פיזיקאים וכדורגל? וינגייט ובית ברל בוחנות מיזוג
על רקע החלטת משרד החינוך, ל-ynet נודע כי שתי המכללות פתחו במגעים לקראת איחודן. "צעד מבורך", אמר מרצה
מאמני כדורגל ומורים לפיזיקה בפקולטה משותפת? לא, זו לא תוכנית ריאלטי בטלוויזיה, אלא בקרוב המציאות: על רקע החלטת משרד החינוך, נמצאים כעת ראשי המכללה האקדמית בית ברל ומכללת וינגייט במגעים לקראת מיזוגן למכללה אחת גדולה, להכשרת מורים בכמה תחומים. כך נודע ל-ynet.
במשרד החינוך ממשיכים לפעול במרץ למיזוגן של המכללות להוראה לקראת העברתן לאחריות משותפת. בינתיים, החלו ראשי המכללות בית ברל ווינגייט, בתמיכת משרד החינוך, לבחון דרכים למיזוג המכללות לצורך איגוד משאבים והתייעלות.
עם זאת, פרופ' רוני לידור, נשיא מכללת וינגייט, הדגיש כי "בשלב זה המגעים נמצאים בשלבי בדיקה ראשוניים במטרה ליצור גוף אקדמי חזק שלצד שמירה על תוכניות הלימוד הקיימות יאפשר את הגברת המחקר ויצירת תוכניות לימוד חדשות ואטרקטיביות".
כיום יש בישראל 20 מכללות להוראה ובמועצה להשכלה גבוהה משוכנעים שעל מנת להגביר את הליך הכשרת המורים,
יש לצמצם את מספר המכללות לכמחצית, ועל-ידי כך להגביל את מספר הסטודנטים ולהעלות את רמת ההוראה.
המכללות הראשונות שהחלו לבחון דרכים למיזוג היו המכללות להוראה התל-אביביות, סמינר הקיבוצים ולוינסקי המתמחות בהכשרת מורים ממגוון רחב של תחומים. עם זאת, מיזוגן הצפוי של בית ברל ווינגייט עורר לא מעט תהיות וסימני שאלה שכן מדובר בשתי מכללות השונות לכאורה בפעילותן. בעוד שבית ברל מתמחה בהכשרת גננות ומורים לבתי הספר היסודיים והתיכוניים, הרי שעיקר פעילותה של מכללת וינגייט הוא בהכשרת מורים לחינוך גופני ומדריכי ספורט, בהם מדריכים בחדר כושר ומאמני כדורגל וכדורסל.
בנוסף, לפי מה שמסתמן הקמפוסים בווינגייט ובבית ברל ימשיכו לפעול בנפרד, אך המיזוג יאפשר צמצום של אנשי מנהלה והגברת שיתופי הפעולה בנושאים פדגוגיים של אוריינות וחינוך המשותפים לכל הליך של הכשרת מורים להוראה.
חשיבה לא שגרתית
עם זאת, המיזוג צפוי להיתקל גם בלא מעט קשיים, בהם, התנגדותם הצפויה של איגודי העובדים ואנשי המנהלה שחוששים מגל פיטורים.
לטענת מרצה בבית ברל, מדובר בצעד מבורך המסמל חשיבה לא שגרתית ומטרתה קידום וייעול המכללות להוראה. "זה נכון שלכאורה אין קשר בין הכשרתם של מורים לספורט לבין הכשרתם של מורים לפיזיקה, אך צריך לזכור שבסופו של דבר בשני המקרים מדובר בהוראה וחינוך ולכן בעזרת ניהול נבון וניתוב נכון של התקציבים ניתן יהיה לצמצם תקנים ולנתב את התקציבים לטובת שיפור ההוראה בתחומים
השונים".
גורם בכיר במכללות להוראה ציין כי "אין ספק שטרם המיזוג תידרש בדיקה מעמיקה של הנושא, אך בעזרת תכנון נכון ניתן יהיה להתגבר על המכשולים והראיה היא שגם באוניברסיטאות מלמדים יחד גם חוגים למשחק ודרמה וגם ביו טכנולוגיה".
מהמכללה האקדמית בית ברל ומהמכללה האקדמית בווינגייט נמסר כי "שתי המכללות נמצאות בשלב בדיקת היתכנות של מיזוג ביניהן. צוותים של שתי המכללות נפגשים לבחינת שיתוף הפעולה".