שתף קטע נבחר

 

תקלה בבלמים: שריפה ברכבת מנהריה לתל-אביב

הפעם לא היו נפגעים: תקלה בבלם של אחד הקרונות ברכבת גרמה לאש ועשן ליד שבי ציון. נוסע הפעיל את בלמי החירום. למקום הגיעו כוחות רבים: "בהתחלה זה היה נראה דרמטי"

שוב שריפה ברכבת, אך הפעם זה נגמר ללא נפגעים: בעקבות תקלה בבלמים, פרצה שריפה בקו הרכבת מנהריה לתל אביב. בשלב מסוים החל עשן לעלות מבלמי הרכבת סמוך למושב שבי ציון, שבין עכו לנהריה, ונוסע שחשש משריפה משך את הידית והפעיל את בלמי החירום ועצר את הרכבת.

 

 

בעקבות האירוע, הגיעו למקום כוחות גדולים של מד"א והמשטרה, אך לאחר בדיקה התברר שאין נפגעים. לאחר זמן קצר, נסעה הרכבת בלעדי הנוסעים שפונו מהאזור באמצעות הסעות.  


"כבר בנהריה היה ריח שרוף באוויר" (צילום: תומר בן יוחנה)

 

מפקד שירותי כבאות גליל מערבי, אמיר לוי, סיפר על השתלשלות האירועים: "זו רכבת שנסעה מכיוון נהריה לחיפה, ככל הנראה כתוצאה מתקלת בלמים החל מוקד אש ועשן בתחתית הרכבת". הוא הוסיף: "יצאנו בכוחות גדולים.

הנוסעים הורדו מהרכבת בשלום לכיוון הכביש. לאחר שהובהר שאין נפגעים מוקד האש כובה לחלוטין והסתיים האירוע".

 

מרכבת ישראל נמסר כי לאחר בירור ראשוני התברר כי חלה תקלה בבלמי אחד הקרונות של חברת "בומברדייר" וכתוצאה מכך עלה עשן מהבלמים, דקות ספורות לאחר תחילת הנסיעה. לדברי הנהלת הרכבת, בעקבות כך משך אחד הנוסעים את הידית והפעיל את בלם החירום, מה שגרם לעשן נוסף לעלות לאוויר. הנוסעים המבוהלים ברכבת הזמינו את כוחות ההצלה, ובהנהלת הרכבת מסרו כי היא עצרה את נסיעתה והנוסעים הורדו ממנה.

 

בשיחה עם ynet מסר דובר מד"א-מרחב אשר, דיוויד פישר כי "סמוך לשעה 8:30 התקבלה קריאה במוקד על עשן שעולה מקטר רכבת סמוך לשבי ציון שמדרום לנהריה. הקפצנו למקום עשרות פרמדיקים, חובשים ואמבולנסים, על מנת להערך למתן טיפול במסגרת אירוע רב נפגעים. בתום סריקות במקום לא אותרו נפגעים והכוחות עזבו את המקום".

 

"הנוסעים צעקו 'שריפה, שריפה'"

קצין הביטחון של המועצה האזורית מטה אשר, ישי עפרוני, היה בין הראשונים שהגיעו לזירת האירוע: "במקום היה ריח חריף ועשן מכיוון הבלמים, בעזרת שלושה מטפים כובתה האש שפרצה במקום". בשיחה עם ynet הוא ציין כי "מספר נשים בהיריון וחייל עם קביים פונו על-ידינו ברכבים אל כביש היישוב, בעוד שאר הנוסעים צעדו כ-700 מטרים מהרכבת

אל היישוב ושם בחרו להמשיך את דרכם במוניות או באמצעות רכבים פרטיים שבאו לאסוף אותם".

 

הרכבת נעצרה בסמוך מאוד למקום עבודתה של איילת מדינה ממושב שבי ציון שצפתה בהתרחשות האירוע מהחלון שבמשרדה. בשיחה עם ynet היא סיפרה כי "בתחילה זה היה נראה דרמטי אך מסתבר שלא כך. הנוסעים יצאו דרך חניית מקום העבודה שלנו לעבר הסעות שארגנו להם".

 

יוסי, אחד הנוסעים ברכבת סיפר בשיחה עם ynet כי כבר ביציאה מהתחנה בנהריה חש שמשהו לא בסדר. "כשעזבנו את נהריה היה כבר ריח שרוף באוויר, והנוסעים התחילו לצעוק ברכבת 'יש שריפה, יש שריפה' והנהג החליט לעצור. מיד חשבנו על המקרים הקודמים, זה קצת היה מלחיץ".

 

לאחר האירוע, במהלך שיחה עם ynet העריך עובד רכבת לשעבר שהנהג שכח לשחרר את בלמי אחד הקרונות והחל בנסיעה וכתוצאה מכך פרצה האש. "זה מה שנקרא 'בלם עצור'", אמר, "זו לא פעם ראשונה שזה קורה, במיוחד בקטע הזה, שכן תחנת נהריה הינה תחנת קצה, בה מחליפה הרכבת צד בסוף הנסיעה, ולכן נדרש הנהג להפעיל שם את הבלמים ולאחר מכן לשחררם כל בלם בנפרד".

 

הוא ציין כי ייתכן שאכן אירעה תקלה בבלמים, "אך ברוב המקרים מדובר בנהג שלא שחרר את בלמי אחד הקרונות. במקרה כזה, לאחר זמן כאשר הבלם נעול אך הרכבת משיכה בנסיעתה, חיכוך הברזל יוצר מעין כדור אש. כאשר יש על הרכבת נוסעים, קשה לפספס את זה, שכן הריח כבד".

 

לפני כחודשיים פרצה שריפה בקרונות הרכבת ליד יקום בעקבות דליפת סולר. בשריפה נפצעו 121 בני אדם, והחודש התברר כי הסיבה לכך היא שימוש בברגים לא מתאימים. ההערכה היא כי הברגים שכשלו גרמו לאותו חלק להישבר, וכתוצאה מכך נפרץ ככל הנראה מכל הסולר, ובסופו של דבר פרצה הדליקה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שוב שריפה ברכבת
צילום: ישי עפרוני, קב"ט המועצה האזורית מטה אשר
מומלצים