אחרי הצונאמי: זעזוע בתעשיית הרכב היפנית
יצרניות הרכב היפניות מנסות להתאושש כמה שיותר מהר מאסון הטבע שהכה בהן. הפסקות-חשמל תכופות ותחבורת פנים מקרטעת הן רק שתיים מהבעיות עמן נדרשות כל היצרניות להתמודד. התאוששות מלאה צפויה רק בעוד מספר חודשים
אחרי הצונאמי - הבעיות של תעשיית הרכב היפנית רק מתחילות. "אנחנו מודאגים מאד ממצב התשתיות - כבישים, רכבות, אוטובוסים ומשאיות. לא רק המוצרים שאנחנו מייצרים יתעכבו, אלא גם מוצרים שמעבירות ספקיות משנה", הסביר אחד מבכירי המשקיעים בתעשייה היפנית. הגם שהדברים אינם נשמעים חמורים במיוחד, מילים אלה מבטאות את הלחץ האדיר המופעל כעת מכל רחבי העולם על יצרניות רכב יפניות, שנאלצו לסגור לאלתר מספר פסי ייצור חשובים בצפון-מזרח המדינה. כדי לקבל מושג על הקיף הנזק הצפוי, כדאי להזכיר כי רעידת האדמה שאירעה ב-קובה (Kobe) ב-1995, גרמה לנזק שהוערך בכ-100 מיליארד דולר.
(צילום: AP)
יצרנית הרכב ניסאן סגרה באופן מיידי ארבעה מפעלים מקומיים, והודיעה כי פתיחתם מחדש תלויה באספקת חלפים למפעל. נכון לרגע זה, כלל לא ברור אם תחודש האספקה בקרוב. טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, עצרה אף היא את הייצור בכל 12 המפעלים היפנים, ובינתיים אינה מסוגלת לדווח איזה נזק נגרם למפעלים שלה באזור הנפגע. בינתיים הודיע נשיא הקונצרן כי טויוטה לא תחזור לפעילות לפחות עד ה-16 בחודש (יום ה'). במהלך הימים הספורים בהם לא תהיה פעילות על פסי הייצור של טויוטה, מיוצרים בדרך כלל כ-40 אלף מכוניות חדשות.
גם מיצובישי, לה שלושה פסי ייצור עיקריים ביפן, הודיעה כי היא משעה כל פעילות בהם עד ליום ה'. כמו כל היצרניות, אף היא מתכננת לנסות ולאמוד את הנזקים המידיים והצפויים לכוח הייצור. סיבה נוספת לעצירת הפעילות, כך מקורות בתעשיית הרכב היפנית, היא ניסיון לאפשר לעובדים למצוא בני משפחה נעדרים, ולוודא כי הם יכולים לשוב לעבודה כרגיל.
בהודעה רשמית ששחררה היום (ב') מאזדה, הודיעה היצרנית כי גם היא תשוב לייצר בשני פסי הייצור העיקריים, רק במשמרת הלילה של ה-16 בחודש, אך הבהירה כי לקראת ה-17 בחודש (יום ו') היא עשויה לעדכן באשר לתוכניותיה לתקופה הקרובה. כדאי לציין כי מאזדה, כמו-גם סוזוקי, הן שתי היצרניות שלא נפגעו קשות עקב האסון, שכן פסי הייצור החשובים שלהן מרוחקים מהאזור הפגוע, ועיקר הנזק יגרם להן כתוצאה מסגירת מפעלי ייצור חלקים.
(צילום: AP)
הונדה, יצרנית המנועים הגדולה בעולם ואחד המותגים היותר-מזוהים עם תעשיית הרכב היפנית, הודיעה כי תשוב לפעילות מלאה רק ב-20 במרץ - אחרי למעלה משבוע של השבתת פסי הייצור. "אין שום דרך בה נוכל להעביר כלי רכב חדשים, גם אם היינו מסוגלים לייצר אותם כעת, בהתחשב במצב הכבישים הגרוע והנמלים הסגורים", אמר היום דובר הונדה. לדבריו, עקב סגירת פסי הייצור מתבטאת בכ-4,000 כלי רכב חדשים מדי יום.