שתף קטע נבחר
 

מכוניות אספנות: שניים רבים, הרגולטור לוקח

הקרב המוזר בין שני מועדוני אספנות כלי הרכב בישראל, מאפשר למדינה לוותר על כל החלטה המיטיבה עם בעלי המכוניות. מצד שני, אם זה לא היה קורה, היינו עלולים לחשוד שעברנו למדינה עם תרבות מוטורית אמיתית

האם יש הצדקה שבעל רכב אספנות (רכב שגילו מעל 30 שנה) המיובא ארצה, יידרש לשלם עליו מס זהה לזה הנדרש עבור מכונית חדשה? אם תשאלו את אנשי המכס ומשרד התחבורה, התשובה היא כן. בעיקר כאשר הם מגלים מחלוקת בקרב אספני הרכב, אותה ניתן לנצל לצורך רווח.

 

שאלת מיסוי רכבי אספנות התעוררה באחרונה, לאחר שהתגלה כי יבוא כלי רכב כאלה הפך לעסק מסחרי לכל דבר, כולל ניסיונות מקוריים להורדת עלות המס שעומדת על 72%. בדיקות המכס ומשרד התחבורה גילו כי יש גופים המייבאים מכוניות אספנות לצרכים עסקיים, כמו השכרת מכוניות לחתונות ואירועים, בניגוד לתקנה האוסרת שימוש ברכב אספנות למטרות עיסוקו של בעל הרכב. כמו כן התגלה כי יבואנים שונים ניסו להקטין את שווי המכונית באופן מלאכותי, לצרכי מס.

 

כרגיל אצלנו, מיד הוקמה ועדה לבדיקת נושא יבוא רכבי אספנות. ועדה זו המליצה להוזיל את המס על יבוא רכבי אספנות שיוצרו לפני שנת 1960 מ-72 ל-60 אחוז, ולייקר את המס על יבוא רכבי אספנות משנים מאוחרות יותר (מ-60' והלאה) ל-83%. המלצה זו התקבלה בזעם בקרב שני מועדוני אספנות המכוניות בישראל - מועדון ה-5 שהמליץ לוועדה להוריד את המס על כל המכוניות הקלאסיות המיובאות ל-30% בלבד ולאפשר יבוא של יותר מרכב אחד בשנה לאדם, ו"ארגון אספני רכב ארצישראליים (IVC)", ארגון אספנות עצמאי בעל כ-500 חברים.

 

לטענת שני הגופים, ייקור המס על רכב אספנות אינו בא בחשבון, שכן הוא ייצור מצב לא הגיוני, בו רכב ישן בן כמה עשרות שנים, ידרוש תשלום למדינה בדומה לרכב חדש לחלוטין. ב-IVC התנגדו אגב להמלצת מועדון ה-5 לאפשר ייבוא שני כלי רכב בשנה לאדם, שכן אישור שכזה עשוי לסייע להפוך את עולם האספנות לממוסחר.

 

את המצב הזה מנצל הרגולטור, אשר הבין כי הטוב ביותר הוא להותיר את המצב כמות שהוא. כלומר, המס על יבוא רכבי אספנות ישאר ברמה הנוכחית - 72% - "כדי שלא לפגוע בחלק מבעלי הרכב בתחום אספנות הרכב", כפי שהוגדר בסיכום הדיון בנושא. המחשבה על הפחתת המס ל-60% על כל יבוא של רכב אספנות, כמעט גרמה התקף לב לאנשי המכס בגלל "האובדן הגדול" לקופת המדינה. בנוסף החליט הרגולטור שגם בעתיד לא ניתן יהיה לייבא יותר מרכב אספנות אחד לשנה לאדם, "מחשש ממשי מפני יבוא מסחרי במסווה של יבוא אישי".

 

ובכל זאת, נעשה גם משהו לטובת האספנים: מותר יהיה להביא לארץ גם רכב אספנות עם הגה ימני, אבל עם הגבלה שאסור יהיה לו לנוע על הכביש, אלא על-גבי גורר. רכב כזה לא יקבל גם לוחיות רישוי. וחידוש נוסף - ניתן יהיה להביא רכבי אספנות בעלי מנועי דיזל, כאשר על כלי רכב שמשקלם עד ארבעה טונות יחולו רק ההגבלות הרגילות החלות על רכבי אספנות, ואילו רכבי דיזל כבדים יותר יוכלו לעלות לארץ, אבל לא יורשו לנוע על הכבישים. ושיא השיאים של הרפורמה: לוחיות הרישוי של רכבי האספנות - עליהן כתוב "רכב אספנות", ישאו מעתה גם סיומת "55". אכן, רפורמה של ממש.

 

הערה: בכתבה המקורית נטען בטעות כי מועדון ה-5 ביקש לייקר את המס המשולם על כלי רכב לאספנות בני פחות מ-50 שנים. לא כך הדבר.


פורסם לראשונה 22/03/2011 10:18

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ענתיקה, ולא שלך
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים