שתף קטע נבחר
 

כלכלנים: צפוי מחסור ברכב יפני מאמצע השנה

יצרניות הרכב היפניות מאריכות את סגירת מפעליהן, הנזק האדיר לספקים הולך ומתבהר, היבואנים המקומיים מנסים לשדר עסקים כרגיל, אך כלכלנים בישראל מעריכים כי החל מאמצע השנה צפוי מחסור ברכב יפני, יחד עם עליית מחירים

היבואנים משדרים עסקים כרגיל, הכלכלנים מזהירים מפני רעידת אדמה בשוק הרכב המקומי. "לקראת המחצית השנייה של 2011, עלול להיווצר בישראל מחסור בכלי רכב יפניים וחלקי חילוף. החברות העיקריות שייפגעו - יבואניות רכב מיפן, חברות ליסינג, שוק המשומשות וחברות חלקי חילוף". כך מעריכים כלכלני D&B בישראל, בהודעה שפרסמו היום (ה'). לדבריהם, כתוצאה מהשינויים הצפויים יגדל חלקן של המכוניות מקוריאה, אירופה וארה"ב בשוק הרכב המקומי, בזמן שסך כלי הרכב מיפן יקטן בשיעור של עד 7% בשנה - שיעור דומה להתייקרות שצופים כלכלני D&B במחירי המכוניות היפניות.

 

 

היצרניות מאריכות את משך הסגירה

יצרניות הרכב ביפן, שנאלצו לסגור את מפעליהן ביפן לאחר אסון הצונאמי, מודיעות בשעות האחרונות על דחייה נוספת של מועד פתיחת פסי הייצור. הפעם הם דוחים את החזרה לפעילות עד לתחילת השבוע הבא, אך גם זאת תוך הבהרה כי לקראת פתיחה אפשרית, תתבצע הערכת מצב מחודשת. הסיבה לכך היא אי הבהירות באשר לחידוש אספקת הכוח הסדירה לאזורים שנפגעו באורח קשה, כמו-גם החשש כי בעיית הקרינה הדולפת מהכורים הגרעיניים תהפוך למוחשית ומסוכנת יותר בימים או אף בשעות הקרובות.

 

יצרנית הרכב הגדולה בעולם, טויוטה, הודיעה כי היא מאריכה את זמן הסגירה עד ה-22 במרץ. המשמעות היא כי טויוטה "הפסידה" כושר ייצור של כ-100 אלף מכוניות מאז האסון. הונדה, שכמעט רבע מכוח הייצור שלה מרוכז ביפן, הודיעה אף היא כי תמתין עד תחילת השבוע, ואף היא "איבדה" כמה עשרות אלפי מכוניות. ניסאן, שעצרה את הייצור בשלושה מארבעת מפעליה ביפן, הודיעה כי היא עומדת לחזור לפעילות "עד שיאזל מלאי החלקים".

 

מאזדה השעתה פעילות בשני מפעלים בדרום-מערב המדינה עד ל-20 במרץ, וסובארו הודיעה כי כל מפעלי ייצור כלי הרכב והחלפים שלה - חמישה במספר - הממוקמים צפונית לטוקיו, יישארו סגורים עד יום א' לפחות. מיצובישי, שהשיבה לפעילות שלושה מפעלים עוד אתמול (ד'), תתקשה אף היא להתמודד עם המחסור בחלפים.

 

ושוק הרכב הישראלי?

כאמור, לפי הערכות אחרונות של כלכלני D&B בישראל, לקראת המחצית השניה של השנה צפוי מחסור בכלי רכב וחלקי חילוף יפניים. להערכתם, המחסור הצפוי, בשילוב עלייה בשער היין היפני, יוביל להתייקרות בשיעור של בין 5% ל-7% במחירי המכוניות היפניות. כלכלני החברה מעריכים כי מי שייהנו מבעיות המותגים היפנים הן יבואניות מותגים קוריאנים (יונדאי, קיה), אירופים ואמריקנים.

 

אלא שבכירים בתעשיית הרכב הישראלי משדרים עסקים כרגיל. לדבריהם, בוודאי שלא צפויה כל קריסה, וגם עליית המחירים המוערכת, אינה במקומה. חלק מהמותגים הבכירים נהנים ממלאי גדול מאוד של מכוניות הממתינות לרוכשים פרטיים ומוסדיים, ואילו אחרים מאמינים כי ההקצאה מהיצרניות, לא תשתנה.

 

אלא שגם להם ברור כי בינתיים לפחות, לאיש אין מושג אמיתי מה עומד להיות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים