השלכות האסון ביפן: עלייה במחיר הרכב בארה"ב
תגי המחיר של דגמים היברידיים וקומפקטיים מתוצרת יפן יעלו בתקופה הקרובה בארה"ב, כך מעריכים אנליסטים. מתי מעריכים שהמותגים היפנים יחזרו לייצור מלא? לפחות מספר שבועות
כצפוי: רעידת האדמה ביפן גרמה לעליית מחירים בשוק האמריקני. סוכנויות רכב רבות בארה"ב מעלות בימים האחרונים את מחירי המכוניות היפניות-קומפקטיות וההיבירדיות, כצעד מקדים לפני מחסור בהיצע. בקרב ארגוני צרכנות מביעים תרעומת על מה שהם מכנים "ניצול המצב". האתר הכלכלי בלומברג מדווח כי להערכת אנליסטים אמריקניים יחלפו שבועות, לפני שמפעלי הייצור ביפן יחזרו לכושר מלא.
"המחירים עלו עוד לפני האסון, והצונאמי רק מגביר את התופעה", כך אמר בעל סוכנות הונדה בלוס אנג'לס, ארה"ב. לפי דיווחים מארה"ב, מכוניות שונות - בעיקר היברידיות - שנמכרו עד לא מזמן בהנחות משמעותיות, נמכרות כיום במחיר מלא. אחד מאתרי הרכב הגדולים בארה"ב טוען כי עליית המחירים תימשך "שבועות ואף חודשים". בעל סוכנות טויוטה בסאן דייגו אומר כי הוא אינו מעניק עוד הנחות על דגמי פריוס היברידיים, משום שמלאי המכוניות העומד לרשותו עומד להסתיים.
גישה זו של סוכני רכב מעוררת לא מעט ביקורת בארה"ב, המתמקדת בעיקר בעובדה כי מדובר בניצול ציני של האסון ביפן כדי ליצור תחושה מלאכותית של מחסור, המנוצלת להעלאת מחירים. בכיר אחר בשוק הרכב האמריקני אומר כי כל עליות המחירים מבוססות על "הערכות בלבד". הונדה מסרה בתגובה כי החברה עדיין נמצאת בשלבי הערכת הנזק שיכול להיגרם לאספקת כלי רכב. בטויוטה סרבו להתייחס לנושא.
אנליסט בכיר אמר אמש כי העובדה שהמערב לא נתקל בבעיה בהיקף שכזה בעבר, מונעת אפשרות להעריך באופן מדויק את הנזק לשוק הרכב. לדבריו, טויוטה צפויה להתמודד עם קשיים גדולים בהפעלה מחדש של המפעלים הסגורים, וזאת בשל מחסור במאות רכיבים הכרחיים ממגוון ספקים. גם בעיית אספקת החשמל למפעלים ביפן, הצפויה אף להחריף בתקופה הקרובה, מוזכרת כגורם מעכב העלול למנוע חזרה לפעילות בקצב הקודם.
אגב, ג'נרל מוטורס הודיעה כי תפסיק פעילות במספר מפעלי ייצור במקומות שונים ברחבי העולם, עקב מחסור בחלפים המגיעים מיפן. הקונצרן האמריקני יסגור מפעלים בגרמניה, ספרד וארה"ב, ושוקל סגירה של מפעלים נוספים בקוריאה.