שתף קטע נבחר
 

הצעת חוק: "חיישני רוורס" בכל מכונית

לפי הצעת חוק שהוגשה אתמול, יחוייבו כל כלי הרכב בישראל בהתקנת מערכת חיישנים, המתריעה מפני התקרבות לעצמים בעת נסיעה לאחור. יוזמי ההצעה מסבירים: "בתקופה האחרונה, מספר הנפגעים על ידי רכב שנסע לאחור הולך וגדל"

סע, יש לך עוד. קבוצת חברי כנסת הגישה אתמול (ב') הצעת חוק חדשה, לפיה כל כלי הרכב בישראל יחויבו בהתקנת מערכת חיישנים, המתריעה על התקרבות לעצמים בעת נסיעה לאחור ("חיישני רוורס"). המערכת המוצעת תזהיר את הנהג באמצעות התרעה קולית שתישמע גם מחוץ לכלי הרכב, וזאת במטרה להזהיר את מי שעלולים להיפגע מנסיעת הרכב לאחור.

 

מערכות דומות מותקנות כיום בחלק מהמכוניות החדשות, אך ללא התרעה קולית חיצונית. יש לציין כי לרוב כרוכה התקנת המערכת בתוספת תשלום: העלות הממוצעת של המערכת - כאשר היא נרכשת שלא באמצעות יבואנית רכב - היא כ-250 עד 400 שקל. בחלק מהמכוניות החדשות, ובעיקר במכוניות יוקרה, מוצעות כיום מערכות שמתריעות על התקרבות לעצמים גם בנסיעה לפנים, באמצעות התרעה קולית וחזותית, ולעתים גם באמצעות מצלמת וידאו.


מערכת "חיישני רוורס" תהפוך לחובה? (צילום אילוסטרציה: דן לוין)

 

"מעמד סוציו-אקונומי נמוך"

בדברי ההסבר המלווים את הצעת החוק, עליה חתומים שבעה חברי כנסת ממפלגות שונות, נכתב כי "בתקופה האחרונה, מספר הנפגעים על ידי רכב שנסע לאחור הולך וגדל, כאשר פעמים רבות מדובר בנפגעים שהם קשישים וילדים". על-פי פרסומי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרבית הנפגעים בתאונות מסוג זה - הנקראות "תאונות חצר" - הם פעוטות. ברשות גם מציינים כי בשנים האחרונות אירעו בממוצע כ-10 תאונות חצר קטלניות בשנה - רובן במגזר הערבי.

 

מטרת הצעת החוק, כך מסבירים חברי הכנסת, היא "להפחית את מספר הנפגעים בתאונות מסוג זה". אלא שייתכן כי בקרב האוכלוסיות הפגיעות ביותר בסוג זה של תאונות, תתברר השגת המטרה כבעייתית: על-פי הרשות לבטיחות, "מעמד סוציו-אקונומי נמוך נמצא כגורם סיכון עולמי להיפגעות ילדים מדריסה לאחור" - ודווקא מעמד זה יתקשה לשאת בעלות התקנת המערכת, ולכן לא יוכל לעמוד בדרישות החוק המוצע.

 

בנוסף, הצעת החוק אינה מטפלת בסיבות העיקריות לתאונות חצר: על-פי הרשות לבטיחות, "הסביבה הפיזית באזורי עוני מאופיינת בקרבה בין אזור המגורים לכביש, היעדר שטחי משחק ייעודיים, והיעדר הפרדה ברורה בין שטחי משחק לסביבת רכב ממונע". בתנאים אלה, המאפיינים למשל את הפזורה הבדואית בנגב, כלל לא בטוח כי הצעת החוק תוכל לסייע במניעת תאונות.

 

גזירה שהציבור יוכל לעמוד בה?

ראוי לציין כי בעבר הוגשו הצעות חוק דומות, אך לא נכללה בהן דרישה להתקנת התרעה קולית הנשמעת מחוץ לכלי הרכב. בהצעות שהוגשו עד כה, גם נקבע כי חובת התקנת המערכת תחול רק לגבי כלי רכב חדשים, או רק בכלי רכב מסחריים וציבוריים. הצעת החוק שהוגשה אתמול, כוללת חובה גורפת להתקנת המערכת בכל כלי רכב - מכל דגם או שנתון. חובה זו תיאכף באמצעות משרד הרישוי: מי שלא יתקין את המערכת, לא יוכל לחדש את רישיון הרכב.

 

בחודש יוני האחרון אף אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק דומה, שהגישו חברי הכנסת אורי מקלב ומשה גפני, ולפיה תחויב התקנת מערכת חיישנים בכלי רכב חדשים בלבד - וללא התרעה קולית חיצונית. הממשלה תמכה בהצעת החוק, אך בכפוף לתיאום עם המשרדים הרלוונטיים.

 

שר התחבורה, ישראל כץ, שנימק את עמדת הממשלה להצעת החוק, הסביר כי "התיאום כאן הוא לא רק פורמלי, אלא גם מהותי, מאחר שמצד אחד יש כאן רעיון נכון שחשוב לקדם אותו, ומצד שני, תוך כדי הקידום ייבחנו מרכיבים שקשורים לזמינות, להיצע, לאפקטיביות הנבדקת של המכשירים האלה. ולכן, תוך כדי תהליך, נצטרך לבדוק שלא מטילים כאן על הציבור גזירה שהוא לא יכול לעמוד בה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרשות: בעיה חמורה באזורי עוני
צילום: נמרוד גליקמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים