שתף קטע נבחר

בעקבות האסון ביפן: מחירי המכוניות יעלו, או לא

מאז האסון ביפן מנסים אנליסטים לנתח את ההשפעה הישירה על שוק הרכב המקומי. שלא במפתיע, חלקם טוען כי אנו צפויים להתייקרות ועיכובים במסירת רכב חדש, ואילו אחרים משוכנעים כי לא ישתנה דבר. ולמי ניתנה הנבואה?

כיצד ישפיע האסון ביפן על מחירי המכוניות המיובאות לישראל? למרות שביפן עוד לא סיימו לאמוד את נזקי רעידת האדמה והצונאמי, אצלנו מיהרו היום (א') אנליסטים לקבוע כי כתוצאה מהאסון, צפויה עלייה במחירי המכוניות המיובאות מיפן, וזאת בגלל התחזקות המטבע המקומי, היין. בנוסף מעריכים אנליסטים כי יחולו עיכובים באספקת מכוניות, כתוצאה מסגירת חלק מקווי הייצור של יצרניות הרכב והספקיות שלהן, וכן בגלל הפגיעה בנמלי הים והתחבורה היבשתית ביפן.

 

אלא שמול הערכות אלה, נשמעות גם תחזיות שונות בתכלית, לפיהן היין דווקא יחלש בעתיד, וכי גם ההשפעה על תעשיית הרכב היפנית תתברר בסופו של דבר כמתונה בלבד. "מאוד אופתע אם יהיה לזה השפעה משמעותית על טויוטה או על יצרניות רכב יפניות אחרות", אמר ביום ו' נשיא המכון לאסטרטגיה כלכלית בוושינגטון, לניו-יורק טיימס. ואם אכן לא תהיה לאסון הטבע השפעה משמעותית וארוכת-טווח על יצרניות הרכב, קשה לראות מדוע דווקא יבואניות בישראל יושפע ממנו.


איך יתמודדו יצרניות הרכב ביפן עם אסון הטבע? (צילום: AP) 

 

"האדמה תרעד מתחת ליבואניות"

"רעידת האדמה ביפן והצונאמי בעקבותיה, עשויים להרעיד את האדמה גם תחת רגליהן של יבואניות הרכב מיפן", העריך היום ערן יונגר, אנליסט בחברת מגדל שוקי הון. בהתייחסות למצבה של חברת דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד וקבוצת הרכב הגדולה בישראל, אמר יונגר כי עליית שער היין תגרור עלייה במחירי דגמי מאזדה המיובאים על-ידה, ועלולה אף לפגוע "בחוסן הפיננסי" שלה. באופן טבעי, עליית שער היין תשפיע גם על יבואניות אחרות, ובראשן חברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, וכן יבואניות של מותגים יפנים כמו סובארו, סוזוקי, ניסאן והונדה.

 

בהתייחסו לשיבושים אפשריים בייבוא כלי רכב מיפן בעקבות אסון הטבע, ששיתק חלק מנמלי הים והאוויר, אומר יונגר כי "פסי הייצור של חברות הרכב נשענים על תזמון מדויק בין מאות קבלני משנה, נוסף על-כך פגיעה בתשתיות, שינוע, רכבות, כבישים, חשמל ומים עשויים להביא לעיכובים לוגיסטיים נוספים, אשר על השפעתם עדיין אין מידע סופי".

 

ראוי לציין כי שער היין אכן עלה בסוף השבוע בעקבות האסון, וחיזק עוד יותר את המטבע היפני. התחזקות היין נמשכת כבר תקופה ארוכה, ומסבה נזקים לכל היצואניות - ובכלל זאת ליצרניות הרכב. טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, העריכה ב-2010 כי התחזקות היין ב-1% - מעל שער של 85 ין לדולר - "מוחקת" מהרווח התפעולי שלה כ-355 מיליון דולר.

 

בכל הנוגע לפגיעה בייצור הרכב, עדיין לא ברור מה מידת הנזק שנגרמה. כך למשל, טויוטה הודיעה כי כל מפעליה - למעט ארבעה - הצליחו לחזור לפעילות כבר ביום שישי. עם זאת, הייצור במפעלי החברה הופסק עד מחר (ב'), וזאת על-מנת "לוודא את ביטחונם של העובדים". יצרניות רכב אחרות, כמו ניסאן והונדה, דיווחו על פגיעה או הפסקת ייצור בכמה ממפעליהן, אם כי עדיין לא ברור כיצד הדבר ישפיע על פעילותן.

 

"יש כל-כך הרבה דברים לבנות"

רבים סבורים כי למרות חומרתו של האסון שפגע ביפן, ההשפעה על תעשיית הרכב תהיה מתונה, ותורגש בעיקר בטווח הזמן הקרוב. "בהתחשב בתוכניות המגירה למקרים של רעידות אדמה, ובהתחשב בהיקף הייצור (המשמעותי) שנעשה בימים אלה מחוץ ליפן, אני מאוד אופתע אם יהיה לזה השפעה משמעותית על טויוטה או על יצרניות רכב יפניות מובילות", אמר ביום שישי לניו-יורק טיימס קלייד פרסטוויץ, מומחה ליפן ונשיא המכון לאסטרטגיה כלכלית בוושינגטון.

 

הערכות דומות נשמעות גם בכל הנוגע להשפעת האסון על הכלכלה היפנית כולה ועל המסחר בבורסה. "המצב גרוע מאוד, אבל מנקודת המבט של השוק זה אולי לא כל-כך שלילי", אמר ביום שישי לבלומברג פטריק לגלנד, ראש מחלקת מחקר ואסטרטגיה בסוסייטה ג'נרל. "אני צופה שהשוק היפני ירד בטווח הזמן הקצר, אבל יש כל הרבה דברים לבנות מחדש, כך שבסך הכל אולי זה יתברר דווקא כמשהו חיובי בכל הנוגע לביקוש והשקעות לטווח הזמן הארוך".

 

גם בעניין שער היין, יש מי שמעריכים כי התחזקותו לא צפויה להימשך - ויתכן כי אף ייחלש בהמשך. כלכלנים מעריכים בעקבות האסון צפויה הגדלה משמעותית של הוצאות הממשלה, למשל לצורך שיקום התשתיות שנפגעו, וכן השקעות נרחבות של הסקטור הפרטי. את הרחבת פעילות הממשלה צפוי לממן הבנק המרכזי של יפן, למשל באמצעות הדפסת כסף. צעד זה נרמז בכל ההודעות שפרסם הבנק מאז יום שישי, ובהן הבהיר כי "יעשה כל שיידרש כדי להבטיח את יציבות השווקים". צעדים כאלה, אם אכן יינקטו, עשויים לעצור את התחזקות היין - ואולי אף לגרום להיחלשותו.

 

ראוי גם לזכור כי בחודש ספטמבר האחרון התערב משרד האוצר היפני במסחר ביין, והביא להיחלשותו ב-1% תוך 10 דקות בלבד. הצעד עורר ביקורת בינלאומית חריפה, ולכן נמנעו היפנים מלהתערב שוב במסחר ביין, וזאת למרות לחץ לא-מוסווה מצד יצרניות הרכב הגדולות. יתכן כי כעת, בעקבות אסון הטבע, תתקבל ההתערבות במסחר במטבע היפני ביתר הבנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אנליסט: "שער היין יעלה"
צילום: AP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים