שתף קטע נבחר

 

דו"ח: כשלים בכבאות בב"ש "עד כדי סיכון חיים"

ועדה שהוקמה לבדיקת התנהלות מערך הכבאות בדרום קבעה שהוא זקוק לשיקום בדחיפות והמליצה לפזר את מועצת איגוד הערים בבאר-שבע. "מדובר בדיני נפשות של ממש"

יותר משלושה חודשים לאחר האסון בכרמל שגבה את חייהם של 44 בני אדם, מתפרסם היום (ב') דו"ח חמור המציג שורה של כשלים חמורים בתפקוד מערך הכבאות בבאר-שבע. "מדובר בדיני נפשות של ממש", כתבו בין השאר מחברי הדו"ח והמליצו לפזר את מועצת איגוד ערים לכבאות באר-שבע.

 

 

איגוד הערים בבאר-שבע אחראי על הענקת שירותי כיבוי והצלה ל- 615 אלף תושבים המתגוררים ב-26 רשויות מקומיות, בהן, באר-שבע, דימונה, רהט, ערד, אופקים, מצפה רמון, עומר, תל שבע ורמת חובב. באיגוד קיימת תחנה ראשית אחת ועשר תחנות משנה. יש להם תקן של 135 עובדים, אך בפועל מועסקים 109, מתוכם 72 כבאים והיתר עובדי מנהלה.


הפגנת כבאים בבאר שבע. "האיגוד אינו ממלא תפקידיו" (צילום: הרצל יוסף) 

 

בעקבות בעיות בניהול ובתקציב, סכסוכים בקרב חברי האיגוד ובין הרשויות מהן סובל מערך הכבאות באזור בירת הנגב בשנים האחרונות, מינה שר הפנים אלי ישי בחודש ספטמבר האחרון ועדה לבדיקת ההתנהלות ובה היו חברים - איציק בלק, מאיר הראל, ועו"ד נתן בביוף. לאחר העברת הסמכויות בין המשרדים, הוגש הדו"ח החמור לשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' ולמנכ"ל משרדו יעקב גנות.

 

בדוח הצביעה הוועדה על שורת כשלים, בין השאר, במישור התפקודי, המבצעי, הכלכלי והארגוני, וקבעה כי מערך הכבאות זקוק בדחיפות לשיקום. חברי הדו"ח גם המליצו לפזר את מועצת איגוד ערים לכבאות באר-שבע ולמנות במקומה ועדה המורכבת מחמישה חברים שימלאו את תפקידיה.

 

בנוסף, מצאה הוועדה כי קיים מחסור בכוח האדם, דבר שמהווה כשל תפקודי ועלול לסכן חיי אדם במקרה של מצב חירום. כמו כן, גם בכלי הרכב המבצעיים נמצאו כשלים, בייחוד באלה בני 20 שנה ויותר.


"כלי רכב בני 20 שנה ויותר" (צילום: הרצל יוסף)

 

בנושא הקשר והמחשוב, גם כאן טענה הוועדה כי המצב הקיים אינו עונה על הדרישות המבצעיות ויש לשדרג אותם לרמה הולמת. כך גם בנוגע תחנות הכיבוי הישנות הזקוקות לשיפוץ משמעותי.

 

בסיכום הדו"ח קבעה הוועדה כי "איגוד הערים אינו ממלא את תפקידיו ורק שינוי מערכתי כולל בעלי ניסיון ומומחיות בתחום הכבאות וההצלה יעלו את האיגוד על מסלול של ריפוי ותפקוד תקין".

 

"שר הפנים לא התייחס לכשלים"

חברי הדו"ח הוסיפו כי "מדובר בדיני נפשות של ממש" וקראה לבעלי התפקידים לעשות שימוש בסמכותם ו"ככל המוקדם - כן ייטב".

 

בתגובה למסקנות הדו"ח סיפר אחד הכבאים שמשרת בתחנה בבאר-שבע כי "אנחנו התרענו כל הזמן. לקחו גם אותי לוועדת החקירה והתרעתי בפניהם שההתנהלות של ההנהלה כושלת, אבל איש לא שם לב אליהם. זאת הבעיה הכי גדולה שלנו. ימים יגידו אם הדו"ח הזה יעזור".


"התרעתי על הכשלים האלה למשרד הפנים" (צילום: הרצל יוסף)

 

כבאי מדימונה הוסיף: "אפילו לא ידענו שמסקנות הדו"ח יצאו, הלוואי שהדו"ח הזה יעזור במשהו. כעת כשאנחנו עוברים למשרד לביטחון פנים אני מאמין שהדברים יתחילו להשתנות".

 

אלי לוי, ראש מועצת להבים וראש איגוד ערים לשעבר, התפטר לפני יותר משנה על רקע הכשלים בהם נתקל, וכבר התריע בעבר על הסכנות. "אני כבר כתבתי והתרעתי על הכשלים האלה למשרד הפנים עוד טרם התפטרותי", אמר, "אני התפטרתי בגלל הכשלים האלה, ששר הפנים ומנכ"ל משרדו לא התייחסו

אליהם".

 

לוי סיפר כי "בעקבות התפטרותי זומנתי לוועדה לביקורת המדינה ואלה היו הדברים שנאמרו על-ידי בוועדה. לאחר מכן, שלושה ימים לפני אסון הכרמל, אלה דברים שאמרתי גם לוועדה של משרד הפנים שהגישה את מסקנותיה. הוועדה הזו, מה שהיא עושה היום, כותבת בדיוק את מה שאמרתי אני ואת מה שאמרה הוועדה לביקורת המדינה ומה שאמר מבקר המדינה".

 

בשיחה טען לוי שעבודתם של חברי הוועדה הייתה מיותרת: "הוכח מעל לכל ספק שמזה שנה, בו אני דורש ששר הפנים יתפטר, שהוא צריך לשאת באחריות ולהתפטר".

 

לאחר קבלת הדו"ח, אמר השר לביטחון פנים כי "ההשלכות של הדו"ח והמצב העגום של הכבאות בבאר שבע בפרט מחזקים את המדיניות בנושא כבאות והצלה בבאר שבע". אהרונוביץ' ציין כי הוא רואה "חשיבות עליונה ביישום מודל המצוי במשטרה, בשב"ס ובמג"ב שיבוצע בכבאות - מודל היררכי פיקודי שיוביל למקצועיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תחנת כיבוי בבאר שבע
צילום: הרצל יוסף
מומלצים