שתף קטע נבחר
 

המדינה: "יש הצדקה להטלת מס על חשמל לרכב"

שוק הרכב המקומי יעבור ביום ד' הקרוב לשלב הבא בדרך לשילוב המכונית החשמלית בכבישי ישראל. אלא שמעבר לחגיגות המובנות, המידע שהוצע לצרכן המקומי קלוש ומבלבל. ynet מנסה לעשות סדר, בשאלות החשובות

חברת בטר-פלייס תחשוף ביום ד' הקרוב תחנה מסחרית ראשונה להחלפת סוללות בכלי רכב חשמליים. החשיפה היא צעד משמעותי בדרך לשיווק מכוניות חשמליות בישראל כבר בסוף השנה הנוכחית, ולא רק מתוצרת רנו שתיוצג על-ידי בטר-פלייס, אלא גם מתוצרת מיצובישי, סיטרואן ופיז'ו. מחירן של המכוניות הוא הנעלם הגדול בינתיים, וכך גם עלות אחזקתן. אלא שבכל הנוגע למסים שיוטלו עליהן, למשרד האוצר כבר יש תשובות מפורטות.

 

לקראת הצעד הבא ב"חשמול" צי הרכב המקומי, הפנה ynet לרשות המסים מספר שאלות חשובות - התשובות לפניכם. 


מערכת להחלפת סוללות במכוניות חשמליות של בטר-פלייס 

 

1. כמה מס נשלם על מכונית חשמלית? על-פי החלטת ועדה בין-משרדית ("ועדת מיסוי ירוק", 2007), מס הקנייה שיוטל על כלי רכב חשמליים יהיה 10% בלבד, לעומת 83% לכלי רכב בעל מנוע בנזין או דיזל. הטבת המס תהיה בתוקף עד סוף 2014. לאחר מכן יעלה מס הקנייה לרכב חשמלי ל-30%. יש לציין כי מס הקנייה בפועל לכלי רכב "רגילים" נמוך מ-83%: על-פי החלטת הוועדה הבין-משרדית, מכוניות הפולטות כמות מופחתת של מזהמים זוכות להטבת-מס בשיעור של עד 15,000 שקל.

 

ראוי לזכור כי כאשר התקבלה ההחלטה להעלאת מס בעוד כארבע שנים, הוערך כי מכוניות חשמליות ישווקו כאן ב-2009, או לכל המאוחר ב-2010. כעת נראה כאמור כי השיווק יחל לא לפני סוף 2011, כך שתוקף הטבת המס יהיה קצר משמעותית מהמתוכנן.

 

2. האם יוארך תוקף הטבת המס למכונית חשמלית? ברשות המסים אומרים כי יש כוונה לחזור ולבחון "בשיתוף עם משרדי התחבורה ואיכות הסביבה, את היקפי השימוש ברכב חשמלי ותרומתם הסביבתית". ובמילים פשוטות: המדינה מבטיחה לעצמה רשת ביטחון כפולה. במקרה שהיקף השימוש ברכב חשמלי יהיה קטן מהמצופה, יוארך כנראה תוקף ההטבה. במקרה שהציבור ירכוש מספר גדול של כלי רכב חשמליים, סביר להניח שתוקף ההטבה לא יוארך.

 

3. כמה "שווי שימוש" ישלם מי שינהג במכונית חשמלית בליסינג? בטר-פלייס הצהירה בעבר מספר פעמים כי היעד העיקרי שלה יהיה בתחילה ציי רכב גדולים, למשל של חברות ליסינג. לפי רשות המסים, תשלום המס החודשי - "שווי שימוש" - יהיה בשיעור של 2.48% ממחיר המכונית, זהה לזה של מכוניות "רגילות". אלא שעל-פי החלטת רשות המסים, עלות הסוללה החשמלית תופחת ממחיר המכונית לצורך חישוב שווי השימוש. ומאחר שמחירה של סוללה נאמד ביותר מ-10,000 יורו - כמחצית מעלות המכונית - מדובר בהטבת מס משמעותית.

 

התוצאה, על-פי הרשות, הוא ששווי השימוש לכלי רכב חשמלי "צפוי להיות דומה, בקירוב, לרכב דומה עם הנעה רגילה" - וזאת במקום להיות יקר משמעותית.

 

4. למה בעצם תופרד עלות הסוללה מעלות המכונית? בתגובה לשאלת ynet, הסבירו ברשות כי "במסגרת הסכם השירות של ספק הרכב עם הלקוח, הסוללה לא נמכרת לבעלות מלאה - כמו הרכב עצמו - אלא נחתם הסכם של זכות השימוש בסוללה. ברכב חשמלי, סוללה היא חלק נפרד: למשל, בתחנות טעינה ניתן לפרק סוללה ריקה ולהתקין במקומה סוללה טעונה. התשלום בגין השימוש בסוללה אינו מבוצע מראש ברכישת הרכב, אלא במסגרת השימוש השוטף על-בסיס חודשי".

 

עם זאת, ההטבה תינתן כנראה אך ורק למכוניות שבהן ניתן להפריד את הסוללה מהמכונית - כמו למשל במכוניות של בטר-פלייס, מסוג רנו פלואנס ZE. לעניין זה מתייחסים ברשות כך: הפרדת מחיר הסוללה ממחיר המכונית כפופה "למגבלות מסוימות".

 

5. כמה יעלה החשמל שישמש לטעינת מכוניות חשמליות? הוועדה הבין-משרדית מ-20007 הציעה "להטיל מס על חשמל לטעינת מצברי רכב חשמלי, אשר לא יעלה על סכום הבלו המשולם על סוגי דלק לתחבורה". לחלופין, הוצע "להטיל אגרת רישוי מוגדלת" לכלי רכב חשמליים, וזאת במקום "בלו חשמל".

 

אולם, נראה כי בתחילה לא יוטל "בלו חשמל" על טעינת כלי רכב חשמליים, ומי שייקבע את מחיר החשמל יהיו משרד התשתיות, באמצעות רשות החשמל, וכן ספקיות טעינה, כמו חברת בטר-פלייס. מה שייקבע את מועד תחילת הטלת המס, הוא היקף השימוש בכלי רכב חשמליים: ככל שיימכרו יותר מכוניות חשמליות, כך תגבר המוטיבציה של המדינה להתחיל לגבות מס.

 

ברשות המסים מסבירים כי "הטלת בלו על חשמל המשמש לטעינת רכב חשמלי, מוצדקת מבחינה כלכלית וזאת משתי סיבות עיקריות: 1) נסיעה ברכב יוצרת עלויות ציבוריות מלבד הזיהום, ואי-הטלת מס לכל קילומטר שולי עלולה להביא לנסועה עודפת; 2) הפקת חשמל יוצרת אף היא זיהום סביבתי, גם אם במידה פחותה מזו של בעירת דלק במנועים רגילים. לאור זאת, הובהר לכל הנוגעים בדבר כי בעתיד יקבע בלו על חשמל לכלי רכב - ככל שכלי רכב אלה יהיו בשימוש נרחב יותר".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רשות המסים: "הפקת חשמל יוצרת זיהום"
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים