שתף קטע נבחר

 

האם מותר לגבר להוריד גבות?

שאלה:

 

האם מותר לגבר להוריד גבות? זה ממש מפריע לי ואני מקבל הערות רבות, האם יש איזו הקלה? (איציק, צפון)

 

תשובה:

 

איציק שלום,

 

אני מבין שאתה שואל על סידור גבות העיניים, ונראה כי צורתן הנוכחית מפריעה לך. לא ברור משאלתך מי מעיר לך ובאיזה הקשר; האם אתה נשוי כבר, או שאתה רווק והדבר מפריע ליצור קשר, או האם הדבר מפריע לך להתקבל בעבודה. תשובות לשאלות אלו, יכולות לשנות את התשובה לשאלתך.

 

בתורה נאמר: "לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה" (דברים כב,ה), ופשט הדברים הוא איסור לגבר ללבוש בגדי נשים ולהפך. אלא שחכמים הסבירו כי זו רק דוגמה, והאיסור כולל כל דבר המיוחד לנשים – שאסור לגברים לעשותו.

 

וכך נפסק להלכה: "אסור לאיש ללקט אפילו שער אחד לבן מתוך השחורות, משום לא ילבש גבר (דברים כב, ה) וכן אסור לאיש לצבוע שערות לבנות שיהיו שחורות". (שולחן ערוך יורה דעה סימן קפב), ומובאות שם דוגמאות נוספות לאיסור זה.

מכל זה עולה, שסידור גבות עיניים, כיוון שהוא טיפול נשי בדרך כלל – אסור לגבר לעשותו.

 

אולם, בתחילת הדברים כבר הערתי, שצריך לברר מהי רמת הפגיעה, ומהי מטרת הטיפול. למשל, לעניין צביעת שיער לבן לשחור, טיפול הכלול ברשימת הדברים האסורים, כתבו הפוסקים, שאם מדובר באיש צעיר, והדבר מונע מציאת בת זוג או השגת משרה – מותר לצבוע את השיער.

 

מקורות

כך למשל כותב הרב משה פיינשטיין לגבי השגת משרה: "ובאם כוונת צביעתו הוא לא ליפוי אלא כדי שיקבלוהו למשרה באופן שאין איסור אונאה, כגון שיודע שיעשה המלאכה כצעיר, מסתבר שיש להתיר". (שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ב סימן סא)

 

בדומה לזה כתב הרב יחיאל יעקב וינברג, (מגדולי הפוסקים בדור הקודם, נולד ברוסיה ב-1885 ונפטר בשוויץ בשנת ב-1966 ונקבר בירושלים. בימי מלחמת העולם השנייה נעצר על ידי הנאצים במחנות, ונותר בחיים שבור בגופו, אך איתן ברוחו).: "יש להתיר ציבוע השערות אם אינו מתכוין ליפוי כי אם לתועלת מעשית... שלהרחיק צער או את הביוש או להיזהר מנזק או מפני הצינה, מותר ללבוש בגדי אשה או להסיר שער בית השחי. והוא הדין דמותר לצבוע שערו במקום שגורם לו הלובן הפסד או ביוש, שהיסוד של האיסור ומהותו הוא להתקשט בתכשיטי אשה, וכל שאינו עושה לתכשיט - אין כאן איסור". (שו"ת שרידי אש חלק ב סימן מ)

 

בנוסף, יש להזכיר את דעת בעלי התוספות (פרשני התלמוד מצרפת ואשכנז מהמאה ה12-13) הכותבים על טיפול דומה של הסרת גלדי מכה מגופו (תלמוד בבלי מסכת שבת דף נ). בגמרא נאמר: שהדבר מותר בשביל צערו, ו"אם בשביל לייפות – אסור". וכתבו על זה בתוספות ש"אם אין לו צער אחר אלא שמתבייש לילך בין בני אדם - שרי (מותר), דאין לך צער גדול מזה."

 

סיכום

לכן, צריך לברר מהי הסיבה שבגללה אתה רוצה לסדר את הגבות, ולפי זה לקבוע את התשובה; כלומר, אם הסיבה היא כדי להיות יפה יותר ולמנוע הערות של אחרים – הסידור אסור. אולם אם המצב הנוכחי מונע יצירת קשר עם אישה, השגת משרה, או אפילו אם אתה מתבייש במצב הגורם לך לצער רב – מותר לסדר את הגבות.

 

כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים