שתף קטע נבחר

איגוד השמאים מציג: חוברת חדשה לירידת ערך

יו"ר האיגוד: החוברת היא רק כלי עזר, ושיקול דעתו של השמאי יקבע את ירידת הערך האמיתית. החלפת מנוע תביא לירידת ערך, כמו-גם תיקון בחלקים לא מקוריים

איגוד שמאי הרכב הפיץ אתמול חוברת חדשה לחישוב ירידות ערך, לכלי רכב שנפגעו בתאונות. החוברת כוללת הגדלת אחוזי ירידת ערך לחלקים שונים, והוספת חלקים שבגין תיקונם תגדל ירידת הערך, כגון תיקון פגושים. חידוש נוסף בחוברת: קביעת ירידת ערך נוספת בעבור תיקון רכב בחלקים תחליפיים, מבלי לקבוע עמדה לגבי טיבם, הגדלת ירידת הערך בגין צביעה, וכן קביעת ירידת ערך בגין החלפת מנוע ברכב.

 

חוברת ירידת הערך הוצאה לאור לראשונה ב-1995, אבל במהלך השנים זכתה לביקורת נוקבת, כולל של בתי משפט. הבעיה: החוברת שיקפה ירידת ערך טכנית, ולא את ירידת הערך המסחרית של כלי הרכב שנפגעו בתאונות. הצמדות שמאי רכב לחוברת זו, גרמה לכך שבעלי המכוניות הפסידו סכומים ניכרים כאשר ביקשו למכור מכונית שנפגעה בתאונה בשוק החופשי, מאחר שהפיצוי שקיבלו מחברת הביטוח בגין ירידת הערך, לא תאם את ירידת המחיר האמיתית של המכונית בשוק. בעקבות כך עודכנה החוברת במהלך 2004, ואילו ב-2005 ו-2007 נערכו בה שינויים והתאמות למצב השוק.

 

אלא שגם עתה, למרות שהחוברת החדשה אמורה לשקף פסיקות בתי משפט והתנהגות שוק. נמתחת ביקורת על החוברת החדשה. בענף הרכב טוענים כי אף היא אינה משקפת את המציאות. עזרא שוהם, יו"ר איגוד השמאים, אמר כי למרות החוברת המנחה, "חשוב להדגיש כי בסופו של יום, השמאי הוא שקובע את ירידת הערך, והחוברת אינה מחליפה את שיקול דעתו אלא מהווה כלי עזר בידו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כמה עולה?
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים