדול בקאן בתחילת אפריל, עלול לחשוב שאנחנו מעצמה טלוויזיונית המגלגלת מיליונים ממכירת תוכניות לעולם. רק בשנה האחרונה נמכרו עשרות סדרות לשידור ופורמטים עם אופציות לפיתוח, כאשר חלקם עלו לא מכבר על המסך ברשתות הגדולות בארצות הברית.
ברובינסקי ב"לעוף על המיליון". נמכרה ל-NBC (צילום: גיא קרן)
הבוקר (א') הודיעו קברניטי ערוץ 10 כי השעשועון "לעוף על המיליון" נמכר ל-NBC וישודר בקיץ הקרוב. אז מה אם כבר קיימים פורמטים דומים, בהם עומדים מתמודדים סביב המנחה במעגל ("החוליה החלשה"),
מפילים את הכסף ("אל תפיל את המיליון") או עפים בגלל שהם לא ידעו את התשובה הנכונה ("מאה ואחת דרכים לעוף משעשועון").
השעשעון הזה, בהנחיית ירון ברובינסקי, מצטרף לתוכניות רבות שנמכרו לחו"ל, למרות שאפשר למצוא בהן רעיונות ושילוב תוכניות, שכבר שודרו בעבר באותה מדינה שרכשה כעת את ההמצאה הישראלית לשידור. לא חלילה שאחנו טוענים לגניבה, אלא פשוט מנסים להבין: איך לעזעזל אנחנו מצליחים למכור קרח לאסקימוסים?
טראפיק לייט או סמבאדי בבית?
לפני ההסבר, קבלו כמה דוגמאות: "רמזור" היא אולי ההצלחה הגדולה ביותר של ישראל. רשת FOX האמריקאית רכשה לשידור את פורמט הסדרה של אדיר מילר, עיבדה את התסריט ולפני כחודש העלתה אותו לאוויר. מאז הסדרה זוכה לכארבעה מיליון צופים בממוצע.
יחד עם זאת, סדרה מאוד דומה בשם "חוקי המשחק" ("Rules of Engagement") עלתה כשנה לפני כן ברשת CBS, ומספרת אף היא את סיפורם של שלושה חברים כאשר האחד נשוי, השני מאורס והשלישי רווק.
"Rules Of Engagement". היתה שם לפני "רמזור"
בגזרת השעשועונים, בנוסף ל"לעוף על המיליון", אחד נוסף - אף הוא מבית ערוץ 10 - שנמכר למספר מדינות, הוא "מישהו בבית" עם דרור רפאל,
במסגרתו מגיע המנחה לבתים של אזרחים, שואל אותם שאלות טרוויה, ואלה יכולים לזכות בפרס כספי.
לא נעים לנו לקלקל את המסיבה, אבל אשטון קוצ'ר היה שם קודם, עם השעשועון שפיתח "Opportunity Knocks", בו הגיע המנחה ג'יי.די רות' לבתים של אנשים או זימן אותם אליו לאולפן, שאל אותם שאלות על בני משפחתם והם זכו בפרסים כספיים. אמנם הצלחה גדולה לא היתה שם, אבל היי, מישהו בסופו של דבר הרוויח - ואלה כנראה אנחנו.
מדובר בבינגו
"כל סיפור הוא בפני עצמו" מסביר אבי ארמוזה, מפיץ הפורמטים שאחראי למכירת לא מעט מהסדרות הישראליות שאנחנו מכירים. "ב'לעוף על המיליון' אין כמעט מרכיב שלא היה קודם, אבל גם 'מי רוצה להיות מיליונר' לא המציאה את הגלגל. העניין פה הוא שורה של מרכיבים שחידוש שלהם, החיבור שלהם והזרימה - גורמים לשעשעון להיות ייחודי.
הדוכן של "ארמוזה פורמטס" בפסטיבל מיפ. חוסך לרשתות את זמן הפיתוח
"ב'לעוף' יש מבט מאובחן ומקצועי של עולמות הגיים-שואו. הייתי בכמה רשתות טלוויזיה וכהשגעתי ל-NBC היו להם עוד כמה שעשונים בפיתוח, אבל כשראו את המקצועיות והדיוק של 'לעוף' הם בחרו בו".
הסבר נוסף של ארמוזה לקניית הפרומטים הוא זמן וכסף. "כשאתה רוכש תוכנית מוכנה, אתה יכול תוך כמה חודשים לעלות לאוויר ולחסוך פיתוח של שנה וחצי. בשעשעון קשה מאוד להגיע לכלל המרכיבים שעובדים, וברגע שיש לך את זה, מדובר בבינגו. לכן זה חוסך המון כסף וזמן".
טוני אסולין או ברוך סופרנו?
אותה רשת FOX, ששמה את אדיר מילר על המפה, רכשה גם את זכויות הפורמט של "הבורר", ללא כל קשר לעובדה שלפני יותר מעשור עלתה לאוויר איזושהי סדרה שנקראת "הסופרנוס", המגוללת את סיפור חייו של טוני סופרנוס, ראש משפחת פשע.
הסדרה זכתה כמובן להצלחה אדירה, ובין היתר משודרת עד היום בשידורים חוזרים בערוץ 2, כאן אצלנו. למרות שהדרך לשידור בארצות הברית עוד ארוכה - אם בכלל, ברוך אסולין נמצא בידי האמריקאים, שבאופן אירוני בחרו בתסריטאי "הסופרנוס" לעבד את התסריט, כך שייראה דומה יותר לטוני והחבר'ה ומתאים יותר לקהל האמריקאי, נניח.
"צריך להבחין בין שעשועונים לסדרות דרמה", אומר ארמוזה. "בסדרות אתה קונה את התסריטים. רשף לוי לדוגמה כתב שלוש או ארבע עונות של 'הבורר' ויש לו קרוב ל-50 פרקים כתובים, יש עלילה, מבנה עונה, הומור ייחודי. זה מה שרשת FOX קנתה. גם לכתוב תסריט זה קשה. הם לא קנו את הרעיון, אלא את התסריט".
גורם נוסף בתעשיית הטלוויזיה ששוחח עם ynet, חיזק את דברי ארמוזה. "שים לב שהדברים שנרכשים הם נושאים גלובליים שמעניינים צופים רבים: חברויות, דרמות משטרה ("האמת העירומה") שעל אף שטופלו כך או אחרת בעבר, הם עדיין מעניינים.
בשילוב של תסריט טוב שחוסך כסף רב, שווה לרכוש את זכויות הפרומט".
ויש גם חדשות טובות. גורם בענף המשתתף באופן קבוע בפסטיבל מיפ מספר כי בשוק הטלוויזיה העולמית מגלים עניין רב בישראל. "תגיד מה שתגיד, אבל 'בטיפול' הוא פורמט ייחודי שהפיתוח שלו רשום על שמנו. גם 'האקס המיתולוגי' שאמנם לא הצליחה בארצות הברית הוא פורמט מעניין. או 'מחוברים' שבפסטיבל הקודם גילו בה עניין רב. בנוסף, יש סדרות רבות שנרכשות כמות שהן, כמו 'חצויה', ועולות לשידור מדובבות. אנחנו בהחלט על המפה למרות שאנחנו תעשייה קטנה".