הרב שרלו: לאפשר לנער לענוד עגיל
בפסיקה יוצאת דופן קובע הרב יובל שרלו כי ענידת עגיל לנער אינה אסורה על-פי ההלכה, אם לא נועדה לבטא התרחקות מהדת. להורים שבנם מבקש לענוד עגיל הוא מציע לאפשר את הדבר, ובתנאי שהמהלך ילווה בהתקדמות רוחנית
אחד האיסורים המוכרים בתורה הוא "לא ילבש גבר שמלת אשה", שבעקבותיו קבעו פוסקי ההלכה שלא מדובר בשמלה דווקא - ואסרו על גברים ללבוש שמלות, להתאפר, לענוד תכשיטים מסוימים או אפילו למרוט שיער. חלק מהפוסקים סבורים כי האיסור הוא תלוי תרבות, ולכן ייתכן שגבולות ההלכה בעניין זה יהיו דינמיים. נראה שזוהי גם עמדתו של הרב שרלו, שבפסיקה יוצאת דופן קבע שענידת עגיל לנער אינה בהכרח אסורה.
אל הרב שרלו הופנתה השאלה הבאה: "בני בן 15 וחצי, ורוצה מאד לענוד עגיל באוזנו. אנו משפחה דתית ומוכנים לאפשר זאת רק בהיתר הלכתי ברור. האם יש מקור כלשהו להיתר הלכתי בעניין?"
את תשובתו חילק הרב שרלו לשלושה חלקים. בתחילת דבריו קבע כי "מבחינה הלכתית טהורה, קשה לראות היום עגיל באוזן כלבוש אישה, בעיקר אם מדובר באוזן אחת, ובוודאי שקשה לראות עגיל שני כסותר את ההלכה הפשוטה".
בחלק השני הסביר הרב כי על-פי ספר הפסיקה "שולחן ערוך", קיימת בהלכה התנגדות לחלק מדרכי הלבוש מאחר שהן מייצגות תרבות המרוחקת מן היהדות. לדברי הרב, עניין זה עשוי להיות רלוונטי בענידת עגיל לנער. "קשה לומר באופן חד משמעי כי הדבר אסור מבחינה זו", טוען הרב - ומוסיף: "אך אם העגיל הוא תכשיט שמטרתו ביטוי של התרחקות - הדבר אסור".
את החלק השלישי של תשובתו מקדיש הרב להנחיה חינוכית, ומציע "להשתמש" בענידת העגיל לצורך התקדמות רוחנית של הנער. לדברי הרב, מאחר שנראה
שענידת עגיל אינה אסורה באופן ישיר, אך מצד שני עלולה לבטא תרבות זרה, הוא ממליץ להציב בפני הילד אתגר: "התירו לו ללכת עם עגיל כפי שירצה, אולם בשל העובדה שהדבר עלול להיות תהליך המבטא מבחינתו מרידה - מה שיוכחש על ידו כמובן - דרשו ממנו שהדבר יהיה קשור למהלך שכולל גם התחזקות בתחומים תורניים, כפי שיבחר...
"כך גם לא יעברו על ההלכה, וגם לא יהפכו את ענידת העגיל לדבר מה מורד במישור המהותי, אלא להפך - בצורה פרדוכסלית זה יהיה חלק מהתקדמות רוחנית".